1402/03/07-10:22

افزایش صادرات ایران به روسیه/ ۱۰ کالای نخست صادراتی

افزایش صادرات ایران به روسیه/ ۱۰ کالای نخست صادراتی

بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده صادرات ایران به روسیه در سال گذشته حدود ۳۰ درصد رشد را نسبت به سال ۱۴۰۰ تجربه کرده است و در این میان محصولات کشاورزی حضور پررنگی در فهرست خرید روس‌ها از کشورمان قرار دارد.

به گزارش اکوفارس به نقل از ایسنا، بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده از سوی گمرک، در ۱۲ ماهه سال گذشته بیش از یک میلیون و ۴۱۹ هزار تن انواع محصولات و کالاهای مختلف به ارزشی بالغ بر ۷۴۳ میلیون و ۸۸۲ هزار دلار از ایران به روسیه صادر شده و این کشور را با یک پله صعود به دهمین مشتری کالاهای ایرانی تبدیل کرده است.

نگاهی به آمار های صادرات ایران به روسیه در سال گذشته و مقایسه آن با سال ۱۴۰۰ نشان دهنده رشد ۲۵ درصدی از نظر وزنی، افزایش ۵۷ درصدی از نظر ارزش ریالی و رشد ۲۹ درصدی از نظر ارزش دلاری است.

در این میان محصولات کشاورزی جایگاه ویژه‌ای در صادرات به روسیه در سال گذشته دارد چرا که در فهرست ده تایی‌های خرید روس‌ها از ایران شش محصول شامل میگو، کیوی، پسته، فلفل، هندوانه و تیزابی بی دانه (انگور خشک کرده) دیده می‌شود.

البته رتبه نخست خرید روسیه از ایران به «سایر اجزاء و قطعات توربوجت‌ها یا توربوپراپلرها غیر از پره‌های ثابت و متحرک توربین گازی» اختصاص دارد که بابت آن بیش از ۶۸ میلیون دلار هزینه کرده‌اند و ۹.۲۱ درصد (از نظر ارزش دلاری) را در جدول خریدشان، به این نوع کالا اختصاص داده‌اند.

پس از آن سایر انواع میگو با بیش از ۵۷ میلیون دلار، کیوی با بیش از ۵۱ میلیون دلار، انواع پسته با پوست تازه یا خشک با بیش از ۴۴ میلیون دلار و فلفل فرنگی با بیش از ۳۴ میلیون دلار در رتبه دوم تا پنجم صادرات به روسیه قرار دارد.

در جدول زیر ده کالای عمده صادراتی به روسیه که سهمی حدود ۵۰ درصد از کل صادرات به این کشور دارند را می‌توانید مشاهده کنید.

افزایش صادرات ایران به روسیه/ ۱۰ کالای نخست صادراتی

نظرات

captcha

اخبار مرتبط