1400/07/05-14:25

افزایش بی سابقه بهای طلای سیاه در بازار جهانی

افزایش بی سابقه بهای طلای سیاه در بازار جهانی

قیمت نفت خام در جهان در پی اختلال در سیستم پالایشگاه‌های آمریکا و نیز کمبود گاز طبیعی در اروپا به بالاترین میزان در سه سال گذشته رسید.

به گزارش اکوفارس به نقل از رویترز، امروز معاملات سهام آسیا کار خود را با احتیاط آغاز کرد، زیرا جهش قیمت نفت به بالاترین میزان خود در سه سال گذشته نگرانی‌ها از افزایش تورم در جهان را زیاد کرده است.

آمریکا در هفته‌های گذشته به دلیل تداوم در اختلال پالایشگاه‌های خلیج مکزیک مقدار زیادی از موجودی نفت خام خود را از لیست خارج کرده و اروپا هم در پی نزدیک شدن به فصل سرما با کمبود گاز طبیعی رو به روست. همین امر موجب شده معاملات نفت خام در بازار‌های جهانی به بالاترین میزان خود در سه سال گذشته برسد.

بر این اساس، قیمت نفت خام برنت دریای شمال با ۶۲ سنت افزایش به ۷۸ دلار و ۷۱ سنت رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز با ۷۱ سنت افزایش، ۷۴ دلار و ۶۹ سنت در هر بشکه داد و ستد شد.

تحلیلگران بازار‌های انرژی پیش بینی کرده اند این روند افزایشی تا پایان سال جاری میلادی ادامه داشته باشد. آن‌ها معتقدند نفت خام برنت دریای شمالی تا پایان سال ۲۰۲۱ به بشکه‌ای ۹۰ دلار و نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا به قیمت هر بشکه ۸۰ دلار برسد.

این تحلیلگران می گویند کسری عرضه و تقاضای جهانی در زمینه نفت خام بسیار بیشتر از پیش بینی‌ها بوده که گسترش نوع جهش یافته ویروس  کرونا و نیز برخی حوادث طبیعی می‌تواند از دلایل اصلی آن باشد. در صورت تداوم این وضعیت تورم جهانی طولانی‌تر از پیش بینی‌ها اتفاق خواهد افتاد که این روند می‌تواند تاثیرات زیادی بر سهام بانک‌ها و مولفه‌های انرژی و نیز اوراق قرضه داشته باشد.

برای مثال سهام نیکی ژاپن که پس از انتخابات نخست وزیر جدید این کشور وضعیت بهتری پیدا کرده بود در معاملات امروز ۰.۴ درصد افزایش داشت. معاملات آتی در بازار‌های آسیا نیز امروز با حدود ۰.۱ درصد افزایش انجام شد. سهام هنگ کنگ در این میان، اما بیشترین میزان فشار را در بازار‌های مالی تحمل کرده است. حتی افزایش نقدینگی از سوی پکن هم تاثیر چندانی در معاملات امروز این سهام نداشت.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط