1401/11/28-15:39

قیمت نفت روی دنده کاهشی ماند

 قیمت نفت روی دنده کاهشی ماند

قیمت نفت در معاملات روز جمعه کاهش پیدا کرد و تحت تاثیر تشدید نگرانی‌ها نسبت به تحکیم بیشتر سیاست پولی توسط فدرال رزرو و ضعیف شدن تقاضا برای سوخت، در مسیر ثبت کاهش هفتگی گام برداشت.

به گزارش اکوفارس به نقل از ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با ۶۴ سنت معادل ۰.۷۵ درصد کاهش، به ۸۴ دلار و ۵۰ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۵۹ سنت معادل ۰.۷۵ درصد کاهش، به ۸۴ دلار و ۵۰ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز گذشته با ۲۴ سنت کاهش و شاخص نفت آمریکا با ۱۰ سنت کاهش، بسته شده بود. هر دو شاخص در مسیر ثبت بیش از دو درصد کاهش هفتگی هستند.

جدیدترین آمار نشان داد شاخص قیمت تولیدکننده آمریکا پس از کاهش ۰.۲ درصدی در دسامبر، در ژانویه به میزان ۰.۷ درصد افزایش یافت و در این بین، آمار متقاضیان دریافت بیمه بیکاری به شکل غیر منتظره به ۱۹۴ هزار نفر کاهش پیدا کرد که برخلاف پیش بینی تحلیلگران در نظرسنجی رویترز، از افزایش این آمار به ۲۰۰ هزار نفر بود.

کازوهیکو سایتو، تحلیلگر ارشد شرکت فوجیتومی سکیوریتیز در این‌باره گفت: آمار اقتصادی قوی آمریکا، نگرانیها نسبت به افزایش بیشتر نرخ بهره را برانگیخت و باعث رشد بازده اوراق خزانه شد که کاهش قیمت نفت و کالاهای دیگر را به دنبال داشت.

به گفته تینا تِنگ، تحلیلگر شرکت "سی ام سی مارکتس"، ذخایر نفت آمریکا که به بالاترین میزان ۱۷ ماه گذشته صعود کرده است، نشان می‌دهد که تقاضا ضعیف شده و به پایینتر رفتن قیمت‌ها منتهی شده است. قیمت نفت همچنین به دلیل معاملات ریسک گریز پس از ریزش گسترده وال استریت که در پی انتشار آمار شاخص قیمت تولیدکننده و دلار قوی آمریکا روی داد، کاهشی شد.

قیمت نفت در هفته های اخیر، تحت تاثیر نگرانیها نسبت به بروز رکود در آمریکا در بحبوحه افزایش نرخ بهره برای مبارزه با تورم و امیدواری به اوج گرفتن تقاضا در چین که بزرگترین وارد کننده نفت جهان است، نوسان داشته است.

آژانس بین‌المللی انرژی هفته جاری اعلام کرد چین در پی تسهیل محدودیتهای کووید-۱۹، عامل حدود نیمی از رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال میلادی جاری خواهد بود. اما محدود ماندن تولید کشورهای اوپک پلاس ممکن است به معنای بروز کمبود عرضه در نیمه دوم سال باشد.

بر اساس گزارش رویترز، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، در اظهاراتی، تاکید کرد: توافق فعلی اوپک پلاس برای کاهش هدف تولید به میزان دو میلیون بشکه در روز تا پایان امسال ادامه خواهد داشت و وی نسبت به تقاضای چین برای نفت محتاط مانده است.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط