1402/02/22-16:06

برآورد کسری ۶۰ هزار میلیاردی درآمد گمرکی در ۱۴۰۲

برآورد کسری ۶۰ هزار میلیاردی درآمد گمرکی در ۱۴۰۲

در حالی مرکز پژوهشهای مجلس در برآوردی اعلام کرده که در سال جاری تنها ۳۰ همت از درآمدهای گمرکی محقق میشود که در سال ۱۴۰۱، وصول ۱۳ همت از درآمدها به واسطه تسهیلات مختلف به سال آتی منتقل شد.

به گزارش اکوفارس به نقل از تسنیم، در لایحه بودجه سال 1402 منابع حاصل از حقوق ورودی کالاهای وارداتی معادل 89 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

مرکز پژوهشهای مجلس معتقد است، مطابق با ارزیابی کارشناسی این پیش بینی با بیش برآوردی حدود 30 هزار میلیارد تومان همراه بوده است.

بدون در نظر گرفتن خطای مفروضات  بودجه 1402 مجلس شورای اسلامی نرخ حقوق ورودی کالاهای وارداتی را از چهار درصد به 1 درصد کاهش داد. کاهش 3 واحد درصدی حقوق ،گمرکی 30 هزار میلیارد تومان دیگر درآمدهای گمرکی را کاهش میدهد.

بنابراین پیش بینی میشود از این محل حدود 60 هزار میلیارد تومان کسری منابع ایجاد شود.

بر این اساس در سال جاری حدود 30 همت از درآمدهای مربوط به حقوق ورودی وصول خواهد شد. مرکز پژوهشهای مجلس پیشنهاد کرده دولت با در نظر گرفتن ملاحظات مربوط به کالاهای مختلف سود بازرگانی کالاهای وارداتی را به گونه ای افزایش دهد که مالیات بر واردات مصوب قانون بودجه محقق شود.

در حالی مرکز پژوهشهای مجلس در براودری اعلام کرده که در سال جاری تنها 30 همت از درامدهای گمرکی محقق میشود که در سال 1401، وصول 13 همت از درآمدها به واسطه تسهیلات مختلف به سال آتی منتقل شد.

به گزارش تسنیم؛ پیگیریها نشان میدهد در سال 1401  از حدود 40 همت ضمانت نامه اخذ شده در گمرکات اجرایی، حدود13 هزار میلیارد تومان از ضمانتهای پذیرفته شده در گمرک ایران طی سال 1401 در سال جاری (1402) وصول خواهد شد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط