• خانه
  • بورس بانک و بیمه
1400/10/05-13:47

تامین ارز به ۴۰ میلیارد دلار رسید/ خرید ارز از صرافی‌ها الکترونیکی می‌شود

تامین ارز به ۴۰ میلیارد دلار رسید/ خرید ارز از صرافی‌ها الکترونیکی می‌شود

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در سامانه نیما هیچ دستوری مبنی بر تعیین نرخ داده نمی‌شود نرخی است که بر مبنای عرضه و تقاضاست.

به گزارش اکوفارس؛ علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی در نشست هم اندیشی با اعضای اتاق بازرگانی گفت: در سامانه نیما  و همچنین بازار متشکل ارزی که صادرات کنندگان غیر نفتی ارزهای خود را در آن عرضه می کنند، ثباتی ایجاد شده است به نحوی که این سامانه ها دارای نوسانات نرخی نبودند.

صالح آبادی تفاوت نرخ در بازار متشکل ارزی و سامانه نیما را به دلیل میزان تقاضا و تفاوت مصارف عنوان کرد و گفت: در سامانه نیما هیچ دستوری مبنی بر تعیین نرخ داده نمی شود نرخی است که بر مبنای عرضه و تقاضاست.

این مقام مسئول گفت: وضعیت ارزی کشور در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل بسیار مناسب‌تر شده است. در کل سال ۹۹ به میزان ۳۶ میلیارد دلار تامین ارز داشته ایم در حالی که این مقدار در ۸ ماهه امسال ۴۰ میلیارد دلار بوده است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: وزارت صمت، اتاق، گمرک و بانک مرکزی جزیره های جدا از هم نیستند بلکه به یک دیگر مرتبط اند.

صالح آبادی با بیان اینکه برگشت ارز حاصل از صادرات به تجارت جزو اولویت های بانک مرکزی است، گفت: حتی با وجود برداشته شدن تحریم ها  برگشت ارز حاصل از تجارت مهم است به صورتی که نرخ اش به صادر کننده آسیب نزند.

او ادامه داد: وضعیت برگشت ارز حاصل از صادرات و عرضه ارز در سامانه نیما در امسال شرایط خوبی دارد. در حوزه بودجه کل کشور نیز مواردی مانند حذف تسهیلات تکلیفی بانک ها، افزایش سرمایه شرکت های دولتی و بندهایی در رابطه یا بازگشت بدهی دولت به بانک مرکزی در دیده شد.

صالح آبای گفت: تقویت سرمایه بانک های دولتی می تواند در تسهیلات دهی بانک ها نقش موثری داشته باشد

ریشه تورم برتری سیاست مالی بر پولی است

صالح آبادی گفت: اقتصاد و بازار های مالی باید پیش بینی پذیر باشند. ریشه تورم به برتری سیاست های مالی بر پولی است. در طول سال ها که اقتصاد ما مبنی بر نفت بوده سیاست های مالی بر پولی غلبه کرده و بودجه هم از منابع نفتی تامین شده است، این در حالی است که در تمامی دنیا سیاست ها مالی از پولی مستقل است و ناظر پولی به فکر ثبات در اقتصاد است و دولت از محل های دیگری تامین مالی میکند.

او ادامه داد: بانک مرکزی باید به سمت استقلال بیشتر و حل ناترازی ها حرکت کند.

صالح آبادی با بیان اینکه بحث دستورالعمل زنجیره تامین که اخیرا ابلاغ شده به صورت آزمایشی با چند بانک در حال اجرا است گفت: با وزارت صمت و اقتصاد در رابطه با این دستورالعمل بحث شده و هنوز به صورت پایلوت است. در حال حاضر نیاز به نقدینگی از سیستم بانکی بالا است اما اگر به صورت زنجیره نگاه کنیم و از ابزارهای اعتباری مانند اوراق گام استفاده کنیم شاهد کاهش نقدینگی خواهیم بود.

خرید ارز از صرافی‌ها الکترونیکی می‌شود

علی صالح‌آبادی همچنین امروز در حاشیه نشست هم‌اندیشی با اعضای اتاق بازرگانی ایران در مورد سوء استفاده در حوزه ارز مسافری و دانشجویی با توجه به اینکه افرادی پس از خرید بلیت و دریافت ارز اقدام به لغو بلیت می‌کنند، اظهارداشت: ما در حال ساماندهی مجدد نحوه پرداخت ارز مسافری و دانشجویی هستیم و چند روز پیش نیز به کانون صرافان نامه‌ای ارسال کردیم و از آنها خواستیم تا مشکلات را به ما منتقل کنند و ان‌شاءالله در روزهای آینده بخشنامه‌ای در تکمیل بخشنامه قبلی ابلاغ می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر در حال تدوین بخشنامه جدید هستیم که همانطور که اشاره شد در تکمیل بخشنامه قبلی خواهد بود و با استفاده از آن جلوی سوء استفاده از سهمیه ارز مسافری و دانشجویی گرفته می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه ظرف دو ماه سامانه مربوطه راه‌اندازی می‌شود گفت:‌ بر این اساس هر فردی که می‌خواهد ارز بخرد بدون نیاز به می‌تواند غیرحضوری درخواست خود را از طریق سامانه به صرافی‌های بانکی و غیربانکی ارسال کند و خرید خود را انجام دهد بعد از آن می‌تواند مراجعه کند و به صورت فیزیکی ارز خود را دریافت کند.

وی افزود: همچنین در حال بررسی هستیم تا ارز را به حساب فرد واریز کنیم تا خریدار بتواند در هر نقطه‌‌ای از کشور از شعب بانکی، ارز خود را تحویل بگیرد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط