1400/07/17-11:11

تسهیلات جدید گمرک برای واردکنندگان

تسهیلات جدید گمرک برای واردکنندگان

معاون فنی گمرک گفت: عدم تمکن واحدهای تولیدی برای پرداخت حقوق ورودی در امر ترخیص کالاها ایستایی ایجاد می کرد.

به گزارش اکوفارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک در رابطه با تسهیلات اعطایی گمرک بیان کرد: برای ترخیص کالا ها از گمرک دو تسهیلات، شامل تسهیلات ضمانت نامه بانکی معتبر به جای تودیع نقدی حقوقی و تسهیلات ترخیص نسیه اعطا شد.
 
این مقام مسئول تصریح کرد: چون بعضی از صاحبان کالا نمی توانستند ضمانت نامه بانکی معتبر را به گمرک ارائه بدهند و کالا را ترخیص کنند و در بخش ترخیص نسیه هم یک قسمت از کالا در گمرک می ماند و قسمت دیگر آن ترخیص می شد، تصمیم گرفته شد که برای بحث حقوق ورودی که در ابتدای تشریفات گمرکی اخذ می شود، تسهیلاتی در نظر گرفته شود.
 
او ادامه داد: بر این اساس دیگر برای کالاهای اساسی و تجهیزات تولیدی و مواد اولیه در ابتدا، حقوق ورودی گرفته نمی شود و بعد از انجام تشریفات گمرکی در نهایت این حقوق ورودی زمانی که پروانه صادر شد، پرداخت می شود.
 
او ادامه داد: در خصوص بحث تولید هم به دلیل اینکه بعضی از شرکت‌ها چندین اظهارنامه را همزمان می‌خواهند به گمرک ارسال کنند و ممکن است تمکن مالی لازم را برای پرداخت حقوق ورودی نداشته باشند، این هم باز کمکی است که بتوانند این چند اظهار نامه و چند سند را به گمرک در حین تشریفات گمرکی ارسال کنند و زمانی که پایان فرایند تشریفات است حقوق ورودی را پرداخت و کالا را ترخیص کنند.

معاون فنی گمرک بیان کرد: در حال حاضر برای کالا‌هایی که از گمرکات در حال ترخیص هستند  و فرایند ترخیص سریع است. به خصوص در زمینه کالا‌های اساسی اگر بخواهیم آمار‌های موجود در دو ماه اخیر را مقایسه کنیم بیش از ۱۰۰ درصد نسبت به مدت مشابه و حتی ماه‌های قبل ترخیص کالا‌های اساسی را داشته ایم و گمرک با حمل یکسره موافقت کرده و به نوعی الزام می‌کند که صاحبان کالا مکلف هستند در هنگام ورود درخواست حمل یکسره دهند.

ارونقی افزود: یکی از موانع و ایستایی‌هایی که ممکن است صاحبان کالا توانایی در خواست حمل یکسره را بدهند این است که کد رهگیری بانک به موقع به دست آن‌ها نرسد و نیاز به فرآیند بررسی‌های لازم باشد که در این صورت ۹۰ درصد کالا را گمرک می‌تواند درخواست حمل یکسره بدهد و این کار را هم می‌کند.

او ضمن اشاره به مشکلات عرضه کالا در سامانه بازارگاه اظهار کرد: از بنادر و گمرکات کشور روزانه بیش از ۱۰۰ هزار تن کالای اساسی ترخیص می شود و نزدیک به یک میلیون تن کالای ترخیص شده داریم که در خصوص حمل آن باید اقدام شود؛ بحث کالا‌های اساسی که با ارز ترجیحی وارد می‌شوند، در هفته آتی در مسیر سبز قرار خواهد گرفت و توسط هیچ کارشناسی بررسی نخواهد شد و تمامی بررسی‌ها و اخذ مجوز‌های لازم فقط در هنگام خروج توسط گمرک اتفاق خواهد افتاد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط