1402/07/10-16:29

10 کشور برتر در جذب سرمایه گذاری خارجی کدامند؟

 10 کشور برتر در جذب سرمایه گذاری خارجی کدامند؟

بر اساس گزارش بانک جهانی، در سال گذشته بیش از 2 تریلیون دلار سرمایه خارجی در سراسر جهان سرمایه گذاری شده است.

به گزارش اکوفارس، این هفته، متخصصان بازارهای سرمایه گذاری جهانی در اتریش برای نشست رقابت‌پذیری سرمایه‌گذاری بانک جهانی گرد هم آمدند تا درباره عواملی که سرمایه گذاری خارجی را هدایت می‌کند، بحث کنند.

به نقل از ویژوال کاپیتالیست، بر اساس نظرسنجی از 750 سرمایه‌گذار چندملیتی و مدیر اجرایی در گزارشی که در این مجمع منتشر شد، «امنیت سیاسی همراه با یک محیط قانونی و نظارتی باثبات» مولفه بسیار مهم‌تری به نسبت نرخ مالیات و هزینه‌های نیروی کار در امر سرمایه گذاری محسوب می‌شود.

یکی از نتایج پدیده جهانی شدن در قرن بیست و یکم که به واسطه صعود شرکت‌های چندملیتی و رفع موانع سرمایه‌گذاری پیش می‌رود، جریان فرامرزی سرمایه خارجی است.

برای تجزیه و تحلیل روندهای اخیر، از داده‌های بانک جهانی در سال‌های 2012 تا 2022 استفاده شده و 10 مقصد برتر برای سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) و کشورهای سرمایه گذار پیشرو در سال گذشته مورد بررسی قرار گرفته است.

کشورهایی با بیشترین ورودی سرمایه‌گذاری خارجی

سرمایه گذاری مستقیم خارجی به این مفهوم است که یک شهروند در یک اقتصاد 10 درصد یا بیشتر از سهام عادی رای یک شرکت در یک اقتصاد دیگر را داشته باشد.

در سال 2012، ایالات متحده با جذب حدود 250 میلیارد دلار سرمایه گذاری از سایر نقاط جهان، بالاترین ورودی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را داشت.

در رتبه دوم، ورودی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی چین با 9 میلیارد دلار کاهش به 241 میلیارد دلار رسید.

رده‌های میانی دارای نمایندگانی از اروپا (هلند، قبرس)، از آسیا (هنگ کنگ) و از آمریکای جنوبی (برزیل) بودند.

در رتبه‌های پایین‌تر، سه کشور عضو سازمان توسعه اقتصادی – آلمان، ایرلند و استرالیا – همگی به طور متوسط 60 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کردند.

به طور غیرمنتظره‌ای جزایر ویرجین بریتانیا در رتبه هشتم قرار گرفت. مالیات نبستن بر شرکت‌ها، آن را به مکانی محبوب برای دفاتر مرکزی شرکت‌ها تبدیل کرد که به نوبه خود جریان‌های ورودی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را جذب می‌کند.

دیگر اطلاعات منتشر شده هم نشان از این دارد که ایران در سال 2012 در رتبه 56 از بین 139 کشور در جریان ورود سرمایه‌گذاری خارجی قرار داشت.

سرمایه گذاری

با این حال، ده سال بعد، 10 رتبه برتر شاهد تغییراتی بودند. ایالات متحده و چین رتبه‌های برتر خود را حفظ کردند، اما این تفاوت بسیار بیشتر شد – با جذب سرمایه گذاری خارجی در ایالات متحده (388 میلیارد دلار) تقریباً 50 درصد بیشتر از چین (180 میلیارد دلار).

این افزایش عمدتاً نشان‌دهنده رشد سرمایه خروجی از اروپا بود که به بیشترین افزایش جذب سرمایه در ایالات متحده دامن زد. بر این اساس صنعت، شرکت‌های وابسته در تولید و تجارت عمده‌فروشی بیشترین افزایش را به خود اختصاص دادند.

سنگاپور که اولین بار در سال 2014 در این رتبه‌بندی ظاهر شد، در این فهرست در جایگاه سوم قرار گرفت.

سنگاپور در سال گذشته تقریبا 141 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی دریافت کرد. این کشور دارای یک رابط کارآمد با دولت (TradeNet) است که 99 درصد مجوزها را در کمتر از 10 دقیقه پردازش می‌کند و یک رژیم مالکیت معنوی که اخیراً اصلاح شده و به همراه مشوق‌هایی که برای تحقیق و توسعه خارجی ارائه می‌شوند.

در همین حال، قسمت انتهایی جدول تقریباً به طور کامل تغییر کرد و فرانسه، کانادا، سوئد و هند جایگزین قبرس، آلمان، جزایر ویرجین بریتانیا و ایرلند شدند.

بر اساس برخی آمار منتشر شده، ایران نسبت به 10 سال قبل دچار افول رتبه شد و رتبه 69 را کسب کرد.

کشورهایی که با بیشترین خروجی سرمایه‌گذاری خارجی

برخلاف رتبه‌های خالص ورودی، 10 کشور برتر با بالاترین جریان خروجی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی اساساً ثابت مانده‌اند.

ایالات متحده در پایان هر دو دهه در صدر فهرست قرار گرفت، به‌رغم اینکه در سال 2018 از فهرست 10 کشور برتر خارج شد. در ضمن، سوئیس و جزایر ویرجین بریتانیا از رتبه‌های برتر خارج شدند.

سرمایه گذاری

بسیاری از کشورهایی که در رده‌های بالای ورودی قرار دارند (ایالات متحده، چین، کانادا، استرالیا) نیز در سال‌های 2012 و 2022 در رتبه‌های بالای خروجی قرار گرفتند.

* تجارت نیوز

نظرات

captcha

اخبار مرتبط