1402/08/13-18:32
رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه‌ی کارگری:

حقوق زیر ۱۵ میلیون تومان یعنی فقر/ دولت زیر بار افزایش مجدد حقوق نمی‌رود!

حقوق زیر ۱۵ میلیون تومان یعنی فقر/ دولت زیر بار افزایش مجدد حقوق نمی‌رود!

حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه‌ی کارگری می گوید: تلاش کارگران برای افزایش حقوق مجدد در نیمه دوم سال اگرچه با توجه به تورم یک نیاز جدی است اما دولت به نظر نمی‌رسد زیر بار آن برود.

به زارش اکوفارس، حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه‌ی کارگری، درباره احتمال افزایش مجدد حقوق کارگران در نیمه دوم سال به انتخاب گفت: دولت زیر بار افزایش حقوق نخواهد رفت و در گذشته نیز سابق ندارد که در دو مرحله حقوق را افزایش دهد. اما وزیر کار این قول را شفاهی داده است که اگر نتوانستیم تورم را 27 درصد برسانیم حقوق را ترمیم می کنیم. چون این قول داده شده است باید تجدید نظر کنند چون تورم نه تنها کاهش نیافت بلکه در اقلام خوراکی قیمت ها سیر صعودی دارد. بنا بر قول شفاهی وزیر، در حقوق ها باید تجدید نظر شود.

وی در ادامه درباره وضعیت کارگران صنایع پایین دست و کارگران میانی اشاره کرد: در حوزه کارمندان دولت، ریش و قیچی دست دولت است و مجلس و دولت و قوه قضاییه خانواده هستند. بنابراین تصمیماتی در خانواده خودشان اتخاذ می کنند که ظاهر قضیه را بروز نمی دهد اما در ماهیت خود افزایش حقوق اتفاق می افتد. مثلا سبد کالا دو برابر می شود، پاداش در نظر می گیرند و... یعنی به شکلی عمل می‌کنند که کسری حقوق 27 درصد را به مرز مطلوب برساند. اگر کارمندی می شناسید سوال کنید که از اول سال تاکنون چند بار بن کالا گرفته اید و یا چند بار به صورت نقدی کارت هدیه دریافت کردید اما این امتیازات برای طبقه کارگر نیست. کارگران بخش صنوف، کارگران صنایع پایین دست و میانی و کارگران عادی وضع وخیمی دارند. برخی کارگران در ایران خودرو و صنعت نفت و فولاد هستند که وضع خوبی دارند اما توده کارگر در ایران به دلیل همین سیاست های سرکوب مزدی و انقباضی نسبت به دستمزد وضعیت مناسبی ندارند.

صادقی درباره میزان مطلوب حقوق کارگران گفت: ما الان حقوق ریالی می‌گیریم و هزینه دلاری می‌کنیم. کارگر 7 میلیون حقوق می گیرد یا اضافه کاری می رود یا اسنپ می رود و شغل چندم انجام می دهد. کارگران بازنشسته 50 درصد حقوقشان را با کار مجدد و قرض گرفتن زندگی می کنند. به نظر می رسد دستمزد امسال باید 12 تا 15 میلیون می‌شد تا بتوانند زندگی خود را اداره کنند. اما ترس از تورم وجود دارد اما تاثیر مزد بر تورم خیلی کم است و توهم تورمی بیشتر از خود تورم است. راه چاره واقعی کردن دستمزد‌هاست. امروز زیر 15 میلیون تومان حقوق یعنی فقیر!

نظرات

captcha

اخبار مرتبط