1402/04/20-17:19

حمایت روسیه از امارات درباره جزایر سه گانه!

وزیران خارجه روسیه و 6 کشور جنوب خلیج فارس اعلام کردند از " تلاش های امارات برای حل مسئله جزایر سه گانه حمایت می کنند".

به گزارش شفقنا، وزیران خارجه روسیه و 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس (کویت، عربستان سعودی،‌ بحرین، قطر،‌ امارات و عمان) در بیانیه مشترک گفته اند از "تلاش های امارات برای حل مسئله جزایر سه گانه از طریق مذاکرات دو جانبه با ایران یا دادگاه بین المللی" حمایت می کنند.

در بیانیه پایانی نشست مشترک وزیران خارجه روسیه و 6 کشور جنوب خلیج فارس در مسکو آمده است: " وزیران شرکت کننده در نشست از همه تلاش های مسالمت آمیز از جمله ابتکار دولت امارات و تلاش های این کشور برای دست یابی به حل مسالمت آمیز مسئله جزایر سه گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی از طریق مذاکرات دو جانبه {با ایران} یا دادگاه بین المللی عدالت، براساس قواعد حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل متحد برپایه مشروعیت بین المللی حمایت می کنند". 

نشست مشترک وزیران خارجه روسیه و 6 کشور جنوب خلیج فارس  در مسکو - دوشنبه 19 تیر 1402نشست مشترک وزیران خارجه روسیه و 6 کشور جنوب خلیج فارس  در مسکو - دوشنبه 19 تیر 1402

در واکنش به این بیانیه، سخنگوی وزارت خارجه در این خصوص اظهار داشت: مطالب مندرج در بیانیه مشترک کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و روسیه در خصوص جزایر سه گانه ایرانی را مردود است.

یادآور می شود، در ۱۹ آذر ۱۴۰۱ نیز در جریان اجلاس چین به رهبران کشورهای عرب خلیج فارس، موضعی مشابه از سوی چین اتخاذ شده بود. در بند ۱۲ بیانیه مشترک چین و سران کشورهای عرب جنوب خلیج فارس آمده بود: «رهبران از تلاش‌های مسالمت‌آمیز شامل ابتکارها،پیشنهادهای امارات برای رسیدن به راهکار صلح آمیز برای مسأله سه جزیره تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی،از راه مذاکرات ۲جانبه بر مبنای قوانین بین‌المللی حمایت می‌کنند».

اما این بار روسیه پا را از این هم فراتر گذاشته و از کشاندن پرونده به دیوان بین المللی دادگستری نیز سخن به میان آورده است!

نظرات

captcha

اخبار مرتبط