1401/06/23-18:04

افزایش قیمت عجیب خودروهای خارجی‌ها

 افزایش قیمت عجیب خودروهای خارجی‌ها

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران گفت: مونتاژکاران چینی برای مدیریت بازار، عرضه را کاهش دادند.

به گزارش اکوفارس به نقل از همشهری، روند افزایش قیمت در بازار خودرو این هفته نیز مانند هفته گذشته ادامه یافت و انواع خودروهای مونتاژی و تولید داخل نسبت به هفته قبل بین ۲ تا ۲۰میلیون تومان گران شدند.

به‌گفته فعالان بازار، خرید و فروش خودرو همچنان به‌شدت راکد است و خریدار و فروشنده برای انجام معامله چشم به تغییر مولفه‌های تأثیرگذار بر بازار دوخته‌اند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران درباره تغییرات قیمت خودرو در یک هفته گذشته به همشهری گفت: قیمت اعلامی فروشندگان نسبت به ۲۰روز پیش فرق کرده چراکه آن زمان خبرهای توافق از مذاکرات می‌رسید، بحث واردات داغ بود، دلار در کانال ۲۸هزار تومان بود ولی الان شرایط متفاوت شده و قیمت اعلامی فروشندگان بالا رفته است، با این حال همچنان خریدار مراجعه نمی‌کند و بازار خودرو در رکود است.

سعید مؤتمنی قیمت‌ کنونی انواع خودروها را همچنان پایین‌تر از نرخ‌های یک‌ماه پیش دانست و افزود: ۲۰۶تیپ۲ یک‌ماه پیش ۳۰۲ تا ۳۰۳میلیون تومان بود که تا ۲۹۵میلیون تومان هم افت قیمت داشت اما الان ۲۹۹ تا ۳۰۰میلیون تومان قیمت می‌خورد.

افزایش قیمت چینی‌ها
در هفته‌های گذشته افزایش قیمت خودروهای چینی برخلاف روند قیمت موجود در بازار و قیمت‌های جهانی خبرساز شد. مؤتمنی این افزایش قیمت را ناشی از محدودیت عرضه دانست و افزود: مونتاژکارانی که خودروها را زیر قیمت می‌فروختند با سوءاستفاده از شرایط، برای مدیریت بازار عرضه را کاهش دادند و قیمت در شرایط محدودیت عرضه، باز هم افزایش یافته است.

این در حالی است که خودروهای چینی قبلا هم با ۳برابر قیمت‌ جهانی به‌دست مصرف‌کننده ایرانی می‌رسید. به‌گفته او، خودروهای دیگینیتی، فیدیلیتی، لاماری و هایما با نرخی معادل۳۰هزار دلار فروخته می‌شود درحالی‌که این خودروها در بازار منطقه و جهان ۳۰هزار دلاری نیستند.

افزایش قیمت عجیب خارجی‌ها
بررسی نوسانات قیمتی در بازار خودرو علاوه بر رشد قیمت تولیدات داخل و مونتاژی‌ها از افزایشی شدن قیمت خودروهای وارداتی به‌ویژه در ۲روز گذشته حکایت دارد. بر این اساس قیمت خودروهای تویوتا در این مدت ۱۰۰ تا ۱۱۰میلیون تومان بالا رفته و تمام‌چرخ‌محرک مدل۲۰۱۸ از ۲میلیارد و ۲۹۰میلیون تومان به ۲میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان رسیده است.

اعتقاد فعالان بازار بر این است که نبود امکان واردات خودروهای بالای ۲۰هزار دلار در آیین‌نامه واردات، خودروهای موجود در بازار را برای متقاضیان جذاب‌تر کرده و افزایش قیمت این خودروها را باعث شده است.

قیمت رنو کولیوس مدل۲۰۱۸ نیز روز گذشته در مقایسه با ۲۴ساعت قبل از آن، ۲۰۰میلیون تومان بالا رفت و به ۳میلیارد و ۵۰میلیون تومان رسید. تالیسمان نیز با رشد عجیب ۷۰۰میلیون تومانی از ۲میلیارد و ۳۵۰میلیون تومان ظرف ۲۴ساعت به ۳میلیارد و ۵۰میلیون تومان رسید.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران تغییرات اینچنینی قیمت خودروهای خارجی را قیمت‌های روی کاغذ دانست و گفت: دارندگان این خودروها وقتی می‌بینند قیمت ارز بالا رفته، قیمت را روی کاغذ بالا می‌برند اما مشتری در بازار نیست و با قیمت‌های یک‌هفته پیش هم خریداری وجود نداشت.

احتمال واردات رنو از هند

بعد از تصویب آیین‌نامه واردات خودرو رایزنی‌های زیادی درباره نوع و برند خودروهایی که براساس دستورالعمل ابلاغی امکان واردات به کشور را دارند انجام شده اما به‌نظر می‌رسد هنوز تصمیم مشخصی در این خصوص اتخاذ نشده و در نتیجه اطلاعات دقیقی درباره اینکه چه خودروهایی وارد کشور می‌شوند در دست نیست.

اما روز گذشته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها از رایزنی‌های خودروسازان دولتی با هند برای واردات رنو خبر داد. مهدی دادفر با اشاره به اینکه به‌نظر می‌رسد دستورالعمل واردات خودرو به‌گونه‌ای تنظیم شده است که امکان ورود به این بازار فقط برای خودروسازان دولتی فراهم شده است، افزود: خبرها حاکی از این است که این خودروسازان رایزنی‌های اولیه برای واردات رنو از هند را آغاز کردند؛ به‌خصوص ایران‌خودرو که روی پلتفرم رنو کوئید کار می‌کند.

این فعال بخش خصوصی، روشن نبودن تکلیف مباحثی از قبیل نرخ سود و نحوه فروش در آیین‌نامه واردات خودرو را دلیلی جهت نبود انگیزه نزد بخش خصوصی برای واردات خودرو عنوان کرد و برخی از بندهای آیین‌نامه ازجمله مشروط کردن واردات به عرضه خودرو در بورس را جزو بندهایی دانست که عمل به آنها روند واردات خودرو را سخت کرده است.

از سوی دیگر فعالان و کارشناسان بازار بر این اعتقادند که آغاز واردات از نیمه دوم سال نیز قفل رکود بازار خودرو را نخواهد گشود.

به اعتقاد دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تعیین سقف واردات در آیین‌نامه ارائه شده به‌گونه‌ای صورت گرفته که عملا امکان واردات خودروهای سازگار با استانداردهای ۸۵گانه ایران وجود ندارد و از سوی دیگر قیمت تمام‌شده خودروهای وارداتی با این سقف قیمت نیز در بازار داخلی کمتر از ۶۰۰میلیون تومان نخواهد بود و اتومبیل‌های وارداتی نمی‌توانند بازار و صنعت خودرو را رقابت‌پذیر کنند.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط