1402/04/18-09:18

پرونده افزایش قیمت نان در سال جاری بسته شد

پرونده افزایش قیمت نان در سال جاری بسته شد

دولت برای سال جاری به جای افزایش قیمت نان خلاء درآمدی نانوایان را ترمیم کرده و در ازای فروش هر قرص نان به مردم معادل ۴۰ درصد آن را به نانوایان پرداخت می کند.

به گزارش اکوفارس به نقل از تسنیم، نانوایان با توجه به افزایش هزینه‌های جاری مانند دستمزد و انرژی و تورم موجود در اقتصاد کشور خواهان افزایش قیمت نان هستند اما با توجه به آنکه دولت به دنبال آن است که نان به عنوان یک کالای اساسی در سبد  خانوار با قیمت مناسبی به دست مصرف کننده برسد، همواره با این درخواست مخالفت می‌کند.

دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت نان یارانه های زیادی نیز به تولید این محصول در کشور اختصاص می‌دهد؛ این یارانه از زمان تولید گندم و  آرد شروع و در بخش فروش در نانوایایی‌ها ختم می‌شود یعنی پخت نان مشمول سه مرحله یارانه است.

چندی پیش اما خبرهای جسته گریخته ای از افزایش قیمت نان در برخی از استان‌ها مطرح شد و اینطور استدلال می‌شد که با توجه به اینکه جلسات شورای آرد و نان در هر استان به صورت مستقل تشکل می‌شود، هر استان می‌تواند راسا برای قیمت نان تصمیم گیری داشته باشد.

افزایش قیمت نان ممنوع است

مسعود امراللهی مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی  وزارت جهاد کشاورزی در همان مقطع در گفتگو با تسنیم اظهار داشت: نان هیچ گونه افزایش قیمتی نداشته است و هرگونه افزایش قیمت و گران‌فروشی نان ممنوع است و با متخلفان برخورد می‌شود.

وی افزود: قیمت آرد ثابت است و تغییری نداشته است و برای جبران دیگر افزایش هزینه‌های تولید نانوایان نیز وزارت اقتصاد به‌طور روزانه 30 درصد قیمت نان فروخته‌شده را به‌طور مستقیم به حساب نانوایان واریز می‌کند.

در هیچ استانی ابلاغیه ای برای افزایش قیمت نان نداریم

سعید راد مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز در گفتگو با تسنیم اظهار داشت:  موضوع افزایش قیمت نان مطرح نیست و حتی به صورت استانی نیز شاهد تصمیم گیری درباره افزایش قیمت نان نیستیم.

وی افزود: ستاد تنظیم بازار درباره تغییر قیمت نان تصمیم گیری می‌کند  اما هیچ گونه ابلاغیه ای درباره افزایش قیمت نان  برای ما صادر نشده است.

کمک هزینه پخت نان افزایش یافت

بنابر این گزارش دولت برای کمک به جبران هزینه‌های نانوایان، کمک هزینه پخت نان در سال جاری را دوباره 10 درصد افزایش داد. بر این اساس روزانه 40 درصد مبلغ نان فروخته شده ( بر اساس دستگاه مخصوص خرید نان) به حساب نانوایان واریز می‌شود.

محمد جلال سخنگوی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان در این ارتباط اظهار داشت: بر اساس تصمیمات جدید، برای ترمیم اقتصاد و جبران خلأ درآمدی نانوایان تصمیم بر افزایش کمک هزینه نانوایان از 30 درصد به 40 درصد گرفته شد.

وی گفت: بر اساس این تصمیم 40 درصد قیمت نان فروخته شده در پایان هر روز به حساب نانوایان واریز می‌شود.

توزیع مستقیم خمیرمایه توسط دولت

محمد جلال با بیان اینکه ترمیم‌های غیرقیمتی رویکرد دولت در اجرای این طرح است، افزود: با توجه به وضعیت نابسامان توزیع خمیر مایه‌ها که از اقلام جدی هزینه‌های نانوایان است، در سامانه یکپارچه توزیع آرد و در کنار آرد با نرخ مصوب توزیع می‌شود تا بازار‌های واسطه‌ای حذف و هزینه‌های تولید کم شود.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط