1402/03/19-17:29

درخواست افزایش قیمت لوازم‌خانگی با وجود رکود عمیق بازار!

درخواست افزایش قیمت لوازم‌خانگی با وجود رکود عمیق بازار!

در حالی که بازار لوازم‌خانگی در ماه‌های گذشته از رکود رنج می برد و در عمل خریداری برای محصولات تولیدی کارخانجات وجود ندارد، تولیدکنندگان بار دیگر درخواست افزایش قیمت خود را به کارخانجات ارائه کرده‌اند.

به گزارش اکوفارس به نقل از ایرنا، پس از شوک قیمتی ماه‌های گذشته و افزایش قیمت لوازم‌خانگی، رکود حاکم بر بازار این محصولات عمیق‌تر از قبل شد و خریدها از سوی مردم و مصرف‌کنندگان به حداقل رسید. بررسی‌ها از بازار لوازم خانگی پایتخت حاکی از تداوم رکود در این بازار است. خرید قسطی محصولات در این شرایط و همچنین تمایل به تعمیر به‌جای خرید لوازم‌خانگی نو در این شرایط رونق دارد.

با این حال، آن‌طور که شنیده شده واحدهای تولیدکننده همچنان به دنبال اخذ مجوز افزایش قیمت‌ها هستند.

به گفته یکی از تولیدکنندگان لوازم‌خانگی، وقتی همه مولفه‌های تولید در ماه‌های گذشته با افزایش مواجه شده، چطور می‌توان انتظار افزایش قیمت نداشت؟

یکی از اعضای هیات رییسه انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی ایران با تایید درخواست تولیدکنندگان برای افزایش قیمت‌ها، بیان‌داشت: در این زمینه شرکت‌ها و تولیدکنندگان، مدارک و مستندات لازم را به سازمان حمایت ارسال کرده‌اند.

وی هرچند رکود حاکم بر بازار را رد نکرد، اما گفت: این مساله مربوط به بازار است و بازاریان باید فکری برای آن بکنند و مشکل تولیدکنندگان نیست.

احتمال کاهش ۲۵ درصدی تولید لوازم‌خانگی در سال جاری

همچنین «عباس هاشمی» دبیرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی ایران با انتقاد از قیمتگذاری دستوری، اظهار داشت: تامین مواد اولیه تولید، قیمت و خدمات به صورت دستوری نمی‌تواند تداوم داشته باشد.

وی با بیان اینکه صنعت لوازم‌خانگی اسما دست بخش خصوصی، اما به طور رسمی همه چیز در آن به صورت دستوری است، گفت: نظارت عالیه دولت در این راستا اثرگذار است که سبب می‌شود التهابات فروکش کرده و شرایط نرمالی بر بازار و فضای کسب و کار حاکم شود.

هاشمی خاطرنشان کرد: صنعت لوازم‌خانگی انحصاری نیست و با توجه به مشخص بودن نرخ تورم و همچنین مشکلات تامین ارز، افزایش قیمت‌ها اجتناب‌ناپذیر است؛ با این حال درخواست‌های تولیدکنندگان برای افزایش قیمت‌ها در اغلب موارد بی‌پاسخ می‌ماند.

وی هشدار داد: اگر مشکلات یاد شده ادامه داشته باشد، تعطیلی واحدها یا تعدیل نیرو و کاهش دست‌کم ۲۵ درصدی تولید در مقایسه با سال گذشته پیش‌بینی می شود.

رونق قسطی فروشی

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی در این زمینه اظهار داشت: بازار همچون ماه‌های گذشته در سکوتی سنگین و آرام است و با توجه به اینکه به فصل حسابرسی مالیاتی نیز وارد شده‌ایم، فروشندگان نیز بیشتر به دنبال رتق و فتق این امور هستند.

«اکبر پازوکی»‌ بیان‌داشت: در این شرایط و با توجه به قدرت خرید پایین مردم، فقط فروش قسطی محصولات رونق دارد، آن هم به اسم سود ۱۸ درصدی و در عمل سود ۳۰ درصدی!

این مقام صنفی در پاسخ به اینکه در چنین شرایطی درخواست هرگونه افزایش قیمت از سوی تولیدکنندگان عاقلانه است یا خیر، گفت:‌ در این خصوص خود تولیدکنندگان باید نظر بدهند، اما انتظار می‌رود دولت نظارت بر مواد اولیه تولید داخل داشته باشد تا به دست تولیدکنندگان واقعی برسد و آنگاه حق افزایش قیمت به آنها ندهد.

وی ادامه‌داد: این در شرایطی است که امروز شاهدیم تولیدکننده باید مواد اولیه را در بورس و متناسب با نرخ دلار بخرد و در غیر این صورت به‌ناچار از بازار آزاد و با قیمت‌های گزاف تامین کند.

لزوم افزایش قدرت خرید مصرف‌کنندگان

همچنین، «محمدحسین اسلامیان» نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی نیز به ایرنا گفت: بازار لوازم‌خانگی در رکود کامل است و در عمل هیچ خرید و فروشی انجام نمی‌شود

وی بیان‌داشت: در این شرایط اگر تولیدکنندگان به دنبال افزایش قیمت باشند، این رکود عمیق‌تر خواهد شد.

این مقام صنفی خاطرنشان کرد: با همین قیمت‌های فعلی نیز بازار هیچ کششی ندارد و کسی اقدام به خرید نمی‌کند.

وی تصریح‌کرد: چنانچه افزایش قیمت دیگری را شاهد باشیم، بازار در عمل قفل خواهد شد.

نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی معتقد است: فقط افزایش قدرت خرید مردم است که می‌تواند بازار را از شرایط رکود فعلی نجات دهد.

وی اظهار داشت: تعمیر لوازم خانگی به‌جای خرید وسایل نو، رویه‌ای است که در ماه‌های اخیر شاهد گسترش آن هستیم که خود ناشی از پایین بودن قدرت خرید خانوارها است.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط