1402/03/04-15:53

شناسایی 3 گور دسته‌جمعی در فلسطین اشغالی

تحقیقات درباره قتل عام در یک روستای ویران شده فلسطینی که توسط نیروهای اسرائیلی در جنگ 1948 انجام شد، سه گور دسته جمعی احتمالی را در زیر یک استراحتگاه ساحلی کنونی شناسایی کرد.

به گزارش گاردین، بازماندگان فلسطینی و مورخان مدت‌ها مدعی بودند که مردان ساکن در طنطوره، یک دهکده ماهیگیری با حدود 1500 نفر در نزدیکی حیفا، پس از تسلیم شدن به تیپ الکساندرونی اعدام شدند و اجساد آنها در یک گور دسته جمعی انداخته شد که گمان می‌رود در زیر منطقه‌ای ساحلی که کاربری پارکینگ دارد واقع شده است. برآوردها نشان می‌دهد که بین 40 تا 200 نفر در این کشتار به قتل رسیده‌اند.

محققان داده های نقشه برداری و عکس های هوایی را برای شناسایی سه مکان احتمالی در دهکده ماهیگیری سابق طنطوره تجزیه و تحلیل کردند. تحقیقات جدید و گسترده توسط آژانس تحقیقاتی «Forensic Architecture» حاکی از وجود دستکم سه گور دسته‌جمعی در یک منطقه ساحلی در این سایت است.

این موسسه واقع در دانشگاه لندن، داده‌های نقشه‌برداری و عکس‌های هوایی مربوط به دوران فرمانروایی بریتانیا را تجزیه و تحلیل کرد که با آرشیو و شهادت‌های شاهدان عینی تازه جمع‌آوری‌شده از بازماندگان و عاملان و سوابق ارتش اسرائیل ارجاع داده شد. از داده‌ها برای ایجاد مدل‌سازی سه‌بعدی استفاده شد که مکان‌های احتمالی اعدام‌ها و گورهای دسته‌جمعی و همچنین مرزهای گورستان‌های قبلی موجود را تعیین می‌کند، و اینکه آیا ممکن است هیچ قبری نبش قبر شده یا برداشته شده باشد.

گزارش طنطوره به سفارش العداله، یک گروه حقوق بشر فلسطینی که بر مسائل حقوقی تمرکز دارد، تهیه شده است. بر اساس یافته‌ها، العداله روز چهارشنبه اولین دادخواست حقوقی در نوع خود را به نمایندگی از چندین خانواده طنطوره که هنوز در این منطقه هستند، برای تعیین محدوده مکان‌ها ارائه کرد.

گور دسته جمعی طنطوره که قبلاً شناسایی شده بود، در یک زمین باز، در نزدیکی بوته‌های گلابی خاردار و سه درخت قرار داشت و اکنون گمان می‌رود که در زیر پارکینگ قرار داشته باشد، اگرچه محل نبش قبر یا حفاری نشده است.

محل قبر دوم، در باغی نزدیک به میدان روستای سابق، شباهت هایی به قبر اول دارد و همچنین گمان می رود که اکنون زیر بتون پارکینگ قرار داشته باشد.

احتمال می رود یکی از محل های اعدام حیاط پشت خانه موسوم به خانواده حاج یحیی باشد. بر اساس گزارش‌ها، سال‌ها بعد استخوان‌های انسان در این مکان پیدا شد، و محققان به این نتیجه رسیدند که ممکن است یک گور دسته جمعی نیز در آنجا وجود داشته باشد.

عدنان حاج یحیی که اکنون 92 سال دارد، 17 ساله بود که طنطوره به دست نیروهای اسرائیلی افتاد. او طی سال‌ها در چندین نشریه دانشگاهی و روزنامه‌نگاری شهادت داده است که او و یکی از دوستانش توسط سربازان مجبور شده‌اند قبری را در محل حفر کنند و ده‌ها جسد را داخل آن بیندازند. حاج یحیی اکنون در آلمان زندگی می کند.

کمیته خانواده‌های طنطوره  و العداله امیدوارند که تحقیقات معماری قانونی منجر به تحقیقات بیشتر در مورد وقایع سال 1948 شود که فلسطینی‌ها آن را نکبه یا فاجعه می‌نامند. تقریباً 700000 نفر – تقریباً نیمی از جمعیت آن روز فلسطین – در جنگ ایجاد دولت غیرقانونی اسرائیل از خانه‌های خود رانده یا فرار کردند و حدود 500 روستا ویران شدند.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط