1402/09/16-15:10

فرسایش خاک در ایران ۶ برابر دنیاست

 فرسایش خاک در ایران ۶ برابر دنیاست

مدیر کل دفتر حفاظت خا ک و آبخیزداری سازمان منابع طبیعی گفت: فرسایش خاک در ایران تقریباً معادل ۲ تا ۲.۵ برابر آسیا و ۵ تا ۶ برابر میانگین جهانی است.

به گزارش اکوفارس به نقل از تسنیم، نیازی معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: با اجرای عملیات آبخیزداری می‌توان تا 50 درصد از فرسایش خاک در کشور جلوگیری کرد.

وی گفت: از 16.5 تن فرسایش خاک در کشور حدود 10 تا 11 تن مربوط به فرسایش آبی است که با اجرای طرح‌های آبخیزداری می‌توان آن را تا  50 درصد کاهش داد.

به گفته وی، 700 سال زمان می‌برد تا یک سانتی متر خاک تولید شود، عنصری که بستر 125 میلیون تن محصول کشاورزی است و تامین کننده امنیت غذایی کشور،، اما همین عنصر حیاتی، تحت تاثیر عواملی همچون تخریب پوشش گیاهی و فعالیت‌های صنعتی حدود 70 سال است که روند فرسایشی آن اوج گرفته و به 16.5 تن در هکتار رسیده است.

 نوری، مدیر کل دفتر حفاظت خا ک و آبخیزداری سازمان منابع طبیعی  هم گفت: فرسایش خاک در ایران تقریباً معادل 2 تا 2/5 برابر آسیا و 5 تا 6 برابر میانگین جهانی است.

به گفته افلاطونی، رئیس سازمان امور اراضی کشور از 18 میلیون هکتار زمین قابل کشت، فقط 5 میلیون هکتارش خاک حاصل خیز دارد و باید آن را حفظ کرد.

برای نجات حیات خاک کشور از این بحران، کارشناسان در حوزه‌های مختلف کشاورزی راه کار‌هایی دارند که آبخیزداری یکی ار این راه‌ها است که فرسایش خاک را تا 9 تن در هکتار کاهش می‌دهد.

­در 6 ماه اخیر 30 هزار هکتار آبخیزداری در کشور انجام شده است و این در حالیست که با اجرای این عملیات فرسایش خاک تا 80 درصد کم می‌شود.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط