1402/03/20-19:09

هر ۲۰ سال جمعیت سالمندی کشور دو برابر می‌شود

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان تهران با بیان اینکه در سال گذشته بنا به تصویت هیات دولت یارانه مراکز روزانه و شبانه نگهداری از سالمندان بهزیستی رشد ۳۵ درصدی داشته است، گفت: ‌ در حال حاضر یارانه مراکز نگهداری روزانه برای هر فرد کمتر از دو میلیون تومان و یارانه مراکز شبانه‌روزی به ازای هر سالمند ماهیانه ۳ میلیون است که این میزان یارانه پاسخگوی هزینه‌های درمانی و نگهداری سالمندان نیست.

به گزارش ایسنا،‌ دکتر یوسف رضایی با اشاره به تکریم سالمندان و چالش‌های دوره سالمندی با بیان اینکه بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، کشور ما از حیث سرعت رشد سالمندی اولین کشور در دنیا است، بیان کرد: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی در دنیا هر ۱۰۰ سال جمعیت سالمندان دو برابر می‌شود ولی در ایران هر ۲۰ سال جمعیت سالمندی کشور دو برابر می‌شود که این مهم نیازمند برنامه‌ریزی است چراکه تا ۲۰ سال آینده کل هزینه درمان کشور بایستی برای سالمندان هزینه شود.

رضایی تصریح کرد: موضوع سالمندی از مسائل اجتماعی مهم و اولویت کشور است و سازمان بهزیستی در مورد سالمندی کم‌کاری کرده و از برنامه عقب است.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان تهران اظهار کرد: سازمان بهزیستی در حوزه توانبخشی بیش از ۴۰ وظیفه دارد که یکی از آنها توانبخشی سالمندان است که پاسخگوی جمعیت سالمندان کشور نیست و نیاز به سازمان سالمندی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر هفت مرکز نگهداری روزانه سالمندان در تهران وجود دارد که ۳۰۰ نفر از سالمندان از این مراکز خدمات می‌گیرند و ۷۲ مرکز به صورت شبانه‌روزی به ۴۶۰۰ نفر از جمعیت سالمندان ارائه خدمت می‌دهد.

رضایی در ادامه با اشاره به هزینه‌های بالای نگهداری و درمان سالمندان گفت: بسیاری از خانواده‌ها از عهده تامین هزینه‌های سالمندان برنمی‌آیند.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان تهران با بیان اینکه در سال گذشته بنا به تصویت هیات دولت، یارانه مراکز روزانه و شبانه نگهداری از سالمندان بهزیستی رشد ۳۵ درصدی داشته است، گفت: ‌ در حال حاضر یارانه مراکز نگهداری روزانه برای هر فرد کمتر از دو میلیون تومان و یارانه مراکز شبانه‌روزی به ازای هر سالمند ماهیانه ۳ میلیون است که این میزان یارانه پاسخگوی هزینه‌های درمانی و نگهداری سالمندان نیست.

وی خاطر نشان کرد: خانواده‌ها باید در نظر داشته باشند سالمندان روزی محور خانواده و محله بوده و در تربیت فرزندان و حل مشکلات خانواده نقش داشته‌اند و باید عزت نفس و کرامت سالمندان را حفظ کنند.

رضایی در گفت وگو با رادیو، اذعان کرد: سالمندان از لحاظ مالی نیاز به استقلال دارند و نباید مانع کارکردن سالمندان شد. باید رویکرد ما از مراکز تجمعی سالمندان به سمت ایجاد و راه‌اندازی خانه‌های نگهداری سالمندی برود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه پوکی استخوان باعث خانه‌نشینی یا فوت سالمندان می‌شود، معاینات دوره‌ای برای جلوگیری از این امر بسیار کمک می‌کند.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان تهران عنوان کرد: در حال حاضر ۱۰ درصد جمعیت کشور سالمند هستند که ۵۰ درصد هزینه‌های درمانی کشور برای سالمندان هزینه می‌شود.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط