1401/10/18-19:27

تدوین طرح‌های تشویقی برای ساخت مسکن/ ارائه زمین ۲۵۰ متری و ۵۰۰ متری

تدوین طرح‌های تشویقی برای ساخت مسکن/ ارائه زمین ۲۵۰ متری و ۵۰۰ متری

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اصلی‌ترین تمرکز این وزارتخانه روی نوسازی بافت فرسوده و ناپایدار است، گفت: در شهر‌های کمتر از ۲۵ هزار نفر، زمین ۲۵۰ متری و در روستا‌ها زمین ۵۰۰ متری برای ساخت واحد مسکونی در طرح نهضت ملی داده می‌شود که متراژ آن بسته به شرایط قابل تغییر است.

به گزارش اکوفارس، بذرپاش روز یکشنبه در کمیته تخصصی ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با بیان اینکه مسکن و حمل و نقل دو حوزه اصلی برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی است، افزود: این دو موضوع اگرچه اشتراکاتی دارند، اما تلاش‌های متفاوتی می‌طلبند و تا کنون برای آنها دو شورای حمل و نقل و مسکن تشکیل و به صورت هفتگی جلسه برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: در بخش نوسازی بافت فرسوده طرح‌های انگیزشی و بسته‌های تشویقی طراحی شده که با استقبال مردم مواجه شده و نتیجه قابل قبول داشته است.

تدوین طرح‌های تشویقی برای ساخت مسکن/ ارائه زمین ۲۵۰ متری و ۵۰۰ متری

بذرپاش با اشاره به خودمالکی‌ها و ساخت و ساز از سوی مردم، تصریح کرد: فرایند ساخت و ساز شخصی در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده، اما با راهبرد طرح‌های تشویقی گوناگون که از سوی معاونت شهرسازی در حال اقدام است، روند ساخت مسکن سرعت می‌گیرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بخش واگذاری زمین و ساخت واحد مسکونی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن، گفت: در شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر جمعیت، زمین ۲۵۰ متری و در روستاها زمین ۵۰۰ متری داده می‌شود که این متراژ بسته به شرایط قابل تغییر است.

وی افزود: از سوی دیگر با ارائه تسهیلات بانکی، ساخت و ساز تقویت و افزایش خواهد یافت و انتظار می‌رود سقف وام از ۳۵۰ میلیون تومان تا ۵۰۰ میلیون اضافه و زمان بازپرداخت نیز افزایش یافته تا قدرت مالی بالاتری به اشخاص برای ساخت و ساز داده شود

جهش تولید مسکن، مطالبه اصلی از وزارت راه و شهرسازی

بذرپاش با اشاره به بخش مسکن و شهرسازی خاطرنشان کرد: در این حوزه نیز کارهای ستادی و پشتیبانی برای اجرای وعده ۴ساله دولت، انجام شده است. مطالبه اصلی دولت این است که اجرای قانون جهش تولید مسکن به سرمنزل مقصود برسد.

وی ادامه داد: با توجه به مشکلات پیش‌رو به‌ویژه در بخش تأمین مالی و تورم، کار این بخش سخت‌تر شده است.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص تأمین زمین و اراضی موردنیاز برای این هدف‌گذاری افزود: بخشی از زمین‌ها در مالکیت وزارتخانه و شهرهای جدید است؛ اما مطابق قانون جهش تولید مسکن سند بخش دیگر بایستی به وزارت راه و شهرسازی منتقل شود.

اتمام مسکن‌های مهر نیمه‌کاره با منابع صندوق ملی مسکن

بذرپاش با تأکید بر اینکه کار حوزه مسکن در چند بخش انجام می‌شود، گفت: بیش از ۲۰۰ هزار مسکن مهر نیمه‌تمام باقی مانده که درصد پیشرفت‌های مختلف دارد و تعدادی از آنها تا پایان سال از طریق منابع صندوق ملی مسکن قابل انجام است.

وی با اشاره به سفر رئیس جمهور به شهر جدید پرند، خاطرنشان کرد: یکی از بحران‌های موجود، مسکن‌هایی است که مردم وجه آن را پرداخت کرده؛ اما هنوز تحویل نگرفته‌اند، این در حالی است که منابع آن صرف زیرساخت‌ها شده، بنابراین تأمین منابع را به‌صورت واریز ۱۰ هزار میلیارد تومان به صندوق ملی مسکن می‌طلبد تا بخشی از آن برای مسکن مهر و بخش دیگر برای ما به تفاوت و جبران کسری سود بانک‌ها صرف شود که در این راستا تکمیل مسکن‌های بالای ۶۰ درصد پیشرفت ساخت، در دستور کار است.

اجرای تفاهم‌نامه‌های ساخت مسکن با وزارتخانه‌ها

وزیر راه و شهرسازی به توافق با دستگاه‌هایی که در خصوص ساخت مسکن ایفای نقش می‌کنند، اشاره کرد و گفت: کارهای نهادی با دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های بزرگ در راستای تأمین مسکن کارکنان زیرمجموعه خود انجام شده است تا علاوه بر تحقق هدف دولت در حوزه مسکن، این سازمان‌ها به‌عنوان محرک‌های اصلی ساخت مسکن وارد عمل شوند.

لازم به ذکر است، امروز یک صد و بیست و چهارمین جلسه کمیته تخصصی ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با موضوع پیشنهادات وزارت راه و شهرسازی برای ساخت سالانه یک میلیون مسکن با حضور محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و فرهاد رهبر دستیار اقتصادی رئیس جمهور در ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

* صدا و سیما

نظرات

captcha

اخبار مرتبط