1401/05/22-10:10

سازمان ملل: ۲۵ میلیون افغانی در فقر زندگی می‌کنند

دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد می‌گوید که در حال حاضر نزدیک به ۲۵ میلیون نفر در افغانستان در فقر زندگی می‌کنند و ممکن است امسال ۹۰۰ هزار فرصت شغلی دیگر در بازار کار از بین برود.

به گزارش تارنمای خبری طلوع نیور، این نهاد می‌افزاید که سطح نیازها در افغانستان بسیار فراتر از ظرفیت‌های پاسخ‌گو در اختیار فعالان بشردوستانه در این کشور است.

رامز الاکبرف همانگ کننده کمک‌های بشری سازمان ملل متحد، گفت: «امروز واقعیت غم‌انگیز این است که سطح نیازها در افغانستان بسیار فراتر از ظرفیت پاسخگو فعالان بشردوستانه در افغانستان است و بدون احیای یک اقتصاد، سیستم بانکی کارآمد و یک تعامل طولانی مدت و باثبات‌تر که از نو شروع شود، این امر محقق نخواهد شد.»

تحلیلگران مسایل اقتصادی نیز وضعیت کنونی افغانستان را پر چالش می‌دانند.

فهیم عباسی، تحلیلگر مسایل اقتصادی، گفت: «بحران بزرگ اقتصادی از ۲۰۱۹ شروع شد تا اینکه فعلاً در فاجعه اقتصادی قرار داریم. از یکطرف بیکاری وجود دارد و مطلق پس انداز وجود ندارد و از طرف دیگر ارزش پول بسیار کاهش یافته است.»

طالبان بلوکه کردن دارایی‌های افغانستان را از سوی آمریکا علت اوضاع بد اقتصادی می‌دانند.

عبداللطیف نظری، معین وزارت اقتصاد طالبان گفت: «راه حل ما برای بهبود وضعیت اقتصادی حمایت از صنایع داخلی و راه اندازی پروژه های اقتصادی است.»

در همین حال، شورای پناهندگان ناروی نیز در گزارشی گفته است که سطح گرسنگی در افغانستان تکان دهنده است و میلیون‌ها افغان به علت عدم همکاری طالبان و جامعه جهانی ناامید شده اند.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط