1401/07/10-09:15

«سالمندی»، «افسردگی» و عمری که به «سَر» رسید؟

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با اشاره به تصور عموم سالمندان مبنی بر اینکه با عبور از ۶۰ سالگی به اصطلاح عمر آنها به «سَر» رسیده است و از این رو با نا امیدی و بعضا افسردگی مواجه می شوند، گفت: امروزه تعریف سالمندی تغییر کرده است و سالمندی به معنای ناتوانی و نا امیدی نیست بلکه با افزایش امید به زندگی و طول عمر، افراد می توانند سالمندی با کیفیت و خوبی داشته و برای اعضا خانواده و اجتماع مفید باشند.

دکتر امین رفیعی پور در گفت‌وگو با ایسنا، همزمان با روز جهانی سالمندان با بیان اینکه به طور معمول اغلب سالمندان تصور می کنند با عبور از ۶۰ سالگی عمرشان به سَر رسیده است، اظهار کرد: در چنین تصوری سالمند دیگر امیدی برای انجام کارها ندارد، با نا امیدی و افسردگی مواجه می شود و این در حالی است که امروزه تعریف سالمندی تغییر کرده و شاهد طول عمر افراد تا ۸۰ و بعضا ۹۰ و ۱۰۰ سالگی هستیم.

این روانشناس ورود به عرصه "سالمندی" را همگام با "افسردگی" عنوان و تصریح کرد: می توان گفت سالمندی به خودی خود همگام با افسردگی است و اختلال افسردگی در افراد پس از سالمندی بیشتر می شود. پس از پاندمی کووید ۱۹ نیز به دلیل کاهش ارتباطات اجتماعی به ویژه در بین سالمندان با دیگر اعضاd خانواده به دلیل خطر پذیری بالای این گروه سنی برای ابتلا به کووید ۱۹، آمار افسردگی در بین این گروه سنی افزایش یافت.

وی سالمندی را مسیری از زندگی دانست که علاوه بر  ایجاد مشکلات جسمی و فیزیکی می تواند برای افراد مشکلات روانشناختی نیز ایجاد کرده و سلامت و بهداشت روان آنها را با مشکل مواجه کند.

سالمندان مراجعه به روانشناس را جدی بگیرند

رفیعی پور همچنین در ادامه سخنان خود درباره ضرورت ارائه خدمات روانشناختی به سالمندان، افزود: سالمندان و خانواده هایشان باید دریافت خدمات روانشناسی و مشاوره را جدی بگیرند. قطعا اگر دریافت خدمات روانشناسی و مشاوره از سوی سالمندان جدی گرفته شود برای جلوگیری از افسردگی و ناامیدی این گروه سنی موثر خواهد بود. مراجعه به روانشناس و مشاور برای بیان مشکلات روانشناختی در طیف سنی سالمندی بسیار مهم است و می تواند حس نا امیدی و افسردگی را در سالمندان از بین ببرد.

"آلزایمر" پس از "افسردگی" از دیگر مشکلات پر چالش سالمندان

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در بخش دیگر سخنان خود به آلزایمر نیز اشاره و با بیان اینکه "آلزایمر" پس از "افسردگی" از دیگر مشکلات پر چالش سالمندان محسوب می‌شود که برای آنها بار روانی به همراه دارد، خاطر نشان کرد: بعضا حوزه شناختی و حافظه سالمندان پس از ۶۵ سال دچار اختلال شده و با ایجاد اختلال در شناخت و افکار به مرور زمان دچار آلزایمر می شوند. این اختلالات خود می توانند سطح اضطراب سالمند را افزایش دهند و از این رو مراجعه به روانشناس باید جدی گرفته شود.

این روانشناس با یادآوری اینکه خانواده های دارای فرد سالمند و خود سالمندان مراجعه به روانشناس را جدی نمی گیرند، تاکید کرد: خانواده ها باید نسبت به نشانه‌های افسردگی نظیر کاهش یا افزایش اشتها، خستگی، احساس نا امیدی، بدن درد و علائم جسمانی افسردگی در اعضای سالمندان خود حساس بوده و با بروز این نشانه‌ها، سالمند را برای درمان به روانشناس ارجاع دهند.

رفیعی پور در پایان سخنان خود خطاب به خانواده‌های دارای سالمند توصیه کرد: باید بپذیریم سالمندان جزوی از خانواده ما هستند و اعضای خانواده باید در شرایط حساس زندگی نظر آنها را جویا شده و از آنها مشورت گیرند. این نظر خواستن و مشورت کردن با سالمندان باعث می شود این گروه سنی احساس ارزشمندی کرده و با افزایش همدلی احساس کنند برای جامعه و اعضای خانواده خود مفید هستند. همچنین اعضای خانواده باید برای تفریح و سرگرمی و مطالعه سالمندان برنامه ریزی کنند تا از بروز آلزایمر در آنها جلوگیری شود.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط