• خانه
  • بورس بانک و بیمه
1401/05/26-18:22

مدیران بانک‌های متخلف معرفی می‌شوند

 مدیران بانک‌های متخلف معرفی می‌شوند

زیان انباشته شده بانک‌ها به هفتصد هزار میلیارد تومان رسیده و قرار است با مدیران بانک‌ها برخورد شود.

به گزارش اکوفارس، امروز میز اقتصاد با حضور میرعمادی مدیر اداره ارزیابی نظام بانکی بانک مرکزی  به رشد تراز نامه ای که اخیرا بانک مرکزی صادر کرده بود، پرداخته شد.

سوال: رشد تراز نامه یعنی چه و چقدر مهم است ؟

میرعمادی مدیر اداره ارزیابی نظام بانکی بانک مرکزی: تراز نامه انعکاسی از وضعیت مالی بنگاه اقتصادی در یک زمان مشخص است.در بانک ها اهمیت بیشتری دارد چون بانک ها با منابع مردم سر و کار دارند از این جهت هدایا کنترل و نگه داری آن دشوار تر است.

بانک ها یکی از اصلی‌ترین و مهم ترین بنگاه های اقتصادی هستند که از هیچ می‌توانند خلق نقدینگی کنند که می‌تواند باعث تورم شود. یکی از مشکل ترین  معضلات  بانک خلق نقدینگی است و این موضوع باید کنترل شده باشد. این مشکل می تواند نقدینگی را دامن بزند، در حالی که ما با رشد آن مشکلی نداریم.

سوال شما در رابطه با تراز نامه و مدیریت آن چیست ؟

خادم کارشناس بانکی : تسهیلاتی که بانک اعطا می‌کند باید با آن کار صورت بگیرد و پس از آن به بانک ها برگردد اما متاسفانه  در سیستم بانکی ما مشکلی وجود دارد که تسهیلات بانکی باز پس داده نمی شود.

وقتی تسهیلات باز می گردد ما متوجه می‌شویم که آن باعث یک معامله و فعالیت سود آور شده و آثار تورمی آن از بین می‌رود. در نظام بانکی ما خلق نقدینگی و حجمش به صورت درست انجام نمی گیرد. ما تورمی چهل تا پنجاه درصدی داریم.

ابزار کنترل نقدینگی معمولا ابزار معقولی نیستند. رشد نقدینگی در آمریکا چند ماه که منفی شده است.

اینکه سیستم بانکی ما بد خلق نقدینگی میکند همه ی آن تقصیر بانک ها نیست و دولت به آنها تحمیل می کند. اولین گام این است که رشد نقدینگی بانک ها را محدود کنیم.

سوال: هم اکنون شاخص هایی مشخص شده است درباره این شاخص ها بیشتر توضیح دهید ؟

میرعمادی: اتفاقی که هم اکنون افتاده،می‌توانم در دو عنوان اعلام کنم، بانک ها تا الان دو و نیم بودن بر اساس شاخص های ثبات و سلامت بانکی و وضعیت آن در بازار بانکی رده بندی شده‌اند. در حقیقت این دارایی های هدف گذاری شده بین بانک های مختلف توزیع می‌شود. بانکی که سالم است ما اجازه رشد بیشتری به آن می دهیم و بانک هایی که نا سالم هستند اجازه رشد زیاد به آنها داده نمی شودو محدود شان می‌کنیم.

دو بانک در سقف دو نیم درصد هستند،ما بیشتر به بانک های توسعه ای پرداختیم و بانک زیر یک نداریم.

سوال: چرا اسم بانک ها را نمی گویید؟

میر عمادی : این  یک موضوع محرمانه است و در رسانه گفته نشود بهتر است. در همه جای  دنیا اینگونه است که اگر بیان شود میتواند تبعات اجتماعی داشته باشد.

۱/۳۳حدود سه بانک وجود دارد که دولتی و خصوصی هستند .

خادم کارشناس بانکی: ما امسال ۲۸ درصد رشد نقدینگی داشتیم. بر اساس یک بخش نامه قرار بود که با بانک های متخلف برخورد شود و جریمه صورت بگیرد اما این کار به صورت جدی انجام نشد. پارسال کل تسهیلاتی که به ازدواج تخصص یافت هشت میلیارد تومان بوده است.

چند بانک به هیأت تخلفات شما معرفی شدند؟

میرعمادی: سال گذشته بانک هایی که حد را رعایت نکرده بودند سپرده قانونی هایشان افزایش پیدا کرد و به سیزده درصد رسید که ۹ بانک بودند. بهتر است بدانید پایش بانک ها فصلی صورت میگیرد. از یازده به دوازده و همچنین از دوازده به سیزده درصد سهم بانک ها رسیده است.بانک قرض الحسنه ها مشمول تنبیهات نشدند.بانک هایی که سپرده قانونی هایشان افزایش پیدا می‌کند مادامی که سپرده هایشان به حد نرسد همچنان بالا می ماند.

با توجه به مجوز اخیری که گرفتیم سقف سپرده قانونی را تا پانزده درصد برای بانک های خاطی افزایش خواهیم داد.

سوال: شما هم با این موضوع موافق هستید:

خادم: زیان انباشته بانک ها به هفتصد هزار میلیارد تومان رسیده است.قرار بود با مدیر بانک ها برخورد شود اما این اتفاق نیفتاد.

میرعمادی: برای برخی از بانک ها شرایط مهیا است که مدیران متخلف معرفی شوند و با آنها برخورد شود. تا کنون با مدیری برخورد نشده  اما به زودی این آمار گرفته می شود.

بالاخره این فرایند تشریفاتی دارد که باید طی شود. برای اینکه یک بانک معرفی شود باید از ابزار هایی استفاده کنیم که نظم به وجود بیاید. برای این کار باید دستور ها و مجوز های لازم اخذ شود. حتی برای برخی بانک ها ممکن است نیاز به برگزاری نشست داشته باشند. برخورد با این سه بانک ممکن است یک الی دو ماه طول بکشد.

اینکه آن فرایند چقدر طول  بکشد که منجر به صدور حکم شود دیگر در حوزه ی نظارت بانک مرکزی نیست. فکر نمیکنم بیشتر از امسال وقت بگیرد.

سوال : شما این روند را مطلوب ارزیابی نمیکنید به نظر شما بانک مرکزی چطور باید برخورد کند؟

خادم: باید نظارت بسیار جدی صورت بگیرد.حد اذیت برخورد ها را باید در چنین شرایطی در مقابل تخلفات داشته باشند و نظارت بر برخورد با بانک ها داشته باشند.

نظام بانکی که ابزار مهم خلق نقدینگی دستش است شما باید جدی اذیت برخورد ها را داشته باشید که تخلف نکند. نظام بانکی در تورمی که برسرما می آید،دخیل است.

سوال : تاکنون چه میزان  در این حوزه اقدام انجام شده است؟

میرعمادی: اقدامات بانک مرکزی در چارچوب ظرفیت ها می‌تواند باشد و ما از حداکثر ظرفیت های مان استفاده می‌کنیم.بانک مرکزی تا اکنون هم رویکرد جدی داشته است.ما می توانیم تعداد بانک ها را اعلام کنیم. پایان شهریور گزارش مد نظر اعلام می شود. رشد تراز نامه بانک ها ممکن است به دلایلی باشد که قابل برخورد نباشد.

* باشگاه خبرنگاران

نظرات

captcha

اخبار مرتبط