1401/09/08-09:51

حضور گسترده نیروهای پلیس در پکن و شانگهای برای جلوگیری از اعتراضات

پلیس‌های چینی امروز (سه‌شنبه) در پکن و شانگهای جهت جلوگیری از اعتراضات گسترده مردم علیه محدودیت‌های کرونایی که به اقتصاد ضربه زده و همچنین جهت توقف تعدادی از مردم که خواستار استعفای رئیس‌جمهور این کشور شده‌اند، در تعداد زیاد در خیابان‌ها مستقر شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از گزارش‌هایی مبنی بر دستگیری تعدادی از معترضان در شامگاه یکشنبه در شهر شانگهای، این بار براساس ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی تعدادی از افراد اواخر روز دوشنبه در شهر هانگژو دستگیر شدند.

با گذشت سه سال از همه‌گیری کرونا، بسیاری از مردم به دلیل استفاده بی‌وقفه دولت از قرنطینه‌ها و آزمایش‌های کووید خشمگین هستند؛ تشدید محدودیت‌ها در ماه‌های اخیر، همراه با مجموعه‌ای از مرگ‌های دلخراش که ناشی از سیاست‌های بیش از حد کنترل‌ها بوده است، اوضاع را به یکباره تغییر داده است.

علی‌رغم این محدودیت‌ها و سیاست‌های دولت چین در برابر کووید صفر، همچنان آمار روزانه مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور بالا است. از طرفی قرنطینه‌های پی در پی یکی از مواردی است که مشکلات اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده و تجارت و زنجیره‌های تامین جهانی را با مشکل مواجه کرده است.

ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی از شهر هانگژو که رویترز به طور مستقل نمی‌تواند آن‌ها را تایید کند، حاکی از آن است که صدها نیروی پلیس دوشنبه شب در میدان بزرگی جمع شده‌اند تا از تجمعات مردم جلوگیری کنند.

یکی از ویدئوها پلیسی را نشان می‌دهد که در حال دستگیری فردی است، و در حالیکه جمعیت کوچکی از مردم همچنان که گوشی در دست دارند دور ماشین پلیس حلقه زده‌اند، تلاش می‌کنند تا این شخص را از ماشین به بیرون بکشند.

پلیس شهر هانگژو اظهار نظر فوری در این خصوص انجام نداد.

هم‌زمان با اینکه مردم چین در تلگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی فراخوانی مبنی بر تجمعات مجدد منتشر کرده‌اند، امروز همچنان به تعداد نیروهای پلیس در شانگهای و پکن افزوده شده است. حضور گسترده نیروهای پلیس در دوشنبه شب موجب توقف این تجمعات شد.

به گفته شهروندان و کاربران شبکه‌های اجتماعی، پلیس چین تلفن همراه افرادی را که از محل‌های اعتراض عبور می‌کنند، بررسی می‌کند تا مطمئن شود که آیا این افراد از شبکه اجتماعی تلگرام و یا فیلترشکن استفاده می‌کنند یا خیر. استفاده از فیلترشکن‌ها در چین برای بسیاری از مردم غیرقانونی است و برنامه تلگرام هم در این کشور مسدود شده است.

در ویدئوهای متعددی که سی‌ان‌ان مشاهده کرد، صدای مردم شنیده می‌شود که از شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین و حزب کمونیست خواستار «کناره‌گیری» شده‌اند. جمعیت همچنین شعار می‌دادند: «تست کووید نمی‌خواهیم، آزادی می‌خواهیم» و "دیکتاتوری نمی‌خواهیم، دموکراسی می‌خواهیم". برخی از ویدئوها نشان می‌دهد که مردم در حال خواندن سرود ملی چین هستند و بنرهایی در اعتراض به اقدامات فوق‌العاده سخت‌گیرانه این کشور برای همه‌گیری در دست دارند.

«آی وِی‌وی»، هنرمند معاصر و از فعالان دموکراسی چینی از منزلش در پرتغال گفت: «موج اخیر اعتراضات در چین قادر به متزلزل کردن جایگاه شی جینپینگ نیست زیرا پلیس این کشور به راحتی معترضان را خاموش و سرکوب خواهد کرد.»

این هنرمند چینی که اغلب با هنرش نیروهای پلیس چین را به باد انتقاد می‌گیرد، در مصاحبه با رویترز عنوان داشت: «هیچ دستور کار سیاسی واضحی وجود ندارد، بنابراین دستگیری معترضان بسیار کار ساده‌ای است. اما حتی اگر اتفاقی در مقیاس هنگ کنگ یا مقیاس سال ۱۹۸۹ رخ دهد، همچنان دولت را متزلزل نخواهد کرد.»

نظرات

captcha

اخبار مرتبط