• خانه
  • بورس بانک و بیمه
1402/03/27-11:22

گردوخاک‌ها فایده نداشت، خودرو در بورس ماندنی است!

 گردوخاک‌ها فایده نداشت، خودرو در بورس ماندنی است!

خبر بازگشت خودروی سواری به بورس کالا طی هفته گذشته، گردوخاک زیادی به پا کرد و با مخالفت شورای رقابت و وزارت صمت مواجه شد؛ با این همه خبری از توقف عرضه نیست و بورس کالا پس از حدود چهار ماه، دوشنبه دوباره میزبان خودروی سواری خواهد بود.

به گزارش اکوفارس به نقل از ایسنا، آخرین عرضه خودروی سواری در بورس کالا به دوم اسفندماه سال گذشته برمی‌گردد که در آن تاریخ ۱۰ هزار دستگاه پژو ۲۰۷ دستی از سوی ایران خودرو در بورس عرضه شد اما پس از آن و با وجود آنکه این شرکت متعهد به عرضه بود، خبری از عرضه خودرو در بورس کالا نه تنها از سوی ایران خودرو بلکه از سوی هیچ شرکت دیگری نشد.

شاید یکی از دلایل این توقف این بود که شورای رقابت بازار خودرو را انحصاری تشخیص داد و بر ادامه فعالیت سامانه یکپارچه فروش خودرو تاکید کرد. در هر صورت از اسنفندماه سال گذشته تا کنون همواره یکی از سوالات مهم خودرویی-بورسی این بود که آیا خودروی سواری به بورس بازخواهد گشت یا خیر؟

ابهام ۳ ماهه

سوالی که هیچ مقام مسئولی هیچ جواب مشخصی به آن نمی‌داد. بر این اساس فاطمی امین وزیر سابق سمت در آخرین نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درمورد عرضه خودرو در بورس کالا گفته بود که در این رابطه هنوز جمع‌بندی وجود ندارد. در آن سوی ماجرای سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی پیش از ان که وزیر صمت استیضاح شود، درمورد عرضه خودرو در بورس گفت:  از آقای فاطمی امین بپرسید، هرچه وزیر صمت بگوید.

در این میان اما مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار همواره بر این موضوع تاکید داشت که شرکت‌های خودروسازی می‌توانند خودروهای خود را در بورس عرضه کنند، این فرایند متوقف نشده و پذیرش‌ها لغو نشده است.

فریاد مخالفات و سکوت بورسی‌ها

در هر حال اوایل هفته گذشته اطلاعیه عرضه ۶۰۰ دستگاه دیگنیتی در بورس کالا منتشر شد، اطلاعیه‌ای که واکنش شورای رقابت را در پی داشت و این شورا صراحتا اعلام کرد که عرضه خودرو در بورس کالا تخلف است و باید متوقف شود. همچنین معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای خطاب به مدیرعامل گروه صنعتی بهمن‌موتور ضمن تاکید بر اینکه عرضه‌ خودرو تنها بایستی از مسیر سامانه یکپارچه فروش خودروها باشد، اعلام کرد که بایستی عرضه ۶۰۰ دستگاه دیگنیتی پرستیژ در بورس کالا لغو شود.

اما در آن سوی ماجرا بورسی‌ها عرضه خودرو در بورس را قانونی می‌دانند و بر این باورند که دلیلی ندارد شورای رقابت مصوبه شورای عالی بورس را ملغی کند. تا کنون نیز اطلاعیه عرضه دیگنیتی در سایت بورس کالا پابرجاست و همین اطلاعیه میتواند به تنهایی سندی برای این موضوع باشد که فعلا خودرو در بورس ماندنی است.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط