1401/09/07-17:06

توافق السودانی و بارزانی برای استقرار نیرو در مرزهای ایران و عراق

یک رسانه عربی به نقل از مسئولان عراقی جزئیاتی درخصوص توافق نخست وزیر این کشور با رئیس دولت اقلیم کردستان برای استقرار نیروهای نظامی در نوار مرزی عراق و ایران منتشر کرد.

به گزارش ایسنا، پایگاه خبری العربی الجدید گزارشی درخصوص جزئیات تفاهم بغداد و اربیل برای استقرار نیروهای نظامی در مرز ایران و عراق برای جلوگیری از عملیات زمینی ایران علیه نیروهای تروریستی موجود در اقلیم کردستان عراق منتشر کرد.

یک نماینده برجسته پارلمان عراق در گفت‌وگو با این پایگاه خبری تاکید کرد: توافقی که میان محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق و نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان منعقد شد، تشکیل یگان های مشترک متشکل از ارتش و مرزبانی و نیروهای پیشمرگه را شامل می شود.

وی گفت که دو طرف توافق کردند که این یگان های مشترک در اسرع وقت در مرزهای عراق و ایران مستقر شده و ده ها نقطه نظارت و کنترل مرزی نیز ایجاد کنند.

این نماینده پارلمان که خواستار عدم فاش شدن نامش شده است همچنین گفت که السودانی و بارزانی توافق کردند که هرگونه حمایت دولتی و حزبی از سوی اقلیم کردستان از گروه های مخالف نظام ایران باید متوقف شود و تمام مقرهای سیاسی آن ها در اربیل و سلیمانیه باید بسته شود.

آن ها همچنین بر سر بازرسی اردوگاه های کردهای ایرانی و نظارت مستقیم سازمان ملل بر اداره اردوگاه ها توافق کردند.

این نماینده عراقی گفت که السودانی در سفر فردا(سه شنبه) به تهران مضمون توافق را به مسئولان ایرانی اعلام خواهد کرد و بغداد امیدوار است که با این اقدامات دخالت ایران در مناطق مرزی عراق را متوقف کند.

از سوی دیگر، غیاث سورجی، از رهبران اتحادیه میهنی کردستان عراق در اظهاراتی گفت که توافق درخصوص اسقرار نیروهای ارتش عراق در نوار مرزی با ایران تنها راه ممانعت از عملیات نظامی زمینی در خاک کردستان است.

وی گفت که استقرار این نیروها با موافقت دولت اقلیم کردستان و احزاب حاکم انجام می شود.

این مسئول کرد تاکید کرد که احزاب کردی مخالف نظام ایران از دهه هشتاد قرن گذشته در اقلیم کردستان حضور داشتند و نظام صدام از آن ها حمایت می کرد و ما بارها خواستار خروج آن ها از اقلیم شدیم زیرا حضور آن ها خطری برای شهروندان است.

روز گذشته نیز یک مسئول عراقی اعلام کرد که ایرانی‌ها به کشور عراق اسناد و مدارکی دادند که نشان می‌دهد از خاک این کشور علیه ایران استفاد می‌شود از جمله اینکه برخی مجموعه‌های کرد از خاک اقلیم کردستان به داخل ایران سلاح قاچاق می‌کنند.

این مسئول به سفر اخیر سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه به عراق اشاره کرد و گفت که سردار قاآنی در دیدار با مقامات عراقی موضعش درخصوص انجام عملیات زمینی در داخل خاک عراق و توقف فعالیت گروه های کرد که متهم به دست داشتن در ناآرامی های اخیر ایران هستند، روشن بود.

وی گفت که طرف عراقی به این نتیجه رسیده است که یگان های نظامی از ارتش و نیروهایی از مرزبانی خود را در مرزهایش با ایران به طول ۲۰۰ کیلومتر مستقر کند.

در این گزارش آمده است که نمایندگی سازمان ملل در عراق نیز از این برنامه استقبال کرده تا ایران دیگر اقدام نظامی در اقلیم کردستان عراق انجام ندهد.

این مسئول عراقی گفت که ماموریت این نیروهای مستقر در مرز ایران و عراق ممانعت از فعالیت مجموعه‌های کرد علیه ایران است اما به نظر می رسد که این برنامه هنوز رضایت ایران را جلب نکرده است.

پیش از این یک مسئول در دفتر نخست وزیری عراق به العربی الجدید گفت: السودانی روز سه شنبه در راس هیاتی بلندپایه متشکل از برخی وزرا و مسئولین سفری رسمی به تهران خواهد داشت و درخصوص پرونده های مشترک میان دو کشور با مسئولان ایرانی رایزنی خواهد کرد.

این مسئول که خواستار عدم فاش شدن نامش شده است خاطرنشان کرد: محور رایزنی های السودانی در تهران درخصوص ازسرگیری وساطت عراق میان ایران و عربستان، مسائل امنیتی مربوط به حملات ایران به خاک کردستان(مواضع تروریست ها، حضور گروه های کرد مخالف نظام ایران در خاک کردستان عراق و دیگر مسائل امنیتی مربوط به کنترل مرزها خواهد بود.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط