1402/03/07-11:56

مصرف برق کشور از مرز ۵۸ هزار مگاوات گذشت

مصرف برق کشور از مرز ۵۸ هزار مگاوات گذشت

بر اساس گزارش تازه شرکت مدیریت شبکه برق ایران، میزان مصرف برق کشور روز گذشته رکورد تازه‌ای را ثبت و از مرز ۵۸ هزار مگاوات عبور کرد.

به گزارش اکوفارس به نقل از ایرنا، هم‌زمان با گرم‌تر شدن دمای هوای کشور و به دنبال آن وارد مدار شدن سیستم‌های سرمایشی میزان مصرف برق روبه‌افزایش گذاشت.

بر اساس گزارش تازه شرکت مدیریت شبکه برق ایران روز گذشته و در ساعت ۱۴ و ۷ دقیقه میزان مصرف برق به عدد ۵۸ هزار و ۷۹۳ مگاوات رسید.

این میزان مصرف در مقایسه با مدت مشابه پارسال که ۴۵ هزار و ۳۳۳ مگاوات برق مصرف شده بود ۱۳ هزار و ۴۶۰ مگاوات بیشتر شده است.

همچنین در ساعت ۱۹ و ۵۶ دقیقه میزان مصرف به عدد ۵۵ هزار و ۶۰۴ مگاوات نسبت به ساعت روز کاهش یافت؛ اما در مقایسه با مدت مشابه پارسال که ۴۷ هزار و ۲۰۶ مگاوات مصرف شده بود از رشد بیش از ۸ هزار مگاوات برخوردار شد.

در همین باره سخنگوی صنعت برق خبر از رشد ۱۲.۵ درصدی تقاضای برق در ابتدای هفته جاری داد.

بر اساس اعلام وزارت نیرو، "مصطفی رجبی مشهدی" گفت: هفته گرمی باتوجه‌به افزایش دما در اکثر نقاط کشور پیشرو خواهیم داشت، بنابراین نیاز مصرف برق کشور نیز بر اساس پیش‌بینی مرکز ملی راهبری شبکه برق به بیش از ۶۰ هزار مگاوات خواهد رسید.

وی افزود: امروز میزان تقاضای برق کشور به ۵۸ هزار و ۷۹۳ مگاوات رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد ۱۲.۵ درصدی برخوردار بوده و ۶۵۰۰ مگاوات به مصرف برق کشور افزوده است.

سخنگوی صنعت برق ادامه داد: این میزان افزایش مصرف معادل مصرف برق سه استان مازندران، گلستان و کرمان است.

رجبی مشهدی از مشترکان پرمصرف نیز برای مشارکت در طرح پاداش صرفه‌جویی مشترکان خانگی دعوت کرد و گفت: پرمصرف‌ها با کاهش مصرف خود از فرصت برخورداری از پاداش‌های صرفه‌جویی و کاهش مبلغ صورت‌حساب بهره‌مند شوند.

وزارت نیرو برای تأمین برق موردنیاز برنامه‌های متعددی را در دستور کار خود قرارداد که دو برنامه اصلی آن، افزایش ظرفیت تولید برق و مدیریت مصرف مشترکان دسته‌بندی است. در بخش مدیریت مصرف برق بخش خانگی دو سیاست کلی وجود دارد که یکی اجرای قانون افزایش پلکانی مصرف برای پُرمصرف‌ها و دیگری طرح سراسری پاداش صرفه‌جویی است.

اجرای طرح پرداخت پاداش صرفه‌جویی مصرف برق در سال گذشته موفق بود و توانست سبب کاهش مصرف بخش خانگی شود؛ امسال هم وزارت نیرو مصمم است با اجرای طرح سراسری پاداش صرفه‌جویی در مصرف را با شرایطی فراهم آورد تا همه مردم از برق مطمئن و پایدار برخوردار شوند.

بر اساس این گزارش، وزارت نیرو در راستای تشویق مشترکان برای صرفه‌جویی در مصرف برق، امسال از ابتدای خردادماه تا انتهای شهریورماه طرح اختصاص پاداش به مشترکان را اجرایی می‌کند که نسبت به سال گذشته وسیع‌تر است و همه مشترکان خانگی می‌توانند در آن مشارکت داشته باشند.

مشترکان امسال باصرفه جویی در مصرف برق، به‌ازای هر کیلووات‌ساعت تا ۲ هزار تومان معادل ۲۰ برابر هزینه فروش برق پاداش صرفه‌جویی می‌گیرند که این پاداش نسبت به سال گذشته رشد ۲۰ برابر داشته است و شامل همه مشترکان خواهد شد.

میزان پاداش در نظر گرفته شده بسته به میزان مصرف برق متفاوت است و مشترکانی که میزان مصرف خود را الگوی مصرف کاهش دهند تا ۲ هزار تومان مشمول پاداش می‌شوند. البته هر چه میزان مصرف بیشتر باشد رقم پاداش هر کیلووات‌ساعت برق نیز کمتر می‌شود.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط