• خانه
  • بورس بانک و بیمه
1401/02/21-17:40
رئیس کل بانک مرکزی:

بیشترین ذخایر اسکناس ارزی را در تاریخ بانک مرکزی داریم

بیشترین ذخایر اسکناس ارزی را در تاریخ بانک مرکزی داریم

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در تاریخ بانک مرکزی هم اکنون بیشترین ذخایر اسکناس ارزی را در اختیار داریم.

به گزارش اکوفارس به نقل از ایرنا، «علی صالح‌آبادی» در گفت‌وگوی تلویزیونی درباره مسدود شدن حساب سرپرستان خانوار پس از واریز یارانه جدید، اظهار داشت: حساب سرپرستان خانوار مسدود نشده است و تنها بخشی از موجودی که همان یارانه کمک معیشتی بود که واریز شده بود، مسدود است.

وی افزود: اگر مشکلی داشت افراد می‌توانند به بانک مربوطه یا به سازمان هدفمندی اعلام کنند تا اصلاح شود البته پولی که سازمان هدفمندی یارانه‌ها واریز کرده تا زمانی که اطلاعیه‌ها صادر شود قابل برداشت نیست.

رئیس‌کل بانک مرکزی درباره تغییر یارانه حمایتی توضیح داد: روش گذشته روش قابل دفاعی نبود و عوارض متعددی داشت و در روش جدید روش پرداخت تغییر کرده است.

وی ادامه داد: در روش قبلی ارز ترجیحی به واردکننده داده می‌شد اما هم‌اکنون واردکننده ارز نیمایی دریافت می‌کند و مابه‌التفاوت به حلقه آخر که مصرف‌کننده است پرداخت می‌شود، بنابراین شکل پرداخت تغییر می‌کند.

صالحی آبادی بیان کرد: پرداخت به واردکننده عوارضی داشت؛ یکی اینکه وقتی واردکننده ارز ارزان‌قیمت دریافت می‌کرد این تفاوت قیمت ۲۰ هزار تومانی باعث می‌شد واردات بیش از نیاز کشور رخ دهد با اصلاح ارز میزان واردات ما کمتر می‌شود.

وی ادامه داد: به دلیل جنگ اوکراین قیمت جهانی کالاهای اساسی در دنیا گران شد و بسیاری از کشورها برای تأمین مواد غذایی خود تعرفه را صفر کردند در این شرایط وقتی تعرفه صفر می‌شود، واردات با ارز ۴۲۰۰ تومانی موجب می‌شود واردات افزایش یابد و مازاد به صورت قاچاق ارسال شود.

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: موضوع دوم در بحث ارز ترجیحی ضربه به تولید داخل بود؛ در کالاهای اساسی زمانی که نرخ ارزان باشد برای تولیدکننده داخل صرفه اقتصادی ندارد که کالا را تولید کند بنابراین به تولید داخل ضربه وارد می‌شود.

وی اضافه کرد: موضوع دیگر در ارز ۴۲۰۰ این بود که تنها بخشی از این ارز به دست مردم می‌رسد و بخشی دیگر نیز به جیب واسطه‌ها و توزیع‌کنندگان می‌رسید.

صالح‌آبادی گفت: بنابراین از این پس واردکننده بر اساس نرخ نیما واردات خود را انجام می‌شود و در این میان اصلاحاتی انجام می‌شود و تفاوت آن به مردم پرداخت می‌شود و برای این منظور یارانه دو ماه به مردم پرداخت شده است.

وی اظهار داشت: واردات بر اساس گذشته انجام می‌شود با این تفاوت که در گذشته بانک مرکزی از محل ارز حاصل از فروش نفت ارز ۴۲۰۰ تومانی تهیه می‌کرد اما در روش جدید کانال تأمین‌کننده ارز متفاوت خواهد بود و ارز از سامانه نیما تأمین می‌شود و واردکننده به صورت رقابتی می‌تواند ارز خود را تأمین کند.

رئیس‌کل بانک مرکزی درباره زیرساخت کالابرگ گفت: در حال حاضر کالابرگ نان به صورت آزمایشی در یکی از استان‌ها اجرا می‌شود و در صورتی که آزمون موفقی باشد به کالاهای دیگر تعمیم می‌یابد به این شکل که فرد با خرید کالا بخشی از قیمت کالا را می‌پردازد و مابه‌التفاوت قیمت توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها تأمین می‌شود.

وی ادامه داد: برای اینکه اجرای طرح به تعویق نیافتد در ابتدا یارانه دو ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شده است و پس از فراهم شدن زیرساخت‌ها اطلاع‌رسانی لازم به افراد انجام می‌شود.

صالح‌آبادی اظهار داشت: متولی تأمین زیرساخت کالابرگ وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی است و برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که حدود ۲ ماه زمان لازم است تا زیرساخت اولیه فراهم شود. اگر آماده نشود پرداخت نقدی انجام می‌شود تا شرایط لازم ایجاد شود.

وی در پاسخ به این سؤال که برنامه بانک مرکزی برای جلوگیری از التهاب در بازار ارز چیست؟ تاکید کرد: در گذشته کار ما مشکل‌تر بود زیرا در گذشته میزان واردات مشخص بود و تنها یک نهاد به نام بانک مرکزی باید ارز را تأمین می‌کرد اما در آینده وضع ما به مراتب بهتر می‌شود و با وجود افزایش نیاز ارزی، درآمد ارزی بانک مرکزی نیز زیاد می‌شود و نفت‌هایی که در اسفند و فروردین‌ماه فروخته شد وصولی آن هم‌اکنون بازمی‌گردد.

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: می‌توان گفت که در تاریخ بانک مرکزی، بیشترین ذخایر اسکناس ارزی را در اختیار داریم و نه تنها در بازار متشکل حضور داریم در فضای غیررسمی نیز بر اساس نیاز حضور خواهیم داشت.

وی اظهار داشت: سیاست‌های ارزی و سیاست‌های تجاری بانک مرکزی و وزارت صمت هماهنگ است و جلسات منظمی بین وزارت صمت و بانک مرکزی وجود دارد تا دو سیاست متوازن و هماهنگ حرکت کند.

صالح‌آبادی گفت: بانک مرکزی در کنار ۴.۳ میلیارد دلاری که در سامانه نیما معامله شده ۴ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی عرضه کردیم، برای دارو یک میلیارد دلار، حوزه غذایی سه میلیارد دلار تأمین ارز شده است و درمجموع ۸.۳ میلیارد دلار تأمین ارز در ابتدای سال انجام شده است.

وی با بیان اینکه در ماه‌های گذشته نرخ رشد نقدینگی نسبت به گذشته روند نزولی داشته است، گفت: بانک مرکزی در این زمینه برنامه اصلاحی دارد در حال حاضر بانک مرکزی در حوزه نظام بانکی و بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی روند خطوط اعتباری بانک‌ها از بانک مرکزی کاهش داشته است و حداقل نسبت به سال گذشته نصف شده است. بدهی دولت نیز کم شده است تنخواه خزانه نیز امسال مدیریت شده است.

رئیس شورای پول و اعتبار ادامه داد: اوراقی که بانک‌ها به بانک مرکزی فروخته بودند حدود ۹۵ هزار میلیارد تومان بود الآن به ۸۹ میلیارد تومان کاهش یافته است. بانک مرکزی به دنبال این است که روند رشد پایه پولی و نقدینگی را کنترل کنیم و این جزو برنامه‌های ما در سال جدید خواهد بود.

وی تصریح کرد: دولت برای یارانه‌ها نیز خلق نقدینگی نکرده است این یارانه از محل وجوه دولت و درآمد سازمان هدفمندی یارانه‌ها است.

صالح‌آبادی درباره تورم حاصل از اصلاح سیاست ارز ترجیحی گفت: تورم ایجاد شده بخشی از ناحیه تقاضا و بخشی از ناحیه عرضه است و تورم حاصل از ناحیه عرضه بر اساس محاسبات انجام شده ۱۰ درصد است البته یارانه حمایتی که واریز می‌شود برای جبران اصلاح قیمت است.

وی گفت: تسهیلات دهی بانک‌ها سال گذشته ۱۰۰ درصد و امسال ۶۰ درصد افزایش داشته است، و تسهیلات و تعهداتی که بانک‌ها به مشتریان می‌دهد در سامانه سمات ثبت می‌شود و به مرور تکمیل می‌شود تا به سمت هوشمندسازی حرکت کند و قواعد نظارتی بانک مرکزی در این سامانه پیاده‌سازی می‌شود.

رئیس شورای پول و اعتبار گفت: امسال سامانه سمات را به نقطه قابل قبولی می‌رسانیم تا نظارت‌ها هوشمند شود و سامانه‌های متعدد دیگری نیز داریم.

وی در پایان گفت: در بانک مرکزی تمام تراکنش‌های افراد و هر ابزار پرداختی که در کشور استفاده می‌شود همه قابل رصد است و اگر موردی باشد که موضوع قاچاق و پولشویی باشد بانک مرکزی رصد می‌کند برای مثال روز گذشته موردی بود که پولشویی انجام می‌دادند و قاچاق ارز بود در شعبه بانکی به دلیل مستندات غیرواقعی هم با فرد خاطی و بانک مربوطه برخورد شد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط