1401/10/18-22:00

سیاست ستاد اقتصادی ایجاد ثبات ارز است

سیاست ستاد اقتصادی ایجاد ثبات ارز است

احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت گفت: سیاست ستاد اقتصادی دولت در حوزه ارز ایجاد ثبات در بازار ارز است.

به گزارش اکوفارس به نقل از ایسنا، خاندوزی اظهار کرد: در همان ۶ ماه اول دولت سیزدهم تورم نقطه به نقطه ما ۲۴-۲۵ درصد و  تورم اعلامی بانک مرکزی ۲۹.۵ درصد کاهش یافت که این نشان می‌دهد از عدد ۱۰-۱۵ درصدی هم که من اعلام کردم اگر دولت جدید کاری نکند، تورم ۱۰-۱۵ درصد پایین می‌آید، پایین آمده بود.

وی یادآور شد: باید بین گلایه‌های مردم از شرایط اقتصادی و هجمه‌های غیرمنصفانه تمایز قائل شویم. من هم به عنوان یک شهروند که خودم خرید می‌کنم و در بین مردم حضور دارم و در معرض سوال و جواب مردم هستم، افراد زیادی از وضعیت خودشان می‌گویند، گلایه‌های به حق و کاملا درست را بیان می‌کنند. قیمت مسکن، ارز و گوشت برای مردم مهم است و دولت تلاش می‌کند این مسائل را مدیریت کند.

خاندوزی در بخش دیگر این گفت‌وگو یادآور شد: دولتی که برنامه‌ای برای اقتصاد نداشته باشد می‌تواند برای اولین بار قریب به ۲۰۰ هزار مجوز کسب و کار را برای مردم خودش بدون کاغذ و رفت و آمد صادر کند؟ اگر دولت برنامه نداشت، سرمایه‌گذاری خارجی از ۲.۵ میلیارد دلار به ۵ میلیارد دلار می‌رسید؟!.

وی افزود: اگر دولت برنامه نداشت نرخ بیکاری به ۸.۹ درصد در تابستان امسال کاهش پیدا می‌کرد؟  و تولید بنگاه‌های بزرگ از عدد منفی در تابستان سال گذشته به مثبت ۱۰.۲ درصد در تابستان امسال می‌رسید؟ اگر دولت برنامه نداشت آیا این میزان کاهش استقراض از بانک مرکزی و کنترل خلق پول شبکه بانکی محقق می‌شد؟ سال ۹۹ می‌گفتند باید از ونزوئلایی شدن اقتصاد ایران بترسیم اما امسال تورم تولیدکننده (تورم پیش رو) از ۸۳ درصد به ۴۰ درصد کاهش پیدا کرد؛ البته تاکید می‌کنم همین عدد ۴۰ درصد فعلی هم خوب نیست اما نشان می‌دهد وضعیت رو به بهبود است.

خاندوزی درباره کانال‌های فردایی ارز نیز گفت: این کانال‌ها نه در ایام عادی، بلکه در روزهای تعطیل که در تمام دنیا بازار تعطیل است، در برخی موارد ساعت هشت و ده روز تعطیل قیمت‌ها را بالاها می‌برند، در حالی که مدیر آن کانال یک آقایی است که در استانبول حضور دارد و این کاملا حکایت از این می‌کند که ما در جنگ شناختی ویژه قرار داریم که ساعت ۱۰ صبح روز جمعه که اصلاً معلوم نیست چقدر خرید و فروش واقعی صورت می‌گیرد، قیمت بالا و پایین می‌رود. در چنین شرایطی که مردم و فعالان اقتصادی آگاه شدند چقدر از این افزایش‌ها انتظاری و روانی است که فقط در این دو سه ماه دامن خورد و بخشی هم به ایراداتی برمی‌گردد که در خودِ سیاست‌گذاری‌ها وجود داشت، عزم دولت و تعهد بانک مرکزی این است که کمک کنند با این سیاست جدید و اجماع نظری که شکل گرفته، شاهد ثبات در بازار ارز باشیم.

سخنگوی اقتصادی دولت خاطرنشان کرد: دولت به دنبال تثبیت نرخ از روی یک رقم خاص نیست و به دنبال ایجاد ثبات بازار ارز در حول سامانه نیما است. ما باید بتوانیم اکثریت واردات کشور را در سامانه نیما و با نرخی که در این سامانه براساس اقتضای اقتصاد کشور تعیین می‌شود، مدیریت کنیم و هم صادرکنندگان و هم واردکنندگان، ارزهای خود را به سامانه نیما بیاورند، بنابراین اکثریت کالاهای کشور از سامانه نیما و با نرخ‌هایی که بانک مرکزی مدیریت خواهد کرد، وارد می‌شود.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط