1402/03/07-22:37

دولت پاکستان پیشنهاد عمران خان برای مذاکره را رد کرد

دولت ائتلافی پاکستان که رهبر اپوزیسیون و حزب وی را مهتم به اغتشاشات و نقض صریح قوانین کشور می‌کند، در اقدامی جدید که بیانگر تداوم جدال سیاسی است، پیشنهاد مذاکره «عمران‌خان» را رد کرد.

به گزارش منابع خبری پاکستان، اصرار رهبران دولت ائتلافی این کشور بر عدم مذاکره با عمران‌خان نخست وزیر برکنار شده پاکستان درحالی است که بسیاری از هم حزبی‌های عمران‌خان راه خود را از این حزب جدا و ده‌ها نفر دیگر کناره‌گیری از عرصه سیاست را اعلام کردند.

رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان که اکنون با شدیدترین فشار دولت این کشور از جمله احتمال ممنوعیت فعالیت این حزب مواجه است، هفته گذشته اعلام کرد که جناح مخالف هیچ خیالی برای رویارویی با تشکیلات امنیتی و نظامی کشور ندارد و مذاکره فوری با ذی نفعان اصلی جهت غلبه بر بحران فعلی را مطالبه می‌کند.

عمران‌خان که یک تیم ۶ نفره برای مذاکره با دولت پاکستان تشکیل داده است، همزمان دولت و نهادهای امنیتی را متهم به سرکوب مخالفان از جمله تحت فشار قرار دادن ده ها نفر از اعضای حزب تحریک انصاف برای کناره‌گیری از سیاست و جدایی از حزب مذکور می‌کند.

براساس این گزارش، دولت پاکستان با رد پیشنهاد مذاکره عمران‌خان اعلام کرد: عناصری که دست به اغتشاشات زده و به قهرمانان ملی و فداکاری‌های نیروهای مسلح توهین می‌کنند، هرگز مستحق نرمش یا مذاکره نیستند.

رهبران حزب مسلم لیگ نواز، حزب مردم و جمعیت علمای اسلام بعنوان ارکان اصلی دولت ائتلافی پاکستان حزب عمران‌خان را به نقض قوانین کشور و تحریف افکار عمومی متهم کرده و هرگونه مذاکره با حزب وی را غیرممکن اعلام کردند.

این درحالی است که ده‌ها نفر از اعضای حزب تحریک انصاف بویژه چهره‌های شاخص این حزب پس از اغتشاشات ۱۹ اردیبهشت که با واکنش شدید ارتش و دولت پاکستان مواجه شد، راه خود را از عمران‌خان جدا کردند. با این حال نخست وزیر برکنار شده پاکستان گفت که خروج اعضای حزب موضعش را هرگز تضعیف نکرده و وی همچنان برگزاری انتخابات فوری در پاکستان را مطالبه می‌کند و اطمینان دارد که حزب تحریک انصاف پیروز انتخابات آتی خواهد بود.

عمران‌خان نهم ماه می امسال به اتهام فساد مالی در اسلام‌آباد بازداشت شد که این اتفاق هوادارانش را به خیابان‌ها کشاند و درگیری‌های خشونت‌آمیزی میان آنها و نیروهای امنیتی در شهرهای راولپندی، لاهور و پیشاور رخ داد.

هزاران نفر از هواداران و مسوولان حزب تحریک انصاف پاکستان بازداشت شده‌اند. برخی از اعضای ارشد حزب استعفا کرده و گفته می شود ۳۳ نفر نیز به اتهام حمله به تاسیسات و مراکز نیروهای مسلح قرار است در دادگاه‌های نظامی محاکمه شوند.

نخست وزیر سابق پاکستان، دولت و نهادهای قدرتمند نظامی کشور را به تحت فشار قرار دادن اعضای جناح مخالف برای کناره‌گیری از سیاست و همچنین جدا کردن راه خود از حزب تحریک انصاف متهم کرده است.

عمران‌خان سومین نخست وزیر در پاکستان است که با طرح عدم اعتماد در مجلس روبرو شد و نخستین آن است که طرح عدم اعتماد علیه وی از سوی نمایندگان مجلس به تصویب رسید و فروردین سال گذشته مجبور به کناره گیری از قدرت شد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط