1401/02/28-15:50

قطع یارانه‌ها بعد از اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی صحت ندارد

 قطع یارانه‌ها بعد از اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی صحت ندارد

وزیر اقتصاد گفت: دولت به دلیل ایرادات احتمالی کالابرگ الکترونیکی، با روش قبلی واریز یارانه به حساب سرپرستان خانوار، حمایت خود را ادامه می‌دهد.

به گزارش اکوفارس، خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی امروز (۲۸ اردیبهشت) در حاشیه جلسه هیئت دولت در رابطه با کالابرگ الکترونیکی و اعلام اسامی ابربدهکاران به سوالات زیر پاسخ داد.

سوال: روند کاری کالابرگ بعد از ۲ ماه به چه صورت است؟

آقای خاندوزی: دولت به دلیل عدم اطمینان کافی از نتیجه و ایرادات حمایت از اقشار جامعه با کالا برگ الکترونیکی، دوباره به همان شیوه قبل، یعنی واریز وجه به حساب سرپرستان خانوار حمایت خود را انجام داد.

براساس مصوبه ستاد اقتصادی دولت تمام دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله وزارت بهداشت و درمان، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت کشور و سایر وزارت‌هایی که در زمینه اختصاص یارانه‌ها به کالا‌های اساسی فعالیت دارند، تا دو ماه فرصت داده شده تا طرح پیشنهادی خود را در رابطه با کالابرگ الکترونیکی که مصوبه قانون بودجه ۱۴۰۱ است، ابتدا به صورت آزمایشی پیاده سازی و تمام ایرادات آن را رفع کنند. با این شیوه حمایت، هیچ واریزی به حساب افراد قطع نخواهد شد.

بعد از پایان این مدت دو ماهه، تا انتهای خرداد یا اول تیر گزارشی از چگونگی رفع ایرادات و تعمیم آن به استان‌ها تهیه و اعلام خواهیم کرد.

اطلاعات اقتصادی خانوار تا پارسال در سامانه رفاه ایرانیان ثبت می‌شد، اما در طول ۷ تا ۸ سال گذشته، سامانه اجازه افزودن خانواده جدید را به سازمان هدفمندی یارانه‌ها نمی‌داد. از دیروز مراجعه به این سامانه آزاد شد و خانوارهایی که مشمول یارانه نبودند یا در دولت قبل از دریافت یارانه انصراف داده اند و خود را مستحق دریافت یارانه می‌بینند، می‌توانند به این سامانه مراجعه کنند. برای ثبت‌نام از متقاضیان دریافت یارانه شامل افراد جدید و جامانده، تاکنون ۵۰۰ هزار نفر به سامانه رفاه ایرانیان مراجعه کرده اند.

آیا امکان خطا در اطلاعات اقتصادی خانوار وجود دارد؟

آقای خاندوزی: به دلیل اینکه معاملات بر خط نیست، احتمال خطا در اطلاعات اقتصادی خانوار‌ها وجود دارد؛ در بسیاری از معاملات، نظامات رسمی در حوزه‌هایی مثل املاک ثبت نمی‌شود.

رییس جمهور به وزیر رفاه یک ماه مهلت داد تا به اعتراضات رسیدگی شود و اگر جزو دهک ده نیستند و اطلاعاتی وجود دارد که ثبت نشده یا مراوداتی بین مردم وجود دارد که فرد نفعی از آن نمی‌برد، بررسی شود.

اعلام اسامی ابربدهکاران بانکی به کجا رسید؟ آیا بازگشت منابعی صورت گرفته است؟

آقای خاندوزی: طبق اعلام برخی از بانک‌ها، انتشار اسامی ابربدهکاران بانکی موجب بازگشت مقداری از منابع بانکی شده است. بازگشت این منابع می‌تواند توان اعتباردهی سیستم بانکی را افزایش دهد. این اتفاق در رابطه با اعلام اسامی ابربدهکاران، موضعی و سیاسی نیست.

در رابطه با شرکت‌های زیرمجموعه نهاد‌های عمومی غیردولتی که تکلیف بودجه است هم، ظرف یک تا دو ماه آینده یک شفافیت بسیار بزرگ، برای نخستین بار در صورت‌های مالی خواهیم داشت.

* باشگاه خبرنگاران

نظرات

captcha

اخبار مرتبط