1402/05/30-12:53

آئین‌نامه واردات کامیون و اتوبوس کارکرده ابلاغ شد

 آئین‌نامه واردات کامیون و اتوبوس کارکرده ابلاغ شد

آئین‌نامه اجرایی تبصره 7 قانون بودجه سال جاری در مورد واردات کامیون و اتوبوس کارکرده ابلاغ شد.

به گزارش اکوفارس، آئین‌نامه اجرایی بند «ص» تبصره 7 ماده واحده قانون بودجه 1402 کل کشور در مورد واردات خودروهای دست‌دوم از سوی معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد.

براساس این آئین‌نامه، سن خودروهای وارداتی بر مبنای سال ساخت در زمان ورود به کشور باید کمتر از پنج سال باشد. همچنین دارا بودن حدود آلایندگی مجاز براساس قوانین و مقررات و دارا بودن استاندارد الزامی است.

هیات وزیران در جلسه 1402/۵/۲۵ به پیشنهاد وزارتخانه‌‌های صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، کشور امور اقتصادی و داریی و سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و بند(ص) تبصره (7) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:

 آیین‌نامه اجرایی بند (ص) تبصره (۷) ماده واحده قانون بودجه سال 1402 کل کشور

ماده ۱- در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط، به کار می‌‌روند:

1- وزارت: وزارت صنعت، معدن و تجارت.

2- سازمان: سازمان راهداری و  حمل و نقل جاده‌ای.

3- سازمان شهرداری‌ها: سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌‌های کشور.

4- خودرو: انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی‌بوس و ون.

۵- شرکت وارد‌کننده: شرکت‌های حمل و نقل مورد تایید وزارت راه و شهرسازی (سازمان) و وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها) و شرکت‌هایی که مجوز ثبت سفارش و واردات خودرو‌های مورد نیاز این آیین‌نامه را از وزارت اخذ می‌‌کنند.

ماده ۲- خودرو‌های وارداتی باید دارای شرایط زیر باشند:

1- سن خودرو بر مبنای سال ساخت، در زمان ورود به کشور، کمتر از پنج سال باشد.

2- دارا بودن حدود آلایندگی مجاز بر اساس قوانین و مقررات.

3-‌ دارا بودن استاندارد‌های لازم بر اساس قوانین مربوط.

تبصره - مجوز فعالیت خودرو‌های موضوع این آیین‌نامه در شبکه حمل و نقل عمومی توسط سازمان و سازمان شهرداری‌ها حسب مورد و پس از اخذ و ارائه گواهی معاینه فنی صادر می‌شود.

ماده ۳- خودرو‌های موضوع این آیین‌نامه باید از خدمات پس از فروش موضوع قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب ۱۳۸۶ و آیین‌نامه اجرایی قانون مذکور موضوع تصویب‌نامه شماره ۷۴۱۵/ت ۵۱۶۸۱هـ مورخ ۱۳۹۵/۱/۲۸ و اصلاحات بعدی آن و تامین قطعات در کشور برخوردار باشند.

تبصره - به شکایات واصله در خصوص عملکرد شرکت‌های وارد‌کننده اعم از شرکت حمل و نقل و وارد‌کننده خودرو، وفق مقررات مربوط در مراجع ذی صلاح رسیدگی می‌‌شود.

ماده 4- سازمان و سازمان شهرداری‌‌ها موظفند حسب وجود تقاضا و پس از نیازسنجی، ترکیب و تعداد خودرو‌های مورد نیاز و ضوابط آن‌ها را بر اساس نشان‌‌های تجاری (برند)، اعلام عمومی نمایند.

تبصره- وزارت موظف است نسبت به ثبت سفارش واردات خودرو‌های شرکت‌‌های وارد‌کننده با تأیید و تشخیص سازمان و سازمان شهرداری هم حسب مورد اقدام نماید.

ماده ۵- ورود و ترخیص خودرو‌های موضوع این آیین‌نامه در بنادر و گمرکات اجرایی کشور بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز ممنوع است.

ماده ۶- منابع ارزی مورد نیاز این آیین‌نامه، از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین و ابلاغ می‌‌شود.

ماده 7- گواهی اسقاط خودرو برای وارد‌کنندگان خودرو یا جایگزین آن بر اساس بند (الف) تبصره (۳) ماده (۱۰) اصلاحی قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۱، باید پیش از شماره‌گذاری ارائه شود.

تبصره - واردات خودرو‌هایی که با تأیید سازمان با سازمان شهرداری‌‌ها حسب مورد در حمل و نقل عمومی برون‌شهری و درون‌شهری به کار گرفته می‌‌شوند، از پرداخت پنجاه درصد (%۵۰) سود بازرگانی معاف می‌شوند.

متن این آئین نامه را می‌توانید از اینجا + واردات خودرو واردات خودرو  + دریافت کنید.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط