1401/11/09-16:11

گلایه‌ها از توزیع نامناسب اقلام حمایتی در مناطق زلزله‌زده

وضعیت توزیع اقلام حمایتی و امدادی در مناطق زلزله زده خوی موجب نارضایتی مردم و برخی اعتراضات شده که همین امر در امدادرسانی‌ها هم مشکل ایجاد می‌کند.

به گزارش تسنیم، زمین لرزه 5.9 ریشتری شب گذشته در شهرستان خوی که پس از زلزله‌های مهرماه و اواخر دی ماه به وقوع پیوست، به نوعی رشته امورات را ازهم گسست و باعث ایجاد مشکلات جدی در این شهرستان شد.

هرچند در زلزله‌های قبلی نوع خدمات رسانی و امداد نیروهای هلال احمر و بنیاد مسکن در کنار حضور جهادی و شبانه روزی مدیران و مسئولان ارشد کشوری و استانی موجب دلگرمی و رضایت اهالی شده بود، اما زلزله اخیر که شب گذشته رخ داد نمایانگر شکافی عمیق در واقعیات موجود بود.

از همان ابتدای وقوع زلزله، نبود مایحتاج اولیه زلزله زدگان، عدم ورود جدی نیروهای امدادی به موضوع توزیع اقلام و نیز بیرون ماندن بسیاری از خانوارها در هوای سرد و برفی خوی موجب شد تا خلل جدی در روند امدادرسانی ایجاد و همین امر باعث اعتراضات شود.

با وجود حضور فوری و شبانه استاندار و مدیران دستگاه‌های دخیل آذربایجان‌غربی در مناطق زلزله زده، اعزام محموله‌های عظیم کمک‌های جمعیت هلال احمر، حضور وزیر کشور و رؤسای سازمان‌های مرتبط و نیز تشکیل جلسات متعدد و پیاپی، اما چیزی که در صحنه قابل مشاهده است، این است که هماهنگی خوبی بین نیروهای امدادی به‌ویژه هلال احمر وجود ندارد و این موضوع را می‌توان به راحتی در توزیع اقلام موردنیاز مردم زلزله‌زده مشاهده کرد.

وضعیت توزیع اقلام حمایتی و امدادی در مناطق زلزله زده خوی به نحوی است که نارضایتی مردم را به دنبال داشته است و همین نارضایتی و طولانی‌شدن روند توزیع اقلام شاید باعث بازماندن نیروهای امدادی از انجام سایر مأموریت‌ها شده است.

بر اساس گزارش‌های مردمی و میدانی از خوی، از صبح امروز و با شدت گرفتن بارش برف و سرما در داخل شهر و به ویژه روستاها، این کمبود اقلام و نداشتن تدبیر لازم در توزیع لوازم مورد نیاز خانوارها از جمله چادر بیشتر به چشم آمد و همین امر باعث تجمع زیاد مردم مقابل فرمانداری، جمعیت هلال احمر خوی و حتی خودروهای حمل اقلام موردنیاز شد.

پخش برخی تصاویر از وضعیت نامناسب توزیع چادر و اقلام غذایی در مناطق زلزله زده هم به خوبی نشان‌دهنده نبود مدیریت در این امر است. 

فرماندار شهرستان خوی، در این خصوص به خبرنگار تسنیم گفت: تلاش نیروهای امدادی و هلال احمر در راستای خدمات‌رسانی به مردم ستودنی است اما با توجه به شدت تخریب و ترس مردم شاهد هجوم برای دریافت اقلام هستیم.

کاظمی گفت: درخواست زیاد مردم برای دریافت چادر و وسایل گرم‌کننده موجب بروز مشکل شده و همین امر عامل نارضایتی‌ها است.

اما وزیر کشور که در خوی حاضر است، در جلسات صبح امروز خطاب به مسئولان تاکید کرد که ساماندهی اوضاع و اسکان مردم در اماکن گرم باید مورد توجه ویژه باشد تا نارضایتی‌ها کاسته شود.

همین سخنان وحیدی به خوبی نشان می‌دهد که وضعیت مدیریت در زلزله اخیر مناسب نبوده و باید تدابیر جدی در این خصوص اندیشیده شود.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط