1401/06/28-14:55

گارانتی ۸۰ درصد لوازم خانگی خارجی نا معتبر است!

 گارانتی ۸۰ درصد لوازم خانگی خارجی نا معتبر است!

نایب رئیس اتحادیه لوازم خانگی گفت: به علت خروج شرکت‌های تولید لوازم خانگی از ایران، هم اکنون حدود ۸۰ درصد لوازم خانگی خارجی موجود در بازار فاقد گارانتی اصلی است.

به گزارش اکوفارس، آقای محمدحسین اسلامیان با حضور در برنامه رادیویی رو در رو با بیان اینکه حدود پنج سال است که واردات لوازم خانگی ممنوع است، افزود: با این وجود کماکان بخشی از این کالا‌ها به صورت غیرقانونی وارد می‌شود که گارانتی غیرمعتبر دارند و اصلی نیستند. البته بخشی از شرکت‌هایی که قبلا در بازار ایران فعالیت داشتند همچنان فعال اند و برای کالا‌های خود خدمات ارائه می‌دهند.

او برای اطمینان خریداران از اصالت کالا‌ها گفت: در مرحله اول ما پیشنهاد می‌کنیم از فروشگاه‌هایی که دارای پروانه کسب لوازم خانگی و اتحادیه هستند خرید کنند. در مرحله دوم در سایت اتحادیه لوازم خانگی گارنتی‌های معتبر بارگذاری شده و به راحتی می‌توانند با مراجعه به سایت اتحادیه گارانتی معتبر برندی را که انتخاب کرده اند، پیدا کنند و اگر گارانتی غیر از این باشد قطعاً غیرمعتبر و کالا هم فاقد گارانتی اصلی است.

آقای اسلامیان افزود: هم اکنون حدود ۸۰ درصد لوازم خانگی خارجی موجود در بازار فاقد گارانتی اصلی هستند و، چون شرکت‌ها یا از ایران رفته اند یا دیگر گارانتی نمی‌دهند، یکسری گارانتی هست که افراد خودشان تهیه می‌کنند و روی کالا می‌چسبانند که فاقد اعتبار آن گارانتی اصلی است.

نایب رئیس اتحادیه لوازم خانگی گارانتی با اشاره به اینکه بسیاری از کالا‌های خارجی، گارانتی شرکتی که آن‌را وارد کرده باشد و به نسبت واردات قطعه هم آورده و یا مونتاژ کرده باشد و بخواهد سالیان متمادی بابت آن کالا خدمات انجام بدهد خیلی کم وجود دارد، گفت: تا زمانی که واردات این کالا‌ها به صورت قانونی وجود نداشته باشد و نیاز بازار هم کالای خارجی است، در سطح بازار ما شاهد این هستیم که کالایی که می‌آید برچسب روی آن زده شود و می‌گویند خدمات پس از فروش می‌دهند، ولی این‌ها در سال‌های آتی یا جوابگو نخواهند بود یا اینکه اگر بخواهند خدمات یا ضمانتی انجام دهند در قبال آن پول دریافت می‌کنند.

او گفت: الان پنج سال است برند کره‌ای با گارانتی اصلی در سطح بازار وجود ندارد، مگر به ندرت کالا‌هایی باشد که از قبل این دو برند داخل بازار عرضه کرده باشند. گارانتی نهایتاً که بخواهد به صورت رایگان انجام شود ۲۴ ماه یا ۳۶ ماه است بعد از این زمان اگر بخواهند گارانتی آن شرکت معتبر هم انجام دهند در قبال دریافت پول آن قطعه را دراختیار مصرف کننده قرار می‌دهند.

آقای اسلامیان با اشاره به اینکه هم اکنون اقداماتی که برای مقابله با قاچاق و عرضه صورت می‌گیرد موضعی و موقتی است، افزود: اگر قرار است ممنوعیت ورود کالای قاچاق انجام شود باید از مبادی ورودی باشد و در سطح عرضه، ما در یک واحد لوازم خانگی و یک لباسشویی بگوییم که اینجا کالای قاچاق است و هزاران کیلومتر مبادی ورودی را رها کنیم این کار اساسی نیست.

نایب رئیس اتحادیه لوازم خانگی گفت: بازرسی‌های اتحادیه، سازمان مبارزه با قاچاق ارز و کالا و سازمان صمت، بازرسی‌هایی در سطح عرضه انجام می‌دهند، ولی ما اگر بخواهیم به درستی این کار ریشه یابی شود و قاچاق جمع شود باید نشان‌های تجاری داخلی به کیفیت بیشتر اهمیت بدهند تا بتوانند نیاز داخلی را برآورده کنند. به نظر بنده نیاز بازار به طور صددرصد توسط کارخانجات ایرانی برآورده نشده است و هنوز در بازار ما افرادی هستند که بخواهند ساید بای ساید، لباسشویی، ظرفشویی، ماکروفر با برند بگیرند و اگر این نیاز به صورت هدفمند و قانونی برآورده نشود کماکان شاهد ورود کالای قاچاق به بازار برای اقناع مصرف کننده داخلی هستیم.

* صدا و سیما

نظرات

captcha

اخبار مرتبط