1402/03/20-20:25

دخالت افراد کلیدی طالبان در قاچاق مواد مخدر

شورای امنیت سازمان ملل متحد در گزارش جدیدی در مورد افغانستان از بازگشت طالبان به سیاست های دهه 90 میلادی، تهدیدات گروه های تروریستی در زیر حاکمیت طالبان برای همسایه های افغانستان و دست داشتن افراد کلیدی طالبان در قاچاق مواد مخدر خبر داده است.

به گزارش شفقنا افغانستان، این گزارش را تیم تحلیل و نظارت از تعزیرات شورای امنیت سازمان ملل متحد تهیه کرده است.

در این گزارش که بخش های مهم آن را نصیر احمد فایق، سرپرست نمایندگی دائمی افغانستان در سازمان ملل متحد منتشر کرده، آمده است که گروه طالبان به «سیاست های مستبدانه پشتون محور» و سیاست «حذف» دهه 90 میلادی بازگشت کرده اند.

در این گزارش آمده است که در تمام ساختار ادارات دولت افغانستان تحت کنترل گروه طالبان، تنها پنج وزیر و 9 والی غیرپشتون حضور دارند که این امر بیانگر سیاست «پشتون گرایی» طالبان است.

بر اساس اطلاعاتی که از اعضای کابینه و والی های طالبان موجود است، همه وزرا و والی ها، اعضای این گروه بوده اند و هیچ کسی خارج از این گروه، در کابینه و در پست ولایت، قرار ندارد.

این اولین بار است که سازمان ملل متحد تأیید می کند که گروه طالبان «سیاست پشتون محور و «حذف» سایر افغانستان از قدرت را پیشه کرده اند.

پیش از این شهروندان افغانستان بارها گروه طالبان را به اتخاذ سیاست قومی و مبتنی بر سرکوب و حذف اقوام غیرپشتون افغانستان متهم کرده بوند.

رابطه طالبان با گروه های تروریستی به ویژه با شبکه القاعده و تحریک طالبان پاکستان، بخش دیگری از گزارش جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

در این گزارش آمده است که طالبان به مفاد توافق نامه دوحه در مورد قطع ارتباط با گروه های تروریستی، عمل نکرده اند.

تیم تحلیل و نظارت کمیته تعزیرات شورای امنیت سازمان ملل متحد گزارش داده است که رابطه طالبان با شبکه القاعده و تحریک طالبان پاکستان همچنان با «قوت» و «در حمایت یکدیگر» ادامه دارد.

بر اساس این گزارش، نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد شبکه القاعده در حال احیای مجدد قابلیت عملیاتی خود می باشد، تحریک طالبان پاکستان  به حمایت طالبان حملات شان را در داخل پاکستان انجام می دهند، جنگجویان خارجی در سرحدات افغانستان تهدیداتی را ایجاد کرده اند و عملیات های گروه داعش بیشتر، پیشرفته تر و مهلک تر شده است.

در این گزارش همچنین آمده است که تعدادی از گروه های تروریستی تحت حاکمیه گروه طالبان آزادی فعالیت بیشتری دارند و تهدیدات تروریسم در افغانستان و منطقه در حال افزایش است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در گزارش خود آورده است که «حضور جنگجویان خارجی که از طرف طالبان پناه داده می شود، تهدید در حال افزایش برای کشورهای همسایه افغانستان است.»

در این گزارش آمده است که طالبان روابط سنتی و دیرینه خود را با اکثر گروه های تروریستی منطقوی به شمول جنبش اسلامی ازبیکستان، جنبش اسلامی ترکستان شرقی، حزب اسلامی ترکستان و جماعت انصارالله پاکستان حفظ کرده اند.

در گزارش جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد به موضوع کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان نیز پرداخته شده است.

بر اساس نکاتی که از این گزارش سرپرست نمایندگی دائم افغانستان در شورای امنیت سازمان ملل متحد منتشر کرده، افراد کلیدی طالبان هنوز در تولید و قاچاق مواد مخدر دخیل هستند.

در این گزارش آمده است که هنوز زود است که در مورد تأثیرات فرمان ممنوعیت کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر که توسط رهبر طالبان در ماه آوریل سال 2022 میلادی صادر شده است قضاوت کرد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در گزارش خود گفته است که با وجود صدور این فرمان از سوی رهبر طالبان، قیمت مواد مخدر و تولید میتاامفتامین افزایش یافته است.

این در حالی است که در روزهای اخیر بی بی سی و یک نهاد تحقیقی بریتانیایی به صورت مرتب ادعا کرده اند که کشت خشخاش در افغانستان کاهش یافته است.

آن ها استدلال می کنند که بر اساس تصاویر ماهواره ای دریافته اند که کشت خشخاش در افغانستان تا 99 درصد در استان هلمند کاهش یافته است.

اما شهروندان افغانستان، واکنش های گسترده در قبال این گزارش ها را داشتند و شماری آن را «تطهیر» و «سفیدنمایی» طالبان دانستند.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط