1401/09/08-11:16

آغاز رزمایش مشترک آمریکا و اسراییل برای تمرین حمله به ایران

رزمایش مشترک 3 روزه بین نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا و اسراییل برای تمرین حمله به اهداف و تاسیسات هسته ای ایران، از امروز بر فراز دریای مدیترانه و اسراییل آغاز می شود.

روزنامه اسراییلی " جروزالم پست" در این باره نوشت:

نیروی هوایی اسراییل این هفته یکی از بزرگترین رزمایش های خود را در سال های اخیر با نیروی هوایی ایالات متحده به منظور شبیه سازی حمله علیه برنامه هسته ای ایران، برگزار خواهد کرد.

این رزمایش از سه شنبه (امروز) تا پنجشنبه بر فراز دریای مدیترانه و اسراییل انجام می شود. این رزمایش شامل پروازهای دوربرد مانند پروازهایی است که خلبانان اسراییلی ممکن است برای رسیدن به فراز خاک ایران نیاز داشته باشند.

این رزمایش شامل سوخت‌رسان‌ها و همچنین جت‌های جنگنده هر دو نیرو خواهد بود.

واشنگتن و اسراییل توافقنامه‌ای امضا کرده‌اند که به موجب آن ایالات متحده برای کمک به اسراییل در زمینه دفاع موشکی در زمان‌های جنگ کمک می‌کند و این دو ارتش در سال‌های اخیر تمرین‌های مشترک هوایی متعددی برگزار کرده‌اند.

با بالا رفتن تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای ایران، اسراییل و ایران اعلام کرده‌اند که ارتش‌هایشان قادر به حمله به یکدیگر هستند.

اسراییل سطح آمادگی خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده و در طول سال گذشته اقداماتی را برای آماده سازی یک گزینه نظامی معتبر علیه تاسیسات هسته ای ایران انجام داده است.

اسراییل در بودجه نظامی سالانه خود بودجه ای ویژه برای مقابله با تهدیدهای ناشی از ایران و تمرین راه های مقابله با آن اختصاص داده است.

"آویو کوخاوی" رییس ستاد ارتش اسراییل در سفر هفته گذشته خود به واشنگتن، با مقامات ارشد آمریکایی از جمله ژنرال "مارک میلی" رییس ستاد مشترک ارتش و ژنرال "مایکل کوریلا" فرمانده سنتکام دیدار کرد.

در سال گذشته نیز نیروهای ارتش اسراییل و سنتکام چندین رزمایش مشترک و همچنین ماموریت های عملیاتی برگزار کرده اند.

کوریلا یک هفته قبل از دیدار کوخاوی از واشنگتن، در اسراییل بود و از مرز شمالی (مرز با لبنان) و همچنین ناوگان جنگنده های رادارگریز F-35 نیروی هوایی اسراییل بازدید کرد.

آغاز رزمایش مشترک آمریکا و اسراییل برای تمرین حمله به ایران

کوخاوی در جریان سفر کوریلا گفت: "ما در همه جبهه‌ها برای جمع‌آوری اطلاعات، خنثی‌سازی تهدیدات و آماده‌سازی سناریوهای مختلف علیه ایران و سایر تهدیدها در خاورمیانه در یک یا چند عرصه عمل می‌کنیم.

"بنی گانتز" وزیر دفاع مستعفی اسراییل نیز در ابتدای ماه جاری به خبرنگاران گفت، در حالی که اسراییل توانایی حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را دارد، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر منتخب باید قبل از صدور دستور، موضوع را "با دقت" بررسی کند.

او گفت:" اسراییل توانایی اقدام علیه ایران را دارد. ما آمادگی، قابلیت های توسعه و برنامه های بلندمدتی داریم که در حال مدیریت هستیم. ما باید برای این امکان آماده شویم و همچنین باید قبل از اجرای آن این موضوع را با دقت بررسی کنیم."

به گفته گانتز، گزینه حمله به ایران " باید آماده شود و قبل از اجرا با دقت بررسی شود."

ایران تهدید کرده حمله نظامی اسراییل به تاسیسات هسته ای این کشور، با پاسخی قاطع، سریع و کوبنده مواجه خواهد شد. ایران همچنین طی سال های گذشته پدافند هوایی خود را به شدت تقویت کرده است.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط