1402/04/05-10:43

الگوی جدید اجرایی سهام عدالت به زودی رونمایی می‌شود

 الگوی جدید اجرایی سهام عدالت به زودی رونمایی می‌شود

رئیس فراکسیون سهام عدالت مجلس گفت: الگوی جدیدی برای مدیریت سهام عدالت که مورد توافق همه گروه‌ها قرار می‌گیرد، به زودی ابلاغ و اجرا می‌شود.

به گزارش اکوفارس به نقل از تسنیم، مهدی سعادتی رئیس فراکسیون سهام عدالت مجلس شورای اسلامی در نشست خبری اعلام کرد: مدل اجرایی سهام عدالت توسط همه گروه‌های ذی‌نفع تهیه و نهایی شده است و به زودی به تصویب شورای عالی بورس خواهد رسید و وزیر اقتصاد هم گفته است، همین مدل برای مدیریت سهام عدالت اجرایی شود.

وی افزود: در مدل جدید کارگروهی از همه مجموعه‌های دخیل در سهام عدالت شامل سازمان بورس، سازمان خصوصی‌سازی، دادستانی، بازرسی کل کشور، نهادهای امنیتی، کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و نهادهای مرتبط با سهام عدالت حضور خواهند داشت و بحث مدل اجرایی به زودی نهایی می‌شود و بعد از آن به اطلاع عموم می‌رسد.

رئیس فراکسیون سهام عدالت مجلس ارزش روز سهام عدالت را حدود 800 هزار میلیارد تومان عنوان کرد که 49 میلیون نفر سهامدار عدالت دارنده این دارایی هستند و قرار بود سال گذشته 3 میلیون نفر از جاماندگان سهام عدالت سهامدار شوند، اما هنوز از سوی دولت به مرحله اجرا نرسیده، اما از نظر ما تعداد سهامداران عدالت به اتفاق این افراد 52 میلیون نفر است.

سعادتی گفت: حدود 300 شرکت تعاونی سهام عدالت در سطح شهرستان‌ها وجود دارد و به نظر ما تعداد کل سهامداران سهام عدالت در کشور 20 میلیون نفر هستند. پارسال مصوبه‌ای گذراندیم که افراد  تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی جا مانده از سهام عدالت مشمول شوند. گرچه اصل تفکیک قوا وجود دارد، اما الزامات قانونی ریل‌گذاری شده است و باید سهام عدالت به این افراد داده شود. 

وی افزود: سال گذشته 12 درصد از دارایی‌های سهام عدالت به ارزش 108 همت به هلدینگ خلیج فارس سپرده شد که اگر این رقم برای اختصاص سهام عدالت به جاماندگان اختصاص می‌یافت می‌توانست 10 میلیون نفر را پوشش دهد.

رئیس فراکسیون سهام عدالت مجلس اظهار داشت: فراکسیون سهام عدالت به عنوان بزرگترین فراکسیون مجلس پیگیر حقوق سهامداران عدالت است. ما در مجلس 100 هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در نظر گرفتیم. برای پوشش جاماندگان سهام عدالت هم شفاف‌سازی می‌کنیم.

به گفته سعادتی، قبلاً برای سود سهام عدالت سالانه بین 100 تا 200 هزار تومان سود تعلق می‌گرفت اما در سال گذشته حدود 93 هزار میلیارد تومان سود برای سهامداران عدالت توزیع شد که برای یک خانوار پنج نفره بیش از 12 میلیون تومان سود پرداخت شد.

وی در مورد اینکه گفته شده است سه میلیون نفر جدید به سهامداران عدالت اضافه شده‌اند، عنوان کرد: ما تصویب می‌کنیم اما روند اجرا با دولت است و باید 3 میلیون نفر از بازماندگان سهامدار عدالت شود اما برخی از قوانین اجرا نمی‌شود به عنوان مثال برنامه ششم توسعه در حالی تمام می‌شود که 30 درصد آن بیشتر عمل نشد. اما ما تا آخر ایستاده‌ایم و از حقوق سهامداران عدالت و جاماندگان دفاع می‌کنیم.

رئیس فراکسیون سهام عدالت مجلس در مورد ابلاغیه هشت بندی مقام معظم رهبری در زمان آزادسازی سهام عدالت گفت: در دولت قبلی عده‌ای دنبال این بودند که سهام عدالت را از تعاونی‌ها بگیرند و عده‌ای هم به این دارایی مردم چشم طمعه دوختند و به قولی می‌خواستند کودتای اقتصادی انجام دهند و کارتل‌ها را حاکم کنند در حالیکه مقام معظم رهبری تأکید کردند باید دولت از تصدی‌گری سهام عدالت کنار برود. اما عده‌ای می‌خواستند انتخابات نمایشی برای سهام عدالت برگزار کنند و در استان‌ها انتخابات در فضای مجازی برگزار شود.

سعادتی اظهار داشت: ما شاهد بی‌قانونی در سهام عدالت بودیم. عده‌ای با پوشش ظاهرفریب با نام مصلحت می‌خواستند مسیر آن را منحرف کنند اما ما دنبال طرح و مدل نهایی هستیم که از دانشگاهیان، صنعتگران، حوزه علمیه، تعاونی‌ها و سایر دست‌اندرکاران نظرخواهی کرده‌ایم و می‌خواهیم این الگو به تأیید همه گروه‌ها برسد و تصدی دولت را کم کنیم و کار سهام عدالت را به شرکت‌های استانی و به ویژه تعاونی‌های شهرستانی بدهیم.

به گفته وی، مجلس از حق مردم در مدیریت سهام عدالت کوتاه نمی‌آید. 

نماینده بابل در مورد سؤالی مبنی براینکه آیا با توزیع 100درصد سود سهام عدالت موافق هستید، عنوان کرد: گرچه مردم و سهامداران عدالت نیاز به نقدینگی دارند اما در مدلی که قرار است ارائه شود پیشنهاد کرده‌ایم بخشی از سود سهام عدالت در استان‌ها سرمایه‌گذاری شود و از عواید آن به مردم سود جدید پرداخت شود. به عنوان مثال در استانی که 3 میلیون جمعیت دارد 2.6 میلیون نفر به صورت مستقیم در سهام عدالت ثبت‌نام کرده‌اند و قانون هم گفته است که سود و منابع سهام عدالت در ا ختیار شرکت‌های تعاونی و سرمایه‌گذاری استانی قرار داده شود. 

سعادتی ادامه داد: دولت قبل صندوق کارآفرینی امید را تشکیل داد و در دولت کنونی قرار شد تبدیل به صندوق پیشرفت و عدالت شود که البته هنوز تشکیل نشده است و ما امسال مصمم  هستیم که حساب‌های پیشرفت و عدالت در استان‌ها سریع‌تر شکل گیرد تا شاهد رونق سرمایه‌گذاری در استان‌ها باشیم.

وی افزود: توزیع 100درصد سود سهام عدالت به نفع مردم نیست و با موضوع تشکیل سهام عدالت مغایرت دارد و ما معتقدیم باید این منابع در استان‌ها سرمایه‌گذاری شود.

رئیس فراکسیون سهام عدالت مجلس اظهار داشت: در زمینه سهام عدالت حدود 8 وزارتخانه مرتبط هستند و با توجه به ارزش شرکت‌های سهام عدالت کسی بدش نمی‌آید که حالت برزخی و خوف الرجا در سهام عدالت باشد و آنها همچنان تصمیم‌گیر باشند. به عنوان مثال وزیر نفت بدش نمی‌آید که همچنان مدیریت پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌های سهام عدالت را در اختیار داشته باشد و در این شرکت‌ها هیأت مدیره انتخاب کند. در حالیکه این سیت‌های سهام عدالت مربوط به سهامداران است.

به گفته سعادتی، اخیراً جلسه‌ای با معاون تعاون وزیر کار داشته‌ایم. در مورد برگزاری مجامع شرکت‌های تعاونی سهام عدالت توافقاتی حاصل شده است. از 352 شرکت تعاونی سهام عدالت مجامع 292 شرکت در شهرستان‌ها برگزار شود. قرار است شرکت‌های سهام عدالت ساماندهی شوند و ما نقش حامی و سرعت‌دهنده و پشتیبان داریم. 

وی در مورد تحقیق و تفحص از سهام عدالت عنوان کرد: ابعاد کار گسترده است و باید همه پای کار بیایند. ما جلسه‌ای با حضور سه قوه در صحن مجلس داشتیم و وزرای کار و تعاون در آن موقع و کمیسیون اصل 90 حضور داشتند که اصل تحقیق و تفحص از سهام عدالت هنوز اجرا نشده، اما می‌خواهیم با روحیه تعامل مسائل سهام عدالت شفاف شود.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط