1402/02/29-16:38

جابجایی عجیب ۲ جدول قیمت بلیت هواپیما در سایت انجمن

جابجایی عجیب ۲ جدول قیمت بلیت هواپیما در سایت انجمن

درحالی ۲۴ ساعت از اعلام افزایش ۲۹ درصدی قیمت بلیت هواپیما می‌گذرد که با جابجایی ۲ جدول، نرخ‌های عجیبی در سایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی بارگذاری شده است. اقدامی که احتمالا پیش‌زمینه افزایش بیش از مجوز قانونی بلیت هواپیما است.

به گزارش اکوفارس به نقل از تسنیم، سرانجام پس از ماه‌ها تایید و تکذیب افزایش قیمت بلیت هواپیما از سوی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری،‌ نرخ بلیت 29 درصد افزایش یافت. این خبر را دیروز دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام و البته از این میزان افزایش ابراز نارضایتی کرده است.

مقصود اسعدی سامانی در این باره گفته است:‌ پیشتر درخواست افزایش 100 درصدی قیمت بلیت هواپیما را داشتیم، اما به طور میانگین با افزایش 29درصدی قیمت بلیت هواپیما موافقت شد.

وی با یادآوری این‌که مطابق برنامه پنجم توسعه باید آزادسازی قیمت انجام می‌شد، افزود: طبق قانون، دولت نباید در قیمتگذاری دخالت کند، بلکه صرفا باید نظارت داشته باشد، اما دخالت کرده و نرخ تکلیفی اعلام می‌کند.

وی تصریح کرد: شرکت‌های هواپیمایی به این افزایش نرخ  اعتراض دارند و امکان تعطیلی شرکت‌ها نیز وجود دارد, اما ناگزیر از پذیرش هستیم و این افزایش نرخ، مشکل صنعت هواپیمایی را حل نمی‌کند.

به گزارش تسنیم، تا پیش از این یک جدول مربوط به قیمت بلیت پروازهای داخلی در سایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی بارگذاری شده بود. این قیمت مربوط به آذرماه سال 1400 (1400/09/01) است که تصویر بخشی از صفحه نخست آنرا در ادامه می‌بینید؛

سازمان هواپیمایی کشوری ,

همانگونه که مشاهده می‌شود حداکثر نرخ جدیدبرای مسیرهای پروازی داخلی درج شده است. به‌عنوان مثال قیمت بلیت پرواز تهران-اراک 566 هزار و 900 تومان است. یا نرخ بلیت پرواز مسیر تهران-آبادان 955 هزار تومان است. قیمت بلیت تهران-بندرعباس نیز یک میلیون و 267 هزار و 700 تومان است. قیمت بلیت پرواز تهران- چابهار هم یک میلیون و 293 هزار تومان است.

به گزارش تسنیم، این در حالی است که دیروز جدول جدید قیمت پروازهای داخلی در سایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی بارگذاری شده که حاوی چند نکته عجیب است. اول این‌که تاریخ این جدول مربوط به تیرماه 1400 (1400/04/01) یعنی 5 ماه قبل از جدول آذرماه است. نکته دوم اعلام قیمت پایه پروازهای داخلی است که تقریبا 50 درصد از حداکثر نرخ اعلامی قبلی بالاتر است! در ادامه این جدول را ببینید؛

سازمان هواپیمایی کشوری ,

به گزارش تسنیم، در این جدول جدید دیده می‌شود قیمت بلیت پرواز تهران-اراک که آذرماه سال 1400 بالغ 566 هزار و 900 تومان بوده در تیرماه همان سال تغییر کرده و با رشد 61 درصدی به 910 هزار و 800 تومان افزایش یافته است! همچنین قیمت 955 هزار تومان بلیت پرواز تهران-آبادان با رشد 57 درصدی نسبت به نرخ 5 ماه قبل از آن به یک میلیون و 494 هزار و 100 تومان افزایش یافته است.

نرخ بلیت پرواز تهران-بندرعباس نیز از یک میلیون و 267 هزار و 700 تومان به یک میلیون و 907 هزار تومان افزایش یافته، یعنی رشد حدود 51.5 درصدی!

مشخص نیست آیا در جدول قیمت جدید بارگذاری شده در سایت انجام شرکت‌های هواپیمایی متوسط افزایش 29 درصدی اعمال شده یا این‌که قرار است به این قیمت‌ها 29 درصدی مصوب ستاد تنظیم بازار اضافه شود. در صورتیکه پاسخ پرسش اول منفی باشد، محاسبه نرخ‌های جدید که قیمت پایه بدون احتساب مالیات و عوارض متعلقه است نشان می‌دهد افزایش قیمت بسیار بیشتر از متوسط 29 درصدی بوده است.

از سوی دیگر اگر قرار باشد به این قیمت‌ها متوسط 29 درصد اضافه شود، شاهد قیمت‌های بسیار بالایی در بخش حمل‌ونقل هوایی و البته در سال مهار تورم هستیم. به‌نظر می‌رسد سازمان هواپیمایی کشوری نظارت متناسب با جایگاه حاکمیتی خود بر شرکت‌های هواپیمایی ندارد. مسئله‌ای که در نهایت دود آن به چشم مصرف‌کنندگان  می‌رود.

وزیر راه و شهرسازی دوشنبه هفته گذشته نسبت به گرانفروشی بلیت هواپیما به شرکت های هواپیمایی و سایت های فروش هشدار داده و گفته بود: بلیت هواپیما گران نشده است، اگر شرکت های هواپیمایی گران فروشی کنند، مستقیماً به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی می‌شوند و اگر سایت‌های فروش‌ اقدام به گران فروشی کنند، هم مجوزشان لغو و هم به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند.

وی افزود: از مسئولان سازمان هواپیمایی خواسته‌ام هر چه سریعتر یک پلتفرم متمرکز برای عرضه بلیت طراحی کنند و این کار شروع شده است.البته گاهی بلیت هواپیما در شبکه‌های غیررسمی گران‌تر از قیمت مصوب فروخته می‌شود.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط