1402/05/22-13:31

هزینه سالانه خانوارهای شهری و روستایی اعلام شد

هزینه سالانه خانوارهای شهری و روستایی اعلام شد

مرکز آمار اعلام کرد سال گذشته متوسط هزینه‌ خالص سالانه‌ یک خانوار شهری و یک خانوار روستایی به ترتیب ١٣٧ و ٧٩ میلیون تومان بوده است.

به گزارش اکوفارس به نقل از ایسنا، طبق آنچه در گزارش مرکز آمار آمده است، متوسط درآمد اظهار شده‌ سالانه‌ یک خانوار شهری ١,٦٦٩,٦٤١ هزار ریال بوده که نسبت به سال قبل، ٤٨,٥ درصد افزایش داشته است.

بر این اساس در سال گذشته، رشد متوسط درآمد سالانه خانوارهای شهری بیشتر از رشد متوسط هزینه کل سالانه است.

طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوار با قدمتی بیش از ٥٠ سال، از مهم‌ترین طرح­‌های آماری مرکز آمار ایران است. هدف کلی این طرح، برآورد متوسط هزینه‌ها و درآمد یک خانوار شهری و یک خانوار روستایی در سطح کشور و استان‌هاست.

نگاهی به اهم نتایج طرح درسال ١٤٠١ در مناطق شهری و روستایی نشان می‌دهد:

-  متوسط هزینه‌ کل خالص سالانه‌ یک خانوار شهری ١,٣٧١,٤٦٠ هزار ریال بوده است که نسبت به رقم مشابه در سال قبل ٤٨,٣ درصد افزایش نشان می‌دهد. از هزینه‌ کل سالانه‌ خانوار شهری ٣٧٦,٨٢٢ هزار ریال با سهم ٢٧.٥ درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و ٩٩٤,٦٣٨ هزار ریال با سهم ٧٢.٥ درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است.

در بین هزینه‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم مربوط به هزینه‌ گوشت با سهم ٢٠.٧ درصد و در بین هزینه‌های غیرخوراکی بیشترین سهم با ٥٢.٥ درصد مربوط به هزینه مسکن، سوخت و روشنایی بوده است.

-  متوسط درآمد اظهار شده‌ سالانه‌ یک خانوار شهری ١,٦٦٩,٦٤١ هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل، ٤٨,٥ درصد افزایش داشته است. بر این اساس، در سال ١٤٠١ رشد متوسط درآمد سالانه خانوارهای شهری بیشتر از رشد متوسط هزینه کل سالانه است.

منابع تامین درآمد خانوارهای شهری نشان می­‌دهد که ٣٢/٨ درصد درامد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، ١٦ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیر کشاورزی و ٢/٥١ درصد از محل درآمدهای غیرشغلی خانوار تأمین شده است.

- مقایسه درصد خانوارهای شهری استفاده کننده از لوازم عمده زندگی در سال ١٤٠١ نسبت به سال ١٤٠٠، نشان می‌­دهد که خانوارهای استفاده کننده از اجاق گاز از ۹۸.۵ به ۹۸.۸ ، تلویزیون رنگی از ۹۷ به ۹۷.۶، جاروبرقی از ۹۱.۶ به ۹۲.۱، ماشین لباسشویی از  ۸۸ به ۸۸.۱، یخچال فریزر از ۶۷.۷ به ۷۰.۸ ، اتومیبل شخصی از ۵۳.۷ به ۵۳.۹ ، مایکروویو و فرهای هالوژن دار از ۱۱.۹ به ۱۲.۹ و ماشین ظرفشویی از هشت درصد به ۸.۳ درصد تغییر یافته است.

- در سال ١٤٠١، عمده ترین نوع سوخت مصرفی ۹۵.۲ درصد از خانوارهای شهری برای گرما، گاز طبیعی(شبکه عمومی) بوده است.

- متوسط هزینه‌ کل خالص سالانه‌ یک خانوار روستایی ٧٨٨,٥٩٤ هزار ریال بوده است که  نسبت به سال قبل ٥١,٩ درصد افزایش نشان می‌دهد. از هزینه‌ کل سالانه‌ خانوار روستایی ٣٢٨,٥٢٧ هزار ریال با سهم ٤١.٧ درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و ٤٦٠,٠٦٨ هزار ریال با سهم ٥٨.٣ درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است. در بین هزینه‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم مربوط به هزینه‌ گوشت با سهم ٢٠.٧ درصد و پس از آن هزینه‌ آرد، رشته، غلات، نان و فرآوردهای آن با ٢٠.٤ درصد و در بین هزینه‌های غیرخوراکی، بیشترین سهم با ٣٢.٨ درصد مربوط به مسکن، سوخت و روشنایی بوده است.

- متوسط درآمد اظهار شده­ سالانه‌ یک خانوار روستایی ٩٨٦,٣٨٣ هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل ٥٤,٨ درصد افزایش داشته است. منابع تامین درآمد خانوارهای روستایی نشان می­‌دهد که ٣٢ درصد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، ١/٣٠ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ٩/٣٧ درصد از محل درآمدهای غیرشغلی خانوار تأمین شده است.

- مقایسه درصد خانوارهای روستایی استفاده کننده از لوازم عمده زندگی در سال ١٤٠١ نسبت به سال ١٤٠٠  نشان می­‌دهد که خانوارهای استفاده کننده از اجاق گاز از ٩٨/٥ به ٨/٩٧، تلوزیون رنگی از ٩٥/١ به ٦/٩٣، جاروبرقی از ٦٨/٩ به ٤/٦٩، ماشین لباسشویی از ٥٩/٨  به ٥/٦٠، یخچال فریزر از ٥٥/٢ به ٨/٥٤، اتومیبل شخصی از ٣٥/٩ به ١/٣٧، مایکروویو و فرهای هالوژن دار از ٢/١ به ٣/٢ و ماشین ظرفشویی از ٠/٥ به چهار و درصد تغییر یافته است.

- در سال ١٤٠١ عمده ترین نوع سوخت مصرفی ٤/٧٩ درصد از خانوارهای روستایی برای گرما، گاز طبیعی(شبکه عمومی) و ٥/٩ درصد نفت سفید بوده است.

متوسط هزینه‌ها و درآمد خانوار در هر استان

بررسی متوسط هزینه کل سالانه یک خانوار شهری نشان می‌دهد که استان تهران با ١,٩٦١,٨٩٤ هزار ریال بیشترین و استان کرمان با ٧٩٠,٥١٧ هزار ریال کمترین هزینه را در سال ١٤٠١ داشته‌اند.

همچنین استان تهران با ٢,٣٠٦,٦٢٢ هزار ریال بیشترین و استان خراسان شمالی با ١,٠٢٤,٦٣٥  هزار ریال، کمترین متوسط درامد سالانه یک خانوار شهری را در سال ١٤٠١ به خود اختصاص داده است.

بررسی متوسط هزینه کل سالانه یک خانوار روستایی نشان می‌دهد که استان مازندران با ١,٣٠٣,٦٣٩ هزار ریال بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ٤٢١,٤٣٩ هزار ریال کمترین هزینه را در سال ١٤٠١ داشته‌اند.

همچنین استان مازندران با ١,٦٧٦,٢٥٠ هزار ریال بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ٤٤٠,٥٥١  هزار ریال، کمترین متوسط درامد سالانه یک خانوار روستایی را در سال ١٤٠١ به خود اختصاص داده است.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط