1401/07/14-13:51

اخبار جدید از موانع در تهیه مسکن ملی

اخبار جدید از موانع در تهیه مسکن ملی

ساخت یک میلیون مسکن و نوسازی مسکن های قدیمی از طرح های پیش رو دولت است که میتوان منابع مالی و وتامین زمین را از موانع جدی طرح های مورد نظر دانست.

به گزارش اکوفارس، برای تامین زمین مسکن ملی گفته شده است که دستگاه‌های اجرایی موظف هستند زمین‌های مازاد خود را برای طرح نهضت ملی مسکن در اختیار ادارات راه و شهرسازی قرار دهند و اولویت تخصیص مسکن به کارکنان واجد شرایط همان دستگاه است در غیر این صورت به سایر افراد تعلق خواهد گرفت.

مشکلات تامین زمین

نوری سرپرست اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمانشاه در این خصوص، اظهار کرد: تا الان موردی نبوده که خود دستگاه، اراضی مازاد را معرفی کنند. لذا از ادارات دولتی می‌خواهیم که نسبت به تکلیف قانونی خود در راستای معرفی زمین شهری موجود در اختیار اقدام کنند چون موظف هستند زمین‌های مازاد خود را برای طرح نهضت ملی مسکن معرفی کنند.

مشکلات نوسازی مساکن
دولت وعده داده بود که تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی به متقاضیان نوسازی مسکن پرداخت می کند اما در گزارشی از صداوسیما آمده است که هنوز بعد از گذشت حدود ۶ ماه هیچ تسهیلاتی به متقاضیان پرداخت نشده و این امر باعث ایجاد مشکلات زیادی برای نوسازی و بازسازی واحدهای مسکن روستایی شده است.

مقرر شده است که ۸۰۰ هزار واحد مسکن روستایی در قالب طرح جهش تولید مسکن در روستاها ساخته شود از سوی دیگر هم باید سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی مقاوم سازی و نوسازی شود اما طبق گزارش هایی عدم پرداخت این تسهیلات، برای بسیاری از متقاضیان دردسر ساز شده است .

مشکلات منابع مالی تهیه مسکن ملی
بدون تردید بخش مسکن یکی از مهم‌ترین و سرمایه‌برترین بخش‌های اقتصاد کشور است و ارزش سرمایه موجود در آن سـهم بزرگی از کل سرمایه کشور را شامل می‌شود. از جمله عمده‌ترین چالش‌های بخش مسکن به‌خصوص در شرایط فعلی اقتصاد کشور، مسئله تأمین‌مالی آن است.

باوجود ابزارهای تأمین‌مالی در بازار سرمایه، شاهدیم که تأمین‌مالی بخش مسکن عموماً بر منابع بانکی محدود شده است. در حقیقت، سازوکار ابزارهای تأمین‌مالی برای عده‌ای از عموم به‌خصوص انبوه‌سازان و تولیدکنندگان شیوه‌ای نوین محسوب می‌شود که رغبتی برای ورود به این ساختارها را ندارند.

محمدرضا پورابراهیمی در گفت و گویی که با بازار داشته است با اشاره به تعیین  راهکارهای جدید برای تامین منابع مالی حوزه مسکن، بیان میکند: آنچه که هم اکنون به دنبال آن هستیم، استفاده از روش های جدید تامین مالی حوزه مسکن از طریق بازار سرمایه است، به واقع تشکیل صندوق زمین و ساختمان یکی از راهکارهایی است که می توان آن را از طریق شرکت های سرمایه گذاری بخش مسکن در حوزه بازار سرمایه عملیاتی کرد.

* شفقنا

نظرات

captcha

اخبار مرتبط