1401/06/20-14:49

احتمال تعویق کشت پاییزه به دلیل کم‌بارشی

احتمال تعویق کشت پاییزه به دلیل کم‌بارشی

سخنگوی صنعت آب ضمن عذرخواهی از مردم شریف همدان بابت مشکلاتی که در زمینه تأمین آب در هفته‌های اخیر متحمل شدند، گفت: در همین هفته آب سد تالوار به همدان می‌رسد و به صورت دائم، مشکل آب همدان رفع خواهد شد.

به گزارش اکوفارس به نقل از تسنیم، فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب در نشستی خبری اظهار داشت: در شروع دولت، با ارزیابی‌های صورت گرفته مشخص شد که قریب به 300 شهر و 8000 روستای کشور در وضعیت تنش آبی به سرمی برند که تلاش شد با اتخاذ راهکارهایی، در تابستان 1401 این شهرها و روستاها در تأمین آب دچار چالش نشوند و علی‌رغم خشک‌بودن امسال و کم‌بارشی نسبت به سال‌های نرمال، توانستیم تنش‌های آبی را در کشور مدیریت کنیم.

وی افزود: در زمینه رفع تنش‌های آبی روستاها، آبرسانی برای 10 هزار روستا را در طرح جهاد آبرسانی تعریف کردیم و قرارداد اجرایی برای آبرسانی به 7300 روستا با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) و قرارداد آبرسانی به حدود 3000 روستا نیز با بخش‌های خصوصی به امضا رسید و این طرح کلان به طور متوسط حدود 17 درصد پیشرفت اجرایی دارد.

سخنگوی صنعت آب در خصوص طرح غدیر گفت: طرح بلندمدت آبرسانی غدیر که 14 سال سابقه اجرایی داشت، قرار بود برای افق 1425 از نظر کمی و کیفی آب خوزستان را تأمین کند که در آغاز به کار دولت در سفری که رئیس جمهوری به استان خوزستان داشت، دستور ویژه‌ای به وزارت نیرو برای آبرسانی خوزستان داد و با طرح ابتکاری وزارت نیرو، یک طرح میان تعریف شد که مشاوران طرح، زمان اجرای آن را 36 ماه برآورد کردند.

وی ادامه داد: اما با تلاش شبانه‌روزی و کار سه‌شیفته، توانستیم این طرح را 10 ماهه به اتمام برسانیم و آب خوزستان را از لحاظ کمی و کیفی ارتقا داده و به صورت پایدار تا افق 1425 تأمین کنیم.

قاسم‌زاده ضمن عذرخواهی از مردم شریف همدان بابت مشکلاتی که در زمینه تأمین آب در هفته‌های اخیر متحمل شدند، گفت: در این مدت وزیر نیرو دو مرتبه به همدان سفر کرد و مسئولان مربوطه در کنار مردم بودند تا مشکل هرچه سریعتر رفع شود.

وی افزود: پیش‌بینی شده بود که تصفیه‌خانه شهید بهشتی همدان تا اواسط شهریورماه با توجه به منابع آبی موجود، در مدار باشد اما افزایش کم سابقه گرمای هوا و به موجب آن، رشد مصارف آبی در همدان موجوب شد که این تصفیه‌خانه، بسیار زودتر از زمانی که پیش‌بینی شده بود از مدار خارج شود و موجب بروز کسری آب در همدان شد.

سخنگوی صنعت آب خاطرنشان کرد: در حال حاضر با روش‌های جایگزین، به میزان نیاز آبی همدان، آب تأمین شده اما به لحاظ اینکه در مدت حدود 10 روز خارج از مدار بودن تصفیه‌خانه شهیدبهشتی، مخازن آبی شهر همدان به طور کامل خالی شد، پرشدن دوباره این مخازن و تأمین همزمان نیاز آبی شهر، موجب شده تا یک ناپایداری در تأمین آب وجود داشته باشد و به همین دلیل است که برنامه قطعی و افت فشار اعلام شده است.

وی ادامه داد: در همین هفته آب سد تالوار به همدان می‌رسد و به صورت دائم، مشکل آب همدان رفع خواهد شد.

قاسم‌زاده با بیان اینکه "طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته مهر و آبان کم‌بارشی در پیش داریم"، گفت: طبق پیش‌بینی‌ها بارش‌های پاییزه را از آذرماه شاهد خواهیم بود و احتمال تعویق کشت پاییزه به دلیل کم‌بارشی مهر و آبان وجود دارد که تصمیم‌گیری در این زمینه در جلساتی در پایان شهریورماه انجام خواهد شد.

سخنگوی صنعت آب با تکذیب خشکی کامل دریاچه ارومیه گفت: اینکه در هفته‌های اخیر در فضای مجازی مکررا اعلام شده دریاچه ارومیه به‌طور کامل خشک شده، درست نیست.

وی افزود: هنوز دریاچه ارومیه به کمترین تراز خود در مهر 94 که 1270.04 متر بوده نرسیده است؛ در حال حاضر وسعیت دریاچه ارومیه 1000 کیلومتر مربع، تراز آب دریاچه 1270.18 متر و حجم آب موجود در دریاچه یک میلیارد و 360 میلیون مترمکعب است.

قاسم‌زاده در خصوص آخرین وضعیت ساخت سد بختیاری گفت: با توجه به نیاز مالی زیادی که ساخت این سد دارد، به دنبال تأمین مالی آن از روش‌هایی غیر از منابع دولتی هستیم.

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه "بدون شک با احداث سد بختیاری ورود حجم عظیم رسوبات به سد دز کاهش می‌یابد"، گفت: هرچندسال یک‌بار از دریچه‌های تحتانی، حجم رسوبات سد دز خالی می‌شود و نگرانی از بابت پرشدن این سد با رسوبات و از مدار خارج شدن آن نداریم؛ اما لازم است در بالادست آن، سد بختیاری ساخته شود.

قاسم‌زاده در خصوص حق‌آبه ایران از هیرمند، تصریح کرد: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون، در مجموع 27 میلیون مترمکعب آب از سمت افغانستان وارد هیرمند ایران شده است.

وی افزود: با وجود آنکه در سفر اخیر وزیر نیرو به افغانستان، طرف افغان قول داده بود که دیگر آب رهاسازی شده به سمت گود زره هدایت نشود، اما باز هم شاهد بودیم که حجم عظیمی از آبی که می‌توانست به سمت ایران بیاید، به سمت گود زره هدایت شد که طرف افغان اعلام کرد این مسئله به دلیل عدم اصلاح سازه مربوطه بوده است و قرار است دیگر چنین اتفاقی رخ ندهد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط