1402/04/24-13:37

وزیر نیرو: حقابه سیستان و بلوچستان محقق نشد!

وزیر نیرو: حقابه سیستان و بلوچستان محقق نشد!

وزیر نیرو با اعلام اینکه ذره‌ای از حق ایران درباره حقآبه هیرمند کوتاه نخواهیم آمد، گفت: انتقال آب از آبخوان دشت تهلاب می‌تواند بخشی از نیاز سیستان و بلوچستان را تامین کند.

به گزارش اکوفارس به نقل از ایرنا، علی‌اکبر محرابیان در حاشیه رونمایی از پیشخوان رصد منابع آب کشور در پاسخ به سؤال خبرنگار اقتصادی ایرنا، در مورد حقآبه ایران از رود هیرمند، افزود: هنوز با وجود رایزنی‌های متعدد در باره رهاسازی آب این موضوع هنوز محقق نشده است.

وی ادامه داد: رئیس جمهوری تاکید بر این موضوع دارد و از همه مسئولان درخواست کرده‌اند که به این مهم توجه داشته باشند.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: با وجود تحقق نیافتن حقآبه ما اقدام‌های لازم را برای تامین آب انجام می‌دهیم.

محرابیان مهم‌ترین اقدامات را انتقال آب از آبخوان دشت تهلاب سیستان و بلوچستان برشمرد و بیان کرد: آبخوان تهلاب، آب زیادی دارد و می‌تواند بخشی از نیاز این استان را تامین کند.

وی اقدام بعدی را انتقال آب از دریای عمان عنوان کرد و گفت: این کار به سرعت در حال اجرا است.

وزیر نیرو گفت: حقابه جمهوری اسلامی ایران یک حق قانونی است که قدمی از این حق عقب‌نشینی نخواهیم کرد و افغانستان متعهد به پرداخت آن است.

محرابیان ادامه داد: متأثر از رها نشدن حقابه هیرمند که مطالبه ۲ساله است، مشکلات آب در سیستان به وجود آمده؛ ولی برخلاف وصول‌نشدن این حقابه طرح‌هایی در ۳ سطح اضطراری، میان‌مدت و بلندمدت در دستور کار قرار گرفته است.

وی بیان کرد: تأمین آب شرب بهداشتی از منابع دیگر با آب‌شیرین‌کنی در دستور کار است.

دولت مصمم است تا مسئله آب را حل کند

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: دولت مصمم است تا شهر به شهر و روستا مسئله آب را حل کند، ما در این راستا طرح جهاد آبرسانی را داشتیم که امروز با ۴۰ درصد پیشرفت در دو سال افتتاح شده است.

محرابیان در ادامه از ورود پساب به بورس انرژی خبر داد و گفت: هفته‌های آینده شاهد گشایش این تابلو در بورس خواهیم بود.

وی ادامه داد: تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۲ تأمین آب شرب برای صنایع پیش‌بینی کرده که وزارت نیرو می‌بایست از طریق استفاده حداکثری از پساب بهداشتی و همچنین آب دریا، آب صنایع را تأمین کند.

وزیر نیرو افزود: این موضوع این امکان را به وجود می‌آورد که منابع آب بیشتری را در اختیار صنایع قرار دهیم و صنایع نیز بتوانند تولید بیشتری داشته باشند.

محرابیان کرد: طبق برآوردهای صورت‌گرفته این موضوع می‌تواند بیش از دو میلیارد مترمکعب آب را برای صنایع تأمین کند و صنایع آب‌بر نیز موفق به اجرای طرح‌های خود شوند.

وی گفت: علاوه بر این از طریق آزادسازی پساب می‌توان نیاز مناطق دیگری که نیاز به آب شرب را دارند را تأمین کرد.

وزیر نیرو ادامه داد: بر اساس قانون می‌بایست شرایط رقابتی ایجاد شود و پیش‌بینی می‌کنیم از طریق بورس ظرفیت پساب بهداشتی در اختیار صنایع قرار گیرد.

محرابیان خاطرنشان کرد: اخیراً بانک جهانی گزارشی را در خصوص وضعیت دسترسی به تأمین آب شرب در مناطق شهری و روستایی در کشورهای مختلف منتشر کرد که بر اساس این گزارش ایران در سطح جهان و منطقه در وضعیت ممتازی قرار دارد.

دسترسی ایران در آب شرب شهری ۹۹.۸۳ درصد است

وی افزود: بر اساس این گزارش دسترسی ایران در آب شرب شهری ۹۹.۸۳ درصد و در مناطق روستایی بیش از ۸۲ درصد ثبت شده است.

و زیر نیرو گفت: متوسط دسترسی به آب شرب شهری در جهان ۸۵ درصد و آب روستایی ۵۹ درصد بوده همچنین در منطقه غرب آسیا دسترسی به آب شرب در بخش شهری ۸۳ درصد و در بخش روستایی ۶۹ درصد ثبت شده است.

محرابیان خاطرنشان کرد: این گزارش از دو جنبه دارای اهمیت است. ایران در سطح کشورهای تأمین‌کننده آب شرب و شهری قرار دارد و همچنین در سرعت تأمین آب نیز در بین کشورهای دیگر رتبه خوبی را کسب کرده است که این موضوع حاکی از تأثیر افتتاح طرح‌های آبرسانی روستایی است.

هیچ درخواستی برای تعطیلی ادارات نداشتیم

وزیر نیرو با اشاره به شرایط تامین برق در کشور گفت: تا امروز هیچ‌گونه درخواستی برای تعطیلی ادارات نداشتیم.

علی اکبر محرابیان در گفت و گو با ایسنا، در خصوص وضعیت تامین برق و درخواست برای تعطیلی ادارات، اظهار کرد: هیچگونه پیشنهادی برای تعطیلات نداشتیم، اگر مردم همکاری با صنعت برق را ادامه دهند و شرایط همین‌گونه باشد و بتوانیم از ظرفیت‌ها استفاده کنیم، امیدواریم به آن شرایط نرسیم.

وی افزود: در صورت نیاز حتما از طریق رسانه‌های رسمی اعلام می‌کنیم، اما تا امروز هیچ درخواستی در این زمینه نداشتیم.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط