1402/09/14-13:34

تولید خودرو کاهش یافت

تولید خودرو کاهش یافت

گزارش ارائه‌شده از سوی خودروسازان بزرگ کشور به بورس، نشان می‌دهد تولید تجمعی و هشت‌ماهه خودروهای سواری در بخش اصلی صنعت خودرو سرانجام پس از چند ماه رشد منفی شده است.

به گزارش اکوفارس، دنیای اقتصاد نوشت: بنابر آمار گزارش ارسالی سه خودروساز بزرگ کشور به بورس، مجموع تولید آنها در هشت ماه امسال، حدود ۶۱۰هزار دستگاه بوده که نشان از افت پنج‌درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

بااین‌حال، طبق آمار وزارت صمت، مجموع تولید محصولات سواری در ایران‌خودرو و سایپا طی هشت ماه امسال، حدود ۵۸۲هزار دستگاه بوده و این تیراژ به رشد تقریبا سه‌درصدی منجر شده است.

به عبارت بهتر، آمار وزارت صمت هرچند از رشد تولید محصولات سواری خودروسازان بزرگ کشور حکایت دارد، بااین‌حال می‌گوید تیراژ کمتر از آن عددی است که خودروسازان به بورس اعلام کرده‌اند.
 
در هر صورت، چه آمار ارائه‌شده به بورس را لحاظ کنیم و چه آمار وزارت صمت را، در هر دو حالت خودروسازان نتوانسته‌اند مطابق با برنامه تولید این وزارتخانه پیش بروند. در واقع دو خودروساز بزرگ کشور به عنوان شرکت‌های اصلی، کمتر از برنامه پیش‌بینی‌شده تولید داشته‌اند؛ اتفاقی که تحقق هدف وزارت صمت مبنی بر تیراژ ۱.۷میلیون دستگاهی خودرو در سال جاری را با تردیدی جدی‌تر از قبل مواجه کرده است.
 
چه تعداد خودرو تولید شد؟

با توجه به وجود دو آمار متفاوت از تولید هشت‌ماهه خودروسازان، در این گزارش آمار ارائه‌شده از سوی بورس را به دلیل شفافیت بالاتر آن ملاک قرار می‌دهیم. بنابر آماری که خودروسازان بزرگ به بورس ارائه داده‌اند و در سامانه کدال منتشر شده، کل تولید محصولات سواری آنها در هشت ماه امسال ۶۰۹هزار و ۹۱۲ دستگاه بوده است. با توجه به تیراژ ۶۴۲هزار و ۱۵۸ دستگاهی این سه خودروساز در هشت ماه مشابه سال گذشته، جمع تولید محصولات سواری آنها حدود پنج‌درصد کاهش یافته است.

در بین این سه خودروساز، بیشترین تیراژ نصیب ایران‌خودرویی‌ها شده که توانسته‌اند ۳۴۱هزار و ۳۰۶ دستگاه محصول را تولید کنند. این میزان تولید سبب شده آبی‌های جاده‌مخصوص کاهش تولید ۵.۲درصدی را در کارنامه خود به ثبت برسانند. (طبق روایت وزارت صمت، ایران خودرو نه‌تنها افت تولید در هشت ماه امسال نداشته، بلکه تیراژش بالا نیز رفته است!)
 
سایپایی‌ها اما تولیدی حدودا ۱۹۶هزار دستگاهی را در هشت ماه امسال ثبت کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش پنج‌درصدی را در این شرکت نشان می‌دهد.
 
بنابراین سایپا به‌عکس ایران خودرو، هشت ماه امسال را با افزایش تولید به پایان رسانده است. (آمار وزارت صمت نیز تایید می‌کند که سایپا در هشت ماه امسال رشد تولید داشته، منتها در حد سه درصد.)

در نهایت، پارس‌خودرویی‌ها با توجه به آمار تولید ۷۲‌هزار و ۶۱۱دستگاهی، نسبت به هشت ماه مشابه سال گذشته کاهش ۱۶درصدی داشته‌اند. (در آمار وزارت صمت نیز رشد تولید پارس‌خودرو منفی اعلام شده است، منتها با عددی کمتر، یعنی حدود ۱۵درصد).

نظرات

captcha

اخبار مرتبط