1402/03/02-14:21

کره شمالی به زودی ماهواره جاسوسی پرتاب می کند

چو تائه یونگ، مشاور امنیت ملی کره جنوبی روز سه‌شنبه اعلام کرد که کره شمالی احتمالا اولین ماهواره جاسوسی نظامی خود را در آینده نزدیک به فضا پرتاب می کند.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ، وی این اظهارات را در مصاحبه ای با تلویزیون خبری یونهاپ بیان کرد و هشدار داد در صورت ادامه روند فعلی، کره شمالی با تحریم های شدیدتری مواجه خواهد شد.

چو با اشاره به مشکلات احتمالی این اقدام کره شمالی گفت: "کیم جونگ اون رهبر کره شمالی، اعلام کرده که تا اواسط اردیبهشت این اتفاق خواهد آمد، اما وی معمولا به وعده خود عمل نمی کند. "

وی گفت: "با این حال احتمال پرتاب ماهواره جاسوسی کره شمالی در آینده نزدیک وجود دارد. در صورت وقوع چنین رویدادی، واکنش هایی از سوی ما صورت خواهد گرفت که منجر به تعمیق انزوای دیپلماتیک کره شمالی در جامعه بین المللی خواهد شد. "

به گزارش خبرگزاری مرکزی کره شمالی، رهبر این کشور هفته گذشته از یک کمیته مقدماتی برای پرتاب ماهواره بازدید کرد و "برنامه اقدام آتی" آن را تایید کرد و نشانه هایی بروز داد که پرتاب یک ماهواره از این کشور شرق آسیا قریب الوقوع است.

چو تهدید کرد سئول با فشار بر جامعه بین المللی برای اجرای دقیق تحریم ها علیه کره شمالی و همچنین اعمال تحریم های بیشتر همراه با کشورهای متحدش، به اقدامات کره شمالی پاسخ خواهد داد.

وی گفت: «آنچه مهم است روشن کردن این موضوع است که چه کره شمالی یک ماهواره شناسایی پرتاب کند یا آزمایش هسته‌ای انجام دهد، دیگر نمی‌تواند حضور خود را در جامعه بین‌المللی به رخ بکشد یا هیچ سود اقتصادی عملی کسب کند».

رسانه دولتی کره شمالی ژیش تر به نقل از رهبر کره شمالی اعلام کرد پیونگ یانگ ساختن نخستین ماهواره جاسوسی را تکمیل کرده و کیم جونگ اون دستور آخرین آمادگی ها برای پرتاب آن را طبق برنامه ریزی صادر کرده است. اقدامی که منجر به افزایش تنش ها در شبه جزیره کره خواهد شد.

پارک جین، وزیر امور خارجه کره جنوبی گفت اطمینان از عملیات مشترک، اولویت اصلی گروه مشاوره هسته ای کره جنوبی و آمریکا برای تقویت بازدارندگی هسته ای در برابر تهدیدات نظامی کره شمالی است.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط