1402/01/28-10:21
وزیر صمت:

خودرو ساندور ایرانی امسال تولید می‌شود/ جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده با برقی از خرداد 1402

 خودرو ساندور ایرانی امسال تولید می‌شود/ جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده با برقی از خرداد 1402

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه خودرو ساندور ایرانی امسال تولید می‌شود، گفت: این محصول در مسیر سفارش قطعات استاندارد و تولید است.

به گزارش اکوفارس، سیدرضا فاطمی امین امروز در مراسم افتتاح خط تولید موتور ME16 و رونمایی از محصولات مرتبط، با اشاره به تولید محصولات جدید در صنعت خودروی کشور، اظهار داشت: به این موضوع تاکید داریم، اگرچه یک مقدار در این حوزه عقب هستیم.

وی با اشاره به این که امسال ۹۹ محصول جدید عرضه می‌شود، گفت: یکی از این محصولات ساندرو ایرانی خواهد بود که البته نام آن هنوز مشخص نشده است.

فاطمی‌امین اظهار داشت این محصول در مسیر سفارش قطعات استاندارد و تولید است و علاوه بر این که در ایران تولید خواهد شد توافقات اولیه برای تولید این محصول در روسیه نیز انجام شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اواخر امسال ساندروی ایرانی به بازار ایران وارد می‌شود، اظهار داشت: بحث کیفیت، مصرف سوخت، ایمنی و تولید محصولات جدید از محورهای اصلی ما به شمار می‌رود.

وی با تأکید بر موضوع بهره‌وری بیان داشت: باید به مسئله کاهش هزینه‌ها در بخش‌های مختلف از جمله قطعه‌سازی، حمل و نقل و غیره توجه کرد.

* امسال خودرو اطلس با بن‌سازه‌‌ مشترک تولید می‌‌شود

وی ادامه داد: یکی از کارهایی که می‌تواند در کاهش قیمت خودرو مؤثر باشد استفاده از بن‌سازه‌های مشترک است، به عنوان مثال در سال جاری خودروی اطلس تولید خواهد شد که بن‌سازه و پلتفرم این خودرو از سایر محصولات سایپا گرفته شده است، لذا می‌تواند در کاهش هزینه‌ها مؤثر باشد.

* پارسال یک‌میلیون و 350 هزار دستگاه خودرو تولید و شماره‌گذاری شد

فاطمی امین با بیان اینکه در سال گذشته یک‌میلیون و 350 هزار دستگاه خودرو تولید و شماره‌گذاری شد، بیان داشت: مردم نسبت به صنعت خودرو حساسیت زیادی دارند و البته حق با مردم است، چون هر روز با این وسیله در ارتباط هستند و لازم است که پاسخگوی مردم به لحاظ کیفیت و بازار باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در این روزها التهاباتی در بازار خودرو دیده می‌شود که کاملا کاذب است، گفت: قبلا این موضوع را توضیح داده‌ام، ما این مشکل را داشتیم که در چهار سال قبل یعنی از سال 1397 تا سال 1400 تولید خودرو نسبت به سال قبل از آن یعنی 1396 کاهش داشت. 

وی افزود: در سال 96 یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو تولید شد، اما در سال 97 تولید خودرو به زیر یک‌میلیون دستگاه رسید، بنابراین ما تقاضای انباشته داشتیم و از طرفی واردات نیز از سال 97 متوقف شد که این مسئله به طور مضاعف عرضه را کاهش داد، علاوه بر این، در چند ماه گذشته با افزایش غیرمتعارف نرخ ارز هم مواجه بودیم و بسیاری از افراد برای حفظ ارزش پول خود به سمت خرید خودرو روی آوردند که این مسئله موجب تقاضای کاذب شد.

فاطمی‌ امین اظهار داشت: از طرفی شاهد آن هستیم که واسطه‌گران و دلالان از این موقعیت سوءاستفاده می‌کنند، اما با تمام این شرایط امیدواریم افزایش تولیداتی که اتفاقا به آن دست یافته‌ایم و همچنین واردات موجب کاهش التهابات بازار خودرو شود.

* بعد از 4 سال به تولید خودرو بالای یک میلیون دستگاه در سال رسیدیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در مجموع ما برای خودرو یک برنامه چهار ساله تعریف کرده بودیم که در سال اول تمرکز ما بر افزایش تولید و ثبات آن بود. خوشبختانه به این موضوع دست یافتیم، به طوری که سال گذشته نسبت به سال قبل از آن 39 درصد رشد تولید داشتیم و به عبارتی بعد از چهار سال که تولیدمان زیر یک میلیون دستگاه بود، سال گذشته به یک‌میلیون و 350 هزار دستگاه رسید. 

فاطمی امین با اشاره به برنامه خودروسازان برای تولید 2 میلیون دستگاه در سال جاری گفت: برنامه شرکت سایپا تولید 800 هزار دستگاه خودرو در سال جاری است و لذا امیدواریم در مجموع به تولید یک‌میلیون و 700 هزار دستگاه خودرو در سال جاری دست یابیم تا این میزان تولید نیازهای کشور را پوشش دهد.

وی افزود: همچنین تمرکز ما در سال جاری بر روی دو موضوع کیفیت و بهره‌وری است که در این بخش باید خودروسازها در حوزه ایمنی کارهای بیشتری انجام دهند و باید در کاهش مصرف سوخت اتفاقات بزرگی رخ دهد، ضمن اینکه این موضوع به خودروسازان ابلاغ شده ا ست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت به مسئله رضایت مشتری اشاره کرد و گفت: خودروسازان باید به این موضوع توجه کنند که البته در این بخش ضعف‌های زیادی وجود دارد و در سالیان گذشته تعامل مناسبی بین خودروساز و مردم وجود نداشته است.

* قیمت موتورسیکلت با پیگیری سازمان حمایت تعدیل می‌شود/ جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده با برقی از اول خرداد

وی با اشاره به موضوع قیمت موتورسیکلت گفت: سازمان حمایت اخیرا اقداماتی را آغاز کرده تا با شرکت‌های موتورسازی قیمت موتورسیکلت را تعدیل کند.

فاطمی امین گفت: یک برنامه دیگر در حوزه موتورسیکلت خواهیم داشت و آن جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده با برقی است که این کار از اوایل خردادماه آغاز می‌شود و ثبت نام برای جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده با برقی نیز در آن ایام انجام خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: برنامه اولیه ما تولید 200 هزار دستگاه موتورسیکلت در سال است.

* ساندرو ایرانی با نام کادیلا در روسیه تولید می‌شود

به گزارش فارس، علی تیموری، مدیرعامل سایپا، نیز در این مراسم عنوان کرد: خودروی ساندروی ایرانی که قرار است در روسیه نیز تولید شود با نام کادیلا در این کشور تولید خواهد شد.

* فارس

نظرات

captcha

اخبار مرتبط