1400/05/21-10:27

افزایش نسبی بهای نفت و طلا در بازار‌های جهانی

 افزایش نسبی بهای نفت و طلا در بازار‌های جهانی

معاملات آتی نفت در بازار‌ انرژی پس از اعلام تلاش‌های اوپک برای افزایش تولید در برنامه‌ای بلندمدت روندی افزایشی داشت.

به گزارش اکوفارس به نقل از خبرگزاری رویترز، بازار انرژی به اعلام گزارش دولت آمریکا مبنی بر کاهش عرضه نفت خام این کشور واکنش نشان داد و همین موضوع باعث افزایش بهای طلای سیاه شد. 

بر این اساس، بهای نفت خام برنت دریای شمال در معاملات آتی بازار‌ها جهانی با حمایت‌های اوپک برای تعیین محدودیت‌هایی در زمینه عرضه افزایش یافت. قیمت نفت برنت با ۸۱ سنت افزایش در معاملات امروز به ۶۹ دلار و ۷ سنت در هر بشکه رسید. نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز با ۹۶ سنت افزایش، ۶۹ دلار و ۲۵ سنت در هر بشکه داد و ستد شد.

این افزایش علی رغم نگرانی‌های جهانی از شیوع نوع جهش یافته ویروس کرونا موسوم به دلتا در کشور‌های مختلف و اعمال مجدد محدودیت‌های کرونایی رخ داد. در چهار هفته گذشته به دلیل بالا گرفتن برخی تنش‌های سیاسی و نیز اعمال محدودیت‌های کرونایی در کشور‌های بزرگ مصرف کننده نفت از جمله چین قیمت تمامی فرآورده‌های نفتی با سقوطی بی سابقه مواجه شده بود.

فیل فلین، تحلیلگر ارشد آمریکایی در زمینه بازار‌های نفتی گفت: دولت آمریکا از تولیدکنندگان فرآورده‌های نفتی خواسته فعلاً تولیدات خود را افزایش ندهند. همین امر بر روند افزایشی بهای نفت در بازار تاثیر گذاشته است.

اعضای اوپک پلاس در ماه‌های گذشته توافق کرده بودند تولید نفت خود را به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز به صورت ماهانه افزایش دهند. تحلیلگران معتقدند اگر تقاضا برای سوخت به دلیل گسترش کرونای دلتا در جهان کاهش یابد این روند می‌تواند اثرات منفی بر قیمت انرژی در داشته باشد.

در سوی دیگر، بهای طلا هم با اعلام گزارش‌هایی مبنی بر روند صعودی تورم در جامعه آمریکا افزایش یافت. بهای هر اونس طلای خالص در بازار‌های جهانی با ۱.۲ درصد افزایش به قیمت ۱۷۴۹ دلار و ۶۲ سنت در هر اونس رسید. هر اونس طلا در بازار فلزات گرانبهای آمریکا نیز با ۱.۱ درصد افزایش، ۱۷۵۱ دلار و ۳۰ سنت در هر اونس داد و ستد شد.

در گزارش‌های مالی جدید وزارت کار آمریکا نشانه‌هایی از تورم اقتصادی در جامعه این کشور به چشم می‌خورد که به گفته تحلیلگران می‌تواند به اختلال در زنجیره تولید و تامین کالا‌های اساسی در این کشور منجر شده و تاثیراتی منفی در اقتصاد آمریکا داشته باشد.

با افزایش قیمت طلا در بازار‌های جهانی، ارزش دلار نسبت به چهار ماه گذشته خود سقوط کرد و اگر این روند ادامه دار باشد می‌تواند بر بازدهی خزانه داری آمریکا تاثیرات منفی داشته باشد و آن را تضعیف کند.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط