• خانه
  • بورس بانک و بیمه
1401/08/04-13:03

صالح آبادی: منابع ارزی دولت بیش از تقاضا است

صالح آبادی: منابع ارزی دولت بیش از تقاضا است

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه آرامش خوبی در بازار ارز حاکم است گفت: منابع ارزی دولت به‌گونه‌ای است که حجم عرضه از تقاضا فزونی دارد و حجم معاملات هم قابل توجه است و این را تا پایان سال خواهیم داشت.

به گزارش اکوفارس، علی صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه ۴ آبان) هیات دولت گفت: در حوزه بازار ارز آرامش خوبی را شاهد هستیم و از ابتدای سال تا اواخر مهر ماه معادل ۲۵ میلیارد دلار در سامانه نیما ارز عرضه شده و توانسته‌ایم نیاز واردکنندگان را تامین کنیم.

وی افزود: منابع ارزی دولت به‌گونه‌ای است که همانطور که آمار منتشر می‌شود، حجم عرضه از تقاضا فزونی دارد و حجم معاملات هم قابل توجه است و ان‌شاءالله این را تا پایان سال خواهیم داشت. در بازار متشکل ارزی که اسکناس ارزی معامله می‌شود شاهد افزایش حجم معاملات اسکناس هستیم.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه معاملات توافقی ارز در صرافی ها عمق خوبی یافته است، اظهار کرد: اکنون آمار مربوط به این نوع معاملات به صورت روزانه و شفاف در سامانه متشکل ارزی اعلام می شود. طی چند هفته اخیر هر صرافی موظف است تا قیمت عرضه و تقاضای ارز خود را در سامانه بازار متشکل ارزی وارد کند و اکنون‌ صرافی ها به صورت لحظه ای این آمار  ارائه می کنند به طوری که حجم معاملات دیروز (سه آبان) به ۱۷ میلیون دلار در بازار متشکل ارزی رسیده است.

صالح‌آبادی با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز در بازار متشکل بسیار پایین بوده ‌و در بازار آزاد هم نوسانات محدود است، گفت: در سامانه نیما هم نوسان محدودی دارد و بازار متعادل است.

وی با بیان اینکه میزان تکالیفی که برای نظام بانکی وضع می شود باید به اندازه‌ای باشد که بانک‌ها بتوانند پاسخگو باشند، تشریح کرد: بانک مرکزی گزارشی درباره میزان پرداخت تسهیلات و میزان توان بانک‌ها در پرداخت به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارائه می‌کند.

رئیس کل بانک مرکزی در پایان بیان کرد: حدود۶۶ درصد تسهیلات بانک‌ها به سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و خدماتی اختصاص داشته و ۱۵ درصد تسهیلات هم به نیازهای خرد پرداخت شده است. نیازها به تسهیلات بانکی نامحدود اما توان پرداخت بانک‌ها محدود است تکلیف مازادی نباید بر عهده بانک‌ها گذاشته شود.

بانک‌ها موظف به ارائه اطلاعات بدهکاران کلان به بانک مرکزی هستند

علی صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره ارائه اطلاعات ابربدهکاران بانک‌ها به بانک مرکزی گفت: همه بانک‌ها موظف هستند اطلاعات مربوط به بدهکاران کلان و اشخاص مرتبط را به بانک مرکزی ارائه بدهند و در سایت بانک مرکزی قرار بگیرد.

رئیس کل بانک مرکزی افزود:عموم بانک‌ها این امر را انجام دادند و مواردی که انجام ندادند را به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس معرفی می‌کنیم.

وی اظهار کرد: تا کنون یک بانک را به کمیسیون اصل ۹۰ معرفی کردیم و امیدواریم که به زودی لیست بدهکاران را اعلام کنند تا مشمول اقدامات انضباطی و تنبیهی قرار نگیرند.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط