1401/08/04-09:48

وعده حمایت از دامداران به کجا رسید؟

 وعده حمایت از دامداران به کجا رسید؟

علی رغم وعده های مسئولان مبنی بر تامین نقدینگی به منظور خرید نهاده دامی و صادرات دام، اما همچنان دامداران با مشکلات متعددی روبرو هستند.

به گزارش اکوفارس، با به اصطلاح مردمی سازی یارانه ها و افزایش چندبرابری قیمت نهاده های دامی قرار بود حمایت هایی از دامداران انجام‌شود تا صنعت دامپروری به مخاطره نیفتد.

ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی بعد از اصلاح نظام یارانه، دامدار کارت با سقف اعتبار ۲۰۰ میلیون تومان را در جهت رفع مشکل نقدینگی دامداران در نظر گرفت، حال قرار است مرحله دوم این طرح هفته آینده با اعتبار ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار شارژ شود.

بنابر گفته ساداتی نژاد، دامداران در جریان اقتصادی دچار مشکل شدند که دولت با اجرای طرح های بنیادی مانند خرید تضمینی و تامین نهاده های دامی به دنبال رفع مشکل دامداران است که طی ماه های اخیر با وجود مشکلات متعدد، تولید را رها نکرده اند.

آمارها حاکی از آن است که بیش از ۵ میلیون راس دام سبک و ۶۰۰ هزار راس دام سنگین مازاد بر نیاز کشور است  که بنابر گفته وزیر جهاد ۴۰۰ هزار راس دام سبک در نوبت صادراتی است.

با وجود انباشت دام در واحدهای دامداری و افزایش چندبرابری قیمت نهاده های دامی، نقدینگی‌مورد نیاز دامداران باید تامین شود که متاسفانه طی ماه های اخیر وعده های مسئولان محقق نشده است.

ضرورت تخصیص یارانه به تولید

یک‌منبع آگاه در وزارت جهاد کشاورزی گفت: اگر هزینه تولید یک واحد فروش محصول جوابگوی هزینه تمام شده نباشد، تولید دچار آسیب می شود.

به گفته او، با توجه به آزادسازی نرخ ارز، نرخ هر کیلو علوفه ۱۰ هزار و ۵۹۰ تا ۱۱ هزار تومان تمام می شود که با وجود ضریب تبدیل علوفه به ازای تولید هر کیلو گوشت قرمز، قیمت تمام شده به ۲۲۰ هزار تومان می رسد که با این وجود دامدار چطور می تواند آن را با نرخ ۱۴۰ هزار تومان عرضه کند.

این مقام مسئول می گوید: با وجود افزایش ۵ برابری قیمت نهاده های دامی، تولید دام سبک روستایی، صنعتی و عشایر دچار مشکل شده است.

بنابر گفته او، با وجود آنکه بازده سرمایه گذاری بخش کشاورزی ۹ تا ۱۰ درصد است، با تسهیلات ۱۴ درصد چطور می توان دامدار را وادار به دریافت وام کرد. لذا دولت مابه التفاوت قیمت تمام شده با نرخ فعلی گوشت را باید پرداخت کند.

این منبع آگاه گفت: اگر تولید داخل ۱۰ یا ۲۰ درصد بالاتر باشد، تولید را باید حفظ کرد، در غیراین صورت سالانه مجبور به تخصیص ۱۵ میلیارد دلار ارز معادل ۴۵۰ هزار میلیارد تومان برای واردات مواد غذایی هستیم. این درحالی است که اگر ۷۰ هزار میلیارد تومان به دامدار پرداخت شود، پایداری تولید حفظ می شود.

به گفته او، با وجود مشکلات متعدد دامداران، یارانه جهت حفظ و پایداری تولید باید پرداخت شود. اما نحوه پرداخت آن جای بحث دارد چرا که یارانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی به مصرف کننده صرف خرید نمی شود.

پرداخت دامدار کارت تنها به ۲۰ درصد دامداران

آقای افشین صدردادرس مدیرعامل اتحادیه دام‌سبک‌گفت: براساس آخرین آمار ۴ میلیون راس دام سبک مازاد روی دست دامداران مانده که صادرات آن منجر به کاهش انباشت دام در واحدهای دامداری می شود.

به گفته او، در یک ماه اخیر ۵۰ هزار راس به بازارهای هدف صادر شده، اما در قیمت دام و بازار داخل اثری نداشته است.

صدردادرس قیمت کنونی هر کیلو دام سبک را ۶۸ تا ۷۳ هزار تومان اعلام‌کرد و گفت: براساس نرخ کنونی بره نر، قیمت هر کیلو گوشت باید ۱۶۰ هزار تومان باشد،اما موضوع اینجاست که گوشت ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار تومانی دام های ماده ای است که به قیمت گوشت نر عرضه می شود. با این وجود نرخ دام زنده و گوشت تناسبی با یکدیگر ندارد که مسئولان باید این موضوع را بررسی کنند.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک می گوید: یکی از مهم‌ترین معضلات پیش روی دامداران کمبود نقدینگی و تامین نهاده بصورت مدت دار است که بنابر وعده مسئولان با مردمی سازی یارانه قرار بود اجرا شود که متاسفانه طرح دامدار کارت به صورت ناقص انجام شد به طوری که بنابر آمار برای ۲۰ درصد دامداران دامدار کارت به صورت ناقص اجرا شد.

به گفته او، با اجرای طرح دامدار کارت قرار بود به ازای هر راس دام‌۳۵۰ هزار تومان داده شود که متاسفانه نصف این مبلغ در اختیار دامداران قرار گرفت.

صدردادرس گفت: با توجه به تاخیر بیش از ۲ ماهه پشتیبانی امور دام در پرداخت مطالبات دامداران و پیشنهاد تهاتر با نهاده، دامداران گلایه مند هستند چرا که آنها هزینه های دیگری همچون درمان، دامپزشکی، آب و برق و سوخت دارند که تهاتر دام با نهاده مشکل دامداران را حل نمی کند.

با اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها و حذف ارز ترجیحی، قیمت نهاده ها ۶ برابر افزایش یافت، درحالی که قیمت دام تغییر چندانی نداشت که براین اساس تامین سرمایه در گردش و نهاده مدت دار امری ضروری است.

صادرات ۷۰ هزار راس دام در یک ماه اخیر

آقای مجتبی عالی مدیرعامل اتحادیه دامداران گفت: با وجود تعرفه ۱۶ هزار تومانی به ازای صادرات هر کیلو دام سنگین، یک راس دام‌سنگین صادر نشده است چرا که صادرات یک راس گوساله ۵۰۰ کیلویی ۹ میلیون تومان هزینه دارد.

به گفته او، با توجه به آنکه عمده صادرات دام سنگین به کشور عراق در حال انجام است، حذف تعرفه صادرات دام سنگین هر چه سریع تر در قالب طرح ۲ فوریتی باید به مجلس رود.

عالی قیمت کنونی هر کیلو دام سنگین را ۷۵ تا ۸۰ هزار تومان و بره نر ۷۲ تا ۷۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: هم اکنون هر کیلو دام ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان کمتر از نرخ تمام شده تولید عرضه می شود.

بنابر گفته او، طی یک ماه اخیر ۶۰ تا ۷۰ هزار راس دام‌ با نرخ ۸۵ تا ۹۰ هزار تومان صادر شده است.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: آینده تولید دام به وضعیت اقتصادی مردم بستگی دارد چرا که با استمرار روند فعلی، تولید در معرض خطر قرار می‌گیرد.

بنابر آمار سرانه مصرف گوشت قرمز به ۵ تا ۶ کیلو رسیده است که با استمرار روند افزایش قیمت گوشت احتمال کاهش مجدد سرانه مصرف دور از انتظار نیست.

یک راس دام سنگین صادر نشده است

آقای احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران گفت: علی رغم هشدار خطر برای آینده تولید، اما عوارض صادرات دام سنگین همچنان حذف نشده که این موضوع موجب شده به رغم آزادسازی حتی یک راس دام هم صادر نشده است.

به گفته او، رئیس جمهور حذف عوارض صادرات دام سنگین را هر چه سریع تر باید به سران سه قوا ببرد تا تولید دچار مخاطره نشود.

مقدسی می گوید: علی رغم گذشت ۵ ماه از حذف ارز ترجیحی نهاده های دامی، اما عوارض صادرات همچنان حذف نشده است که با این وجود صادرات صرفه اقتصادی ندارد.

رئیس انجمن صنفی گاوداران گفت: قیمت کنونی هر کیلو گوساله زنده ۸۱ تا ۸۲ هزار تومان است، درحالی که قیمت تمام شده ۱۰۱ هزار و ۲۰۰ تومان است که براین اساس صادرات دام و خرید حمایتی در راستای حمایت از دامداران باید انجام شود.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط