1401/09/06-13:28

کشتار شیعیان هزاره در دایکندی افغانستان

گروه طالبان دو روز بعد از «تیرباران» هشت نفر از شیعیان هزاره به شمول سه کودک در استان دایکندی در مرکز افغانستان، در واکنشی قربانیان را «بغاوتگر» خواندند.

به گزارش شفقنا، عبدالنافع تکور، سخنگوی وزارت امور داخله گروه طالبان با نشر یک پیام ویدیویی ادعا کرد که قربانیان تهاجم این گروه به روستای «سیوک» از مربوطات شهرستان نیلی استان دایکندی، افراد مسلح بودند و در یک خانه تجمع کرده بودند.

او افزود که این گروه با فرستادن بزرگان محلی از قربانیان خواسته بودند که سلاح خود را تحویل دهند، اما پس از خودداری آنها، نیروهای این گروه وارد محل شدند و در نتیجه درگیری 9 نفر را کشته‌اند و چها را نفر را زخمی کرده‌اند.

سخنگوی وزارت داخله گروه طالبان گفته‌اند که قربانیان «همه افراد مسلح» بوده‌اند و کشته شدن کودکان و زخمی شدن یک زن و بازداشت پنج نفر دیگر را انکار کرده است. او همچنین مدعی شده که یک جنگجوی طالبان نیز کشته و دو جنگجوی دیگر آنها زخمی شده است.

این ادعا از سوی سخنگوی گروه طالبان در حالی مطرح شد که پیش از آن دفتر والی گروه طالبان در استان دایکندی، اعلامیه‌های متناقض در این مورد منتشر کرده بود.

واکنش شهروندان

ادعای گروه طالبان با واکنش گسترده شهروندان افغانستان مواجه شده است و آنها این گروه را متهم به «دروغ‌گویی» در مورد کشتار شیعیان هزاره در دایکندی می‌کنند.

بر اساس روایت‌های که منابع معتبر به رسانه‌ها، از جمله خبرنگار شفقنا ارائه کرده‌اند، در حمله گروه طالبان هشت نفر از شیعیان هزاره کشته شده‌اند که در میان آنها سه کودک نیز شامل است. این کودکان از 11 تا 14 سال سن دارند.

مهدی جعفری، کودک 11 ساله که همراه با پدرش محمد علم جعفری توسط طالبان تیرباران شدند

عکس‌های قربانیان این حادثه نیز از سوی اعضای خانواده‌های آنها در شبکه‌های اجتماعی نشر شده است و همه آنها اعضای دو خانواده هستند.

شهروندان افغانستان با همرسانی عکس‌های قربانیانی این حادثه، از جمله کودکان، از گروه طالبان می‌پرسند که «آیا کودکان نیز بغاوتگر بودند؟

آنها می‌گویند که گروه طالبان به بهانه «بغاوت» و «شورش» اقدام به «نسل‌کشی» شیعیان هزاره در افغانستان می‌کنند و حتی از کشتار زنان و کودکان، ابایی ندارند.

علی امیری، استاد دانشگاه و پژوهشگر در صفحه فیسبوک خود به ادعای طالبان واکنش نشان داده و نوشته است که: واقع این است که طالب از سر نفرت و ترس به هر بهانه‌ای هزاره می‌کشد و با رذالت و وقاحت به جنایت خود تهمت «بغاوت» می‌چسپاند.

یک کاربر تویتر نیز نوشته است که: «ما با این نیرنگ آشنا هستیم! نیاکان ما را نیز با همین فتوا که گفتید هزاره‌ها یاغیان و بغاوت‌گران هستند قتل عام کردید و حالا هم به کوچک و بزرگ و زن و افراد غیر مسلح رحم نکردید و همه را به رگبار بسته‌اید و می‌گویید هزاره بغاوت‌گر است؛ هزاره‌ای که حتی مسلح نبود.»

زکی دریابی، روزنامه‌نگار شناخته شده و صاحب امتیاز روزنامه «اطلاعات روز» نیز نوشته است که:‌ «کودک را می‌کشند و نامش را بغاوتگر می‌مانند.»

درخواست تحقیق و بررسی

شهروندان افغانستان کشتار شیعیان هزاره در استان دایکندی را «جنایت ضد بشری» و در تداوم سیاست «نسل‌کشی هزاره‌ها» می‌دانند و خواستار تحقیق و بررسی مستقلانه آن هستند.

شماری از سیاست مداران و چهره‌های مطرح هزاره در واکنش‌های که به این حادثه داشته‌اند، از  سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی، خواستار تحقیق و بررسی دقیق این حادثه شده‌اند.

قبرهای که برای هفت نفر از قربانیان حفر شده است

سرور دانش، معاون رئیس جمهور حکومت پیشین افغانستان و رئیس حزب «عدالت و آزادی» در واکنشی که به این حادثه داشته، خواستار بررسی دقیق آن شده است.

در اعلامیه او آمده است که: «از جامعه بین‌المللی و نهادهای حقوق بشری و مخصوصا دفتر یوناما در کابل می‎خواهم که با بررسی دقیق این جنایت، به هر ترتیب ممکن از تداوم جنایات ضد بشری طالبان و از کشتار مردم ملکی توسط طالبان جلوگیری کنند.»

محمد محقق، رهبر حزب وحدت مردم افغانستان نیز خواستار بررسی این حادثه از سوی سازمان‌های حقوق بشری شده است و گفته است که: «از مجامع حقوق بشری می‌خواهم که پیرامون قضیه رسیدگی واقدامات مقتضی نمایند و از دولت‌های که پول‌های سیل آسا به این گروه کودک‌کش سرازیر می‌کنند نیز می‌خواهم  که روند تقویت این اداره ظالم را متوقف کنند.»

این اولین بار نیست که گروه طالبان قربانیان حملات و لشکرکشی‌های خود را «بغاوتگر» خطاب می‌کنند و تلاش می‌کنند که کشتار آنها را توجیه کنند.

این گروه پیش از این نیز کشتار بی‌رحمانه زنان، کودکان، کهن سالان و جوانان هزاره را در بلخاب، دایکندی، بهسود و بامیان با همین منطق توجیه و گزارش‌های مستقل را که حاکی از وقوع جنایات ضد بشری بودند، انکار و رد کرده‌اند.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط