1402/05/10-22:23

تاثیر خشکسالی بر منابع آب سطحی خنثی شد

 تاثیر خشکسالی بر منابع آب سطحی خنثی شد

سخنگوی صنعت آب گفت: بارش سال جاری نسبت به متوسط ۵ ساله ۱۰ درصد کاهش یافت و ورودی مخازن در مقایسه با متوسط ۵ ساله نیز با کاهش ۱۴ درصدی همراه شد، اما با مدیریت منابع آب، ذخایر آب سطحی به اندازه 5 سال گذشته باقی مانده است.

به گزارش اکوفارس، فیروز قاسم‌زاده در گفت‌وگو با فارس، در بیان آخرین وضعیت ذخایر آب سطحی کشور اظهار داشت: ذخایر منابع آب سطحی کشور معادل متوسط ۵ سال گذشته بوده و بر اساس گزارش دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور، مخازن آب سطحی کشور در خال حاضر نسبت به سال گذشته دارای رشد ۱۹ درصدی است.

مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور گفت: با اشاره به اینکه ذخایر آب سطحی در مقایسه با متوسط ۵ سال اخیر برابر است،گفت: در سال جاری، کشور در سال سوم خشکسالی شدید قرار دارد و بارش‌ها به ترتیب در سه سال اخیر دارای ۳۷، ۱۸ و ۱۴ درصد کاهش نسبت به شرایط نرمال بوده‌اند.

وی افزود: به تبع کاهش بارندگی در سال‌های اخیر، ورودی به مخازن سطحی و زیرزمینی در اغلب حوضه‌های آبریز کشور کاهشی بوده است، اما در حال حاضر، حجم مخازن در شرایط برابر با متوسط ۵ ساله قرار دارد.

*کاهش بارش‌ها باعث کاهش ذخایر آب سطحی نشد

قاسم زاده گفت: بارش سال جاری نسبت به متوسط ۵ ساله دارای بیش از ۱۰ درصد کاهش و مقایسه ورودی مخازن با متوسط ۵ ساله نیز نشانگر کاهش ۱۴ درصدی حجم ورودی‌هاست، اما ذخایر آب سطحی به اندازه 5 سال گذشته است.

سخنگوی صنعت آب، در بیان دلیل عدم کاهش ذخایر سطحی نسبت به متوسط 5 ساله با وجود کاهش 10 درصدی بارش و 14 درصدی ورودی سدها عنوان کرد: استفاده از آب‌های به هنگام مدیریت مخازن در مواقع سیلابی، تلاش برای حداکثر ذخیره سازی بازچرخانی آب، استفاده از زهاب‌های قابل استفاده، جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز موتورپمپ‌ها و تحویل آب بر اساس سطوح زیر کشت و نوع محصول از جمله دلایل رشد مخازن آب سطحی است.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط