1401/07/09-22:22

هشدار وزش باد و گرد و خاک به کشاورزان و دامداران

 هشدار وزش باد و گرد و خاک به کشاورزان و دامداران

کارشناس هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به شرایط جوی به کشاورزان، دامداران و زنبورداران توصیه می شود که هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند.

به گزارش اکوفارس، پروین رفیعی گفت: با توجه به شرایط جوی به باغداران توصیه می شود نسبت به تسریع برداشت محصول باغات میوه و انتقال به سردخانه اقدام کنند.

به گفته او، تولیدکنندگان نسبت به تنظیم شرایط محیطی رطوبت، نور و تهویه گلخانه، دامداری و مرغداری ها اقدام کنند. همچنین کندوهای زنبور عسل در مکان های مناسب قرار دهند و از ذخیره غذایی اطمینان حاصل کنند.

رفیعی می گوید: کشاورزان نسبت به برداشت سیب زمینی، پیاز و گوجه فرنگی و انتقال به انبارهای استاندارد تا قبل از فصل سرما اقدام کنند.

کارشناس هواشناسی کشاورزی گفت: کشاورزان بستر کاشت پاییزه برای مزارع گندم و جو را فراهم کنند و همواره عملیات محلول پاشی و سم پاشی در ساعات ابتدایی روز انجام دهند.

بنابر اعلام مرکز خشکسالی کشور، مجموع بارش کشور از ابتدای سال زراعی تا ۸ مهر ۵ دهم میلی متر، در مدت مشابه سال قبل ۸ دهم میلی متر و دوره بلندمدت ۱.۱ میلی متر است که این امر کاهش ۴۳.۸ درصدی نسبت به سال گذشته و ۵۶.۷ درصدی نسبت به دوره نرمال نشان می دهد.

طبق آخرین نقشه های هواشناسی، طی امروز و فردا در برخی نقاط استان های مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شرق و ارتفاعات استان تهران و غرب سمنان رگبار و رعد و برق همراه با وزش باد شدید و در مناطق مستعد گرد و خاک انتظار می رود.

تا روز دوشنبه طی ساعات بعدازظهر و اوایل شب در برخی نقاط هرمزگان، جنوب استان های سیستان و بلوچستان، کرمان و فارس بارش باران همراه با وزش باد شدید پیش بینی می شود. همچنین تا روز دوشنبه گرد و خاک در غرب و جنوب غرب مهیاست.

* باشگاه خبرنگاران

نظرات

captcha

اخبار مرتبط