1402/04/07-20:23

اینکه می گویند قیمت مسکن کاهشی شده، درست نیست

 اینکه می گویند قیمت مسکن کاهشی شده، درست نیست

وزیر راه در گفته‌های اخیر خود به ارزان شدن 30 درصدی مسکن در برخی نقاط اشاره کرده است. با توجه به آشفته باز گرانی مسکن مشخص نیست منظور وزیر راه ارزانی در کدام نقطه از کشور و دقیقا به چه علت است؟ از سوی دیگر طبق آمار‌ها افزایش تورم نقطه به نقطه تاثیر مستقیم خود را بر مسکن نیز داشته و در دو ماه اخیر شاهد افزایش قیمت بوده ایم که وزیر به آن اشاره ای ندارد.

به گزارش اکوفارس، بیت‌الله ستاریان، کارشناس مسکن، در آغاز درباره صحبت اخیر وزیر راه مبنی بر ارزان شدن 30 درصدی مسکن به انتخاب گفت: وزیر راه باید مرجع این آمار را ارائه کند، تا ببینیم 30 درصد کجا ارزان شده است. این آمار از روی چه منبعی مطرح شده است؟ اردیبهشت 1402 افزایش قیمت نقطه به نقطه راه داشته ایم. در بطن جامعه مردم فریاد می‌زنند که خانه گران شده و اجاره‌ها بالارفته، از طرف دیگر می‌گویند خانه 30 درصد ارزان شده است! وزیر راه یکی از آن خانه‌ها را به ما معرفی کند. این حرف را هیچکس قبول نمی‌کند.

وی در ادامه درباره تاثیر رکود بر قیمت مسکن طی ماه‌های پیش رو افزود: رکود و یا رونق باعث افزایش قیمت در بازار مسکن است. روند افزایشی قیمت مسکن هیچ تغییری نخواهد کرد. اگر کسی بگوید قیمت کاهشی شده، توجیهی برای آن ندارند. مگر اتفاق خاصی در اقتصاد ما رخ داده که قیمت تثبیت شود یا کاهش پیدا کند؟ در شش ماه آینده روند مسکن افزایشی خواهد بود و با توجه به توان خرید مردم رکود و رونق رخ می‌دهد که هر دو قیمت را افزایش می‌دهد. پتانسیل کل بخش خصوصی در تولید مسکن به صورت میانگین 400 هزار واحد در سال است، در دو سال گذشته این عدد به 200 هزار رسیده است. کسری یک میلیون واحد مسکونی باعث گران‌تر شدن مسکن می‌شود و نباید انتظار کاهش قیمت داشت. با ادامه این وضعیت حاشیه نشینی، خانه‌های اشتراکی و پشت‌بام خوابی زیاد می‌شود.

ستاریان در پایان درباره چالش های وام مسکن گفت: کسی که خواهان خرید مسکن است، با این 800 میلیون وام توانایی خرید خانه ندارد. تسهیلات مسکن در ایران همواره یک کمک خرید جزئی بوده است. اینکه فکر کنید با 800 میلیون یک جوان با حقوق 9میلیون می‌تواند خانه بخرد، این فکر نادرست است. کسی هم که توانسته چند میلیارد پول جمع کند، نیاز به این وام ندارد یا اگر آن را بگیرد توانایی پرداخت قسط آن وام را دارد. درست است که در تبلیغات از خانه اولی‌ها می‌گویند، اما کسی که با منطق اداره کار8 میلیون حقوق می‌گیرد، چگونه قسط‌های وام مسکن را بپردازد؟

نظرات

captcha

اخبار مرتبط