1402/03/07-21:19

هواداران اردوغان پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه را جشن گرفتند

در حالی که شمارش آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه همچنان در جریان است، علاوه بر تبریک پیروزی رجب طیب اردوغان در این انتخابات از سوی امیر قطر و رییس جمهور مجارستان، هواداران او و حزب عدالت و توسعه هم در شهرهای مختلف ترکیه به خیابان‌ها ریخته و در حال جشن و پایکوبی هستند.

به گزارش ایرنا، هم اکنون هواداران اردوغان در مقابل کاخ ریاست جمهوری ترکیه در شهر آنکارا جشن پیروزی گرفته‌اند.

بنا به اعلام تارنمای خبر. ۷ ترکیه، اردوغان در حال آماده شدن برای سخنرانی پیروزی موسوم به سخنرانی بالکن است.

هواداران اردوغان پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه را جشن گرفتند

برخی منابع خبری غیررسمی اعلام کردند که در آستانه اتمام روند شمارش آرای انتخابات، تدابیر امنیتی در شهرهای مختلف ترکیه از بیم حملات و اقدامات خرابکارانه و شورش های احتمالی هواداران رقیب اردوغان افزایش یافته است.

عمر چلیک سخنگوی حزب عدالت و توسعه در پی نتایج به دست آمده از دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، انتخابات امروز در کشورش را «جشن دموکراسی» خواند و گفت: کل ترکیه برنده خواهد بود. هیچ شهروندی نباید صدمه ببیند و ناراحت شود. هیچ یک از شهروندان ما ضرر نخواهند کرد. بیایید با پختگی از نتایج انتخابات استقبال کنیم و به یکدیگر برای تقویت دموکراسی خود تبریک بگوییم.

شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد که در جریان دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور بیش از ۸۵ درصد واجدان شرایط رای داده اند.

در دور اول انتخابات ریاست جمهوری که دو هفته پیش برگزار شد، ۸۸.۴۸ درصد از واجدان شرایط رای داده بودند.

به گزارش ایرنا، رای گیری انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که از ساعت هشت صبح به وقت محلی در یک هزار و ۹۴ حوزه انتخابیه ۸۱ استان این کشور آغاز شده بود، برابر قانون انتخابات و پس از اخذ آرای مردم و بدون تمدید، ساعت ۱۷ امروز به وقت محلی پایان یافت.

برابر قانون انتخابات ترکیه، بلافاصله بعد از اتمام رای گیری، شمارش آرای صندوق‌های رای توسط عوامل اجرای انتخابات و با نظارت نمایندگان احزاب حاضر در این رقابت در محل شعبه اخذ رای آغاز شد.

نتایج رسمی و قطعی انتخابات فردا از سوی شورای عالی انتخابات این کشور اعلام خواهد شد.

مردم ترکیه امروز برای انتخاب رجب طیب اردوغان نامزد ائتلاف جمهور و یا کمال قلیچداراوغلو نامزد مورد حمایت ائتلاف ملت موسوم به احزاب میز ششگانه به عنوان دو رقیب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور پای صندوق های رای رفتند.

بنا به اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه، در انتخابات امروز در داخل این کشور، ۶۰ میلیون و ۷۲۱ هزار و ۷۴۵ رای دهنده واجد شرایط پای صندوق های رای رفتند.

«اردوغان» و «قلیچداراوغلو» در پی شمارش آرا و کسب نشدن حد نصاب ۵۰ درصد به اضافه یک رای توسط هیچ کدام از سه نامزد حاضر در دور اول انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که در روز ۱۴ ماه می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) برگزار شد، به دور دوم این رقابت انتخاباتی راه یافتند.

بر اساس نتایج شمارش آرای دور نخست، اردوغان با کسب بیش از ۲۷ میلیون و ۸۸ هزار رای معادل ۴۹.۵ درصد آراء و کمال قلیچدار اوغلو با کسب بیش از ۲۴ میلیون و ۵۶۸ هزار رای معادل ۴۴.۸۹ درصد به دور دوم راه یافتند و سینان اوغان نامزد سوم این رقابت نیز حدود ۲ میلیون و ۸۲۹ هزار رای معادل ۵.۱۷ درصد آرای این رقابت را کسب کرد.

انتخابات حساس امروز، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ترکیه و دومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور پس از تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی محسوب می‌شود.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط