1401/07/06-23:48

روسیه در آستانه افزایش «ناآرامی‌های داخلی»

فارن‌پالیسی در گزارشی نوشته که دستور پوتین برای بسیج عمومی مردم و افزایش نیروهای نظامی در اوکراین باعث شده روسیه در آستانه ناآرامی‌های اجتماعی قرار گیرد.

به گزارش شفقنا، در این گزارش آمده:

صدور دستور جدید ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه مبنی بر افزایش سی‌صد هزار نفری نیروهای نظامی روسیه برای حضور در جنگ اوکراین، باعث ایجاد ناآرامی و مقاومت‌های فزاینده اجتماعی در شهرهای مختلف روسیه شده- و ده‌ها هزار نفر از مردم این کشور برای فرار از ثبت‌نام در این طرح و اجتناب از حضور در جبهه‌های جنگ اوکراین سعی دارند به هر طریق ممکن از مرزهای کشور خارج شوند.

خبرنگاران حاضر در صحنه تظاهرات روس‌ها خبر از بازداشت بیش از دو هزار نفر از مردم روسیه می‌دهند- که برای اعتراض به تصمیم و دستور رهبر روسیه مبنی بر افزایش نیروهای نظامی در جبهه اوکراین به خیابان‌ها آمده‌اند. تصمیمی که خشم عمومی مردم را در سراسر کشور موجب شده که نمی‌خواهند در جنگ اوکراین درگیر شوند- و با شعارهای «خود پوتین را به جبهه بفرستید» و «نه به جنگ» به اعتراض برخاسته‌اند.

در این میان شماری دیگر از مردم هم علاوه بر اعتراض تصمیم به خروج دسته‌جمعی از روسیه گرفته‌اند- که باعث ازدحام و آشوب در دفاتر فروش بلیت شرکت‌های هواپیمایی و مرزهای خروجی کشور شده است.

در حال حاضر گفته می‌شود که صف‌های مردمی که خواهان خروج از کشور هستند، در خطوط مرزی روسیه با مغولستان، فنلاند، گرجستان و قزاقستان، و هم‌چنین همسایگان روسیه در اتحادیه اروپا از قبیل لیتوانی، لاتویا و استونی چنان طولانی است که برخی از این کشورها تصمیم به بستن مرزها به روی روس‌های مهاجر گرفته‌اند.

اوایل هفته جاری ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین ضمن درخواست ادامه حمایت از مجامع بین‌المللی از سربازان روسیه خواست از عمل به دستورات ولادیمیر پوتین خودداری کنند.

او گفت: «فکر می‌کنم برای سربازان روسیه رد دستور پوتین برای حضور در جنگ اوکراین بهتر از کشته شدن در یک کشور خارجی- به عنوان یک جنایتکار جنگی- باشد. و البته فرار از این بسیج جنایتکارانه قطعاً از حضور در جنگ و پس از آن هم حضور در محضر دادگاه به جرم مشارکت در جنایات یک جنگ تجاوزکارانه بهتر خواهد بود».

با این حال بسیج عمومی پوتین در مناطقی مانند مرز سیبری و مغولستان با نهایت قدرت دنبال می‌شود. ایمی مک‌اینان نویسنده فارن‌پالیسی در این زمینه گزارش می‌دهد که در این منطقه که جمعیت آن را اقلیتی گسترده تشکیل می‌دهد، مقامات محلی مدارس را تبدیل به محل‌ها و مراکز سربازگیری کرده‌اند و ثبت‌نام با شدت و قدرت پی گرفته می‌شود.

ایمی مک‌اینان در این زمینه می‌گوید: «جدیت نیروگیری در این مناطق باعث سو ظن‌هایی شده که دولت روسیه می‌خواهد اقلیت‌های قومی را به جبهه جنگ فرستاده- و آن‌ها را به عنوان گوشت جلوی توپ در معرض خطر قرار دهد».

درباره اعتراضات اخیر روسیه گفتنی است که این اعتراضات بعد از دستور بسیج عمومی پوتین- که خواهان خدمت سربازی مردانی شده که پیش از این از خدمت نظامی خودداری کرده بودند، در روزهای اخیر سراسر روسیه را فرا گرفته است. تحلیلگران بر این باورند که با ادامه این روند اعتراضات در روزهای آینده شدت بیشتری خواهد گرفت و مناطق بیشتری را شامل خواهد شد.

در واکنش به این اعتراضات، ولادیمیر پوتین با اعلام تنبیهات شدید علیه کسانی که در برابر این قانون مقاومت می‌کنند، دست به عکس‌العمل شدیدی زده است. به گزارش خبرنگاران، پوتین گفته کسانی که از حضور در جنگ اوکراین خودداری، مقاومت یا فرار می‌کنند، با مجازات ده سال زندان روبرو خواهند شد.

رئیس‌جمهور روسیه هم‌چنین گفته که به خارجی‌هایی که در مناطق اشغال‌شده اوکراین به نیروهای نظامی روسیه بپیوندند، شهروندی روسیه اعطا خواهد شد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط